IBPP3/443-463/12/ASz - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-463/12/ASz Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pn. "..." w dniu 13 grudnia 2011 r. decyzją Zarządu Województwa (...) został wybrany do dofinansowania w ramach naboru... dla Działania 2.1. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego Priorytetu II Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa..... 2007-2013. Zachodzi więc konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych, co do kwalifikowania bądź też niekwalifikowania podatku VAT, tj. potwierdzenia, czy Beneficjent wykonuje czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako Beneficjent środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Przedmiotem projektu jest utworzenie publicznych punktów z dostępem do Internetu (infokioski, hot-spot) w T, umożliwiających interaktywny kontakt wszystkim użytkownikom znajdującym się w ich zasięgu.

W wyniku realizacji projektu powstanie 15 szt. zainstalowanych publicznych punktów dostępu do Internetu, w tym:

* infokioski zewnętrzne wolnostojące, dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, dostępne dla użytkowników całą dobę,

* hot spoty,

oraz zainstalowany zostanie sprzęt służący do zarządzania infokioskami.

PIAP-y będą spełniały rolę prezentacyjną i usługową, integrując i udostępniając różnorodne elementy informacyjne w jednolity i przyjazny sposób.

Zainstalowane urządzenia będą spełniały trzy podstawowe funkcje:

* informacyjną,

* usługową,

* komunikacyjną.

Właścicielem nowo powstałego w ramach inwestycji majątku, będzie miasto, a jego utrzymanie i eksploatacja pozostaną w gestii Beneficjenta, reprezentowanego przez Prezydenta. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 7 do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb własnych należy do zadań własnych gminy, które obejmują swym zakresem sprawy edukacji publicznej i utrzymania gminnych obiektów, urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Infrastruktura, która powstanie w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zaś dostęp do Internetu dla wszystkich użytkowników będzie bezpłatny.

Planowany termin podpisania umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa..... na lata 2007-2013 to II kwartał 2012 r.

Miasto T będzie stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa...., w ramach, którego uzyskano dofinansowanie, tj: z Zarządem Województwa....

W ramach przedmiotowego projektu:

* faktury, dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na gminę,

* faktury, dotyczące nabywanych materiałów promocyjnych (w tym tablica informacyjno-pamiątkową gadżety promocyjne) będą wystawiane na gminę.

Wyżej wymienione materiały promocyjne będą udostępniane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Miasto T jako strona umowy o dofinansowanie środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy: miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu pn. "Publiczny dostęp do Internetu w mieście T z wykorzystaniem sieci Infokiosków oraz hot - spotów", gdyż dostęp do produktów projektu jest bezpłatny. Miasto jako Beneficjent Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... nie będzie wykonywał w projekcie żadnych usług. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 prawo do odliczenia podatku naliczonego istnieje w takim zakresie w jakim kupowane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 201 lr. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "...".

W wyniku realizacji projektu powstanie 15 szt. zainstalowanych publicznych punktów dostępu do Internetu, w tym:

* infokioski zewnętrzne wolnostojące, dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, dostępne dla użytkowników całą dobę,

* hot spoty,

oraz zainstalowany zostanie sprzęt służący do zarządzania infokioskami.

Właścicielem nowo powstałego w ramach inwestycji majątku, będzie miasto, a jego utrzymanie i eksploatacja pozostaną w gestii Wnioskodawcy. Infrastruktura, która powstanie w ramach projektu nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zaś dostęp do Internetu dla wszystkich użytkowników będzie bezpłatny.

W ramach przedmiotowego projektu:

* faktury, dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wystawiane na gminę,

* faktury, dotyczące nabywanych materiałów promocyjnych (w tym tablica informacyjno-pamiątkową gadżety promocyjne) będą wystawiane na gminę. Ww. materiały promocyjne będą udostępniane nieodpłatnie.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym miasto nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu pn. "...", należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż towary i usługi nabyte w toku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl