IBPP3/443-459/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-459/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło w dniu 2 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kas rejestrujących. Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło w dniu 2 lipca 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 czerwca 2013 r. nr IBPP3/443-459/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie Koło Łowieckie "...") prowadzi statutową działalność łowiecką a przy tym sprzedaż tusz dziczyzny pozyskanych podczas tejże działalności łowieckiej na rzecz swoich członków. Jest to sprzedaż wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca jest zobowiązany po przekroczeniu określonego w rozporządzeniu obrotu do rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Rok obrachunkowy dla Wnioskodawcy rozpoczyna się 1 kwietnia i kończy 31 marca czyli odpowiednio rok obrachunkowy 2012 rozpoczął się 1 kwietnia 2012 r. i zakończył 31 marca 2013 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem zwolnionym z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku Wnioskodawcy termin rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy określić na podstawie kwot sprzedaży dokonywanej w roku kalendarzowym 2012 czy też w oparciu o kwoty sprzedaży dokonywanej w wybranym przez Wnioskodawcę roku obrachunkowym 2012 czyli w okresie od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2013 r.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Według rozeznania Wnioskodawcy, obowiązujący go termin rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ustala w oparciu o kwoty sprzedaży dokonywanej w roku kalendarzowym 2012 oraz odpowiednio w kolejnych latach kalendarzowych do końca obowiązywania cytowanego wyżej rozporządzenia. Nie ma znaczenia dla określenia obowiązującego Wnioskodawcę terminu rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej fakt, ze rok obrachunkowy dla Wnioskodawcy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczyna się 1 kwietnia a kończy 31 marca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Z przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi statutową działalność łowiecką a przy tym sprzedaż tusz dziczyzny pozyskanych podczas tejże działalności łowieckiej na rzecz swoich członków. Jest to sprzedaż wyłącznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawca jest zobowiązany po przekroczeniu określonego obrotu do rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Rok obrachunkowy dla Wnioskodawcy rozpoczyna się 1 kwietnia i kończy 31 marca czyli odpowiednio rok obrachunkowy 2012 rozpoczął się 1 kwietnia 2012 r. i zakończył 31 marca 2013 r.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi czy termin rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej należy określić na podstawie kwot sprzedaży dokonywanej w roku kalendarzowym 2012 czy też w oparciu o kwoty sprzedaży dokonywanej w wybranym przez Wnioskodawcę roku obrachunkowym 2012 czyli w okresie od 1 kwietnia 2012 r. do 31 marca 2013 r.

Stosownie do treści art. 11 ustawy - Ordynacja podatkowa, rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa podatkowa stanowi inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 1 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższego wynika, iż zasadą jest że jeżeli w konkretnej ustawie podatkowej, dla celów podatku, który ona reguluje, nie ma odrębnej definicji roku podatkowego, to rokiem podatkowym dla tego podatku jest rok kalendarzowy.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia "rok podatkowy". Oznacza to, iż dla celów rozliczenia podatku od towarów i usług rok podatkowy zawsze pokrywa się z rokiem kalendarzowym na mocy przywołanej regulacji ordynacji podatkowej.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, że "poprzedni rok podatkowy" o którym mowa w treści rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących należy rozumieć jako poprzedni rok kalendarzowy.

Wobec powyższego mimo przyjęcia przez Wnioskodawcę innego roku obrachunkowego niż rok kalendarzowy, dla potrzeb wywiązania się z obowiązku nałożonego ustawą o podatku od towarów i usług, a zatem również ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, za rok podatkowy należy przyjąć rok kalendarzowy.

Tym samym należy stwierdzić, iż w przypadku Wnioskodawcy, dla którego jak wskazano w opisie sprawy, rok obrachunkowy rozpoczyna się 1 kwietnia 2012 r. a kończy 31 marca 2013 r. wyliczenie obrotu 20.000 zł z tytułu dokonywania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, celem określenia limitu za 2012 r., będzie następowało w oparciu o obroty ze sprzedaży na rzecz tych podmiotów za okres od 1 stycznia 2012 r. do 31 grudnia 2012 r.

Zatem za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym termin rozpoczęcia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ustala w oparciu o kwoty sprzedaży dokonywanej w roku kalendarzowym 2012.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy faktycznie na Zainteresowanym ciąży obowiązek ewidencjonowana obrotu i kwot podatku należnego ze sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bowiem zagadnienie to nie było przedmiotem wątpliwości Zainteresowanego. Powyższe wskazanie jako stanowiące elementem zaistniałego stanu faktycznego nie było przedmiotem oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl