IBPP3/443-458/10/AB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-458/10/AB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 22 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 8 września 2010 r.),pismem z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) oraz pismem z dnia 29 września (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla sprzedaży działki na której zlokalizowany jest nieukończony wielorodzinny budynek mieszkalny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2010 r. (data wpływu 8 września 2010 r.), pismem z dnia 20 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) oraz pismem z dnia 29 września 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku dla sprzedaży działki na której zlokalizowany jest nieukończony wielorodzinny budynek mieszkalny.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe sprostowane pismem z dnia 20 września 2010 r.:

Wnioskodawca (Spółdzielnia) w chwili obecnej nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Wnioskodawca wykonuje tylko czynności zwolnione z podatku VAT (czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni). W 1993-1994 Spółdzielnia zakupiła prawo wieczystego użytkowania gruntu. Następnie uzyskała pozwolenie na budowę budynków 11 i 12 decyzją Prezydenta Miasta z dnia 2 grudnia 1994 r. Od 1994 r. Wnioskodawca prowadził budowę wielorodzinnych budynków mieszkalnych zakwalifikowanych do grupy PKOB 11.

W dniu 23 września 1999 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży rozpoczętej budowy ww. budynków w związku z czym wystawił fakturę VAT nr 1/09/99 dla N Sp. z o.o. w K na kwotę 390 000,00 (netto 364 485,98; VAT 25 514,09 zł) za roboty budowlane związane z budową fundamentów budynków 11 i 12, które nie były zinwentaryzowane w księgach rachunkowych. Brak jest umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego potwierdzającego sprzedaż fundamentów, jak również uchwały, z której wynika, że Spółdzielnia zaniechała budowy budynków 11 i 12. Spółka N nie przekazała na rachunek Spółdzielni jakichkolwiek środków z tytułu przedmiotowej sprzedaży. W związku z powyższą transakcją (jak i innymi nadużyciami) zostało wszczęte przeciwko ówczesnemu zarządowi Spółdzielni postępowanie karne. Obecnie sprawa jest rozpatrywana przez Sąd Rejonowy.

W dniu 30 września 1999 r. Wnioskodawca zakupił ponownie (uprzednio sprzedaną w dniu 23 września 1999 r.) rozpoczętą budowę budynków mieszkalnych od firmy PUPH "A" Sp. z o.o. która wystawiła fakturę VAT nr 32/99 na kwotę brutto 188 755,49 zł (w tym VAT 12 348,49 zł) o treści organizacja pracy budowy, przepona, ściany przyziemia 35% wartości, oraz fakturę na kwotę brutto 417 300,00 zł (w tym VAT 27 300 zł) o treści roboty ziemne, wykonanie fundamentów (dotyczy tych samych fundamentów, o których mowa powyżej). Na podstawie faktury Spółdzielnia wprowadziła do ksiąg rachunkowych wartość fundamentów w łącznej kwocie 417 300 zł. Opierając się na protokole Urzędu Kontroli Skarbowej, który badał m.in. prawidłowość deklarowanych podstaw opodatkowania podatkiem od towarów i usług za okres IX-XII 1999 r. Spółdzielnia informuje, iż nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego VAT i nie odprowadzała podatku VAT od sprzedaży w wysokości odpowiadającej podatkowi należnemu.

Wnioskodawca po zakupie prawa użytkowania wieczystego z ww. rozpoczętą budową budynków mieszkalnych 1999 r. kontynuował budowę budynków które są w stanie surowym otwartym (zadaszonym, bez instalacji). Roboty budowlane faktycznie prowadzone były do roku 2002 r. Przewidywane przeznaczenie ww. budynków to ustanowienie spółdzielczych własnościowych praw dla znajdujących się tam lokali (cele mieszkaniowe).

Pozwolenie na budowę przedmiotowych budynku zostało cofnięte (decyzją PINB z dnia 9 listopada 2004 r.). Od tego czasu nie podejmowano żadnych działań, teren budowy został zabezpieczony, budynek jest w stanie surowym otwartym, zadaszony, bez instalacji (niezakończony obiekt budowlany). Od zakupów związanych z budową Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo odliczeń podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy sprzedaż rozpoczętej inwestycji wraz z prawem wieczystego użytkowania gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

2.

Czy sprzedaż nie jest objęta podatkiem od towarów i usług... W zależności od sytuacji, czy wystawiana jest faktura z opisem zwolnione, czy rachunek zwykły.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a sprzedaż rozpoczętej budowy budynku mieszkalnego będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Ponieważ wraz z budynkiem Wnioskodawca sprzedaje prawo wieczystego użytkowania gruntu z posadowionym budynkiem zwolnienie z podatku dotyczyć będzie również tego gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również, zbycie prawa wieczystego użytkowania.

Ustawa o podatku VAT, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z PKOB przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) budynkiem w rozumieniu tej ustawy jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż przedmiotem sprzedaży będą budynki wraz z prawem użytkowania wieczystego.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym

z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż aby nieruchomość mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Natomiast w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego budynkami i budowlami kwestię tę rozstrzygają przepisy § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.) w myśl, których zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Powyższe oznacza, iż do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym obiekty te są posadowione.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać prawo użytkowania wieczystego działki, która, jak wskazał zabudowana jest niedokończonymi budynkami w stanie surowym otwartym (zadaszonym, bez instalacji). W dniu 30 września 1999 r. Wnioskodawca nabył uprzednio sprzedaną rozpoczętą budowę budynków mieszkalnych i kontynuował budowę przedmiotowych budynków do 2002 r. Od zakupów związanych z budową Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tak więc, w odniesieniu do powyższego należy zauważyć, iż przedmiotowa dostawa użytkowania wieczystego gruntu wraz z nieukończonymi budynkami w stanie surowym zadaszonym, bez instalacji odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż nie doszło u Wnioskodawcy do wydania przedmiotowych budynków po ich wybudowaniu w 2002 r. do stanu surowego (zadaszonego, bez instalacji) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. najem, bądź sprzedaż). Tym samym nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. stan prawny stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem Wnioskodawcy w związku budową z przedmiotowych budynków nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Zatem zbycie prawa wieczystego użytkowania działki zabudowanej niedokończonymi budynkami będzie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Faktura ta winna spełniać wymogi, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Należy zauważyć, iż powołany wyżej § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. zawiera obowiązkowe elementy jakie winna zawierać faktura VAT.

Zgodnie z § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

a.

symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub

b.

przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub

c.

przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca zobowiązany będzie do udokumentowania przedmiotowej dostawy budynków w stanie surowym fakturą VAT, uwzględniając wszystkie wymogi, o których mowa w ww. § 5 w tym również wymogi określone w ust. 7 tegoż przepisu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl