IBPP3/443-456/10/PH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 września 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-456/10/PH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 22 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów zakwalifikowanych do kodu CN 8704 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów zakwalifikowanych do kodu CN 8704.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lipca 2010 r., znak: IBPP3/443-456/10/PH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów mechanicznych. Pojazdy te są przystosowywane do transportu towarów przez sprzedającego, kupowane przez Wnioskodawcę i przemieszczane na terytorium Polski (dopiero teraz następuje zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe). Z dokumentów wydanych poza Polską (np. z niemieckiego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu) wynika, że pojazdy te są samochodami ciężarowymi przeznaczonymi zasadniczo do transportu towarów.

Opisane powyżej pojazdy mechaniczne mają 2 miejsca do siedzenia, ścianę (panel) oddzielający przestrzeń pasażerską od towarowej zamontowany na trwale, nie mają tylnych siedzeń, nie mają siedzeń za przednim rzędem siedzeń. Dodatkowo w tych pojazdach:

* punkty mocowań siedzeń oraz miejsce kotwienia pasów bezpieczeństwa są trwale zablokowane,

* powierzchnia towarowa (ładunkowa) pojazdu jest większa niż 50% przestrzeni pojazdu ogółem.

Ponadto, w przestrzeni ładunkowej do konstrukcji pojazdu przymocowano na trwale poziomą płytę podłogową, w której zamontowano uchwyty do kotwienia ładunków. W ww. pojazdach przestrzeń ładunkowa jest całkowicie pozbawiona elementów kojarzonych z przestrzenią pasażerską, okna w przestrzeni ładunkowej pozbawione są cech okien przez trwałe ich zablokowanie i zabudowanie, nie ma tapicerki wewnętrznej, drzwiowej. W autach w przestrzeni bagażowej nie ma klamek otwieranych od wewnątrz.

Przedmiotowe pojazdy budowane są na bazie karoserii aut typu SUV, VAN lub kombi.

Wnioskodawca nie odprowadza akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. pojazdów mechanicznych z uwagi na brak cech, o których mowa w art. 100 ust. 4 ustawy akcyzowej na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 28 lipca 2010 r. Wnioskodawca wskazał, iż przyporządkowanie kodu CN przedmiotowych pojazdów mechanicznych zależy od rodzaju ich silnika. I tak:

* w przypadku aut z silnikiem Diesla - CN 8704 2139,

* w przypadku aut z silnikiem benzynowym - CN 8704 3139.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaki moment jest decydujący dla ustalenia czy dany pojazd mechaniczny jest (lub nie) samochodem osobowym lub ciężarowym w rozumieniu ustawy akcyzowej.

2.

Czy grupa pojazdów, o których mowa w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu akcyzą.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku opodatkowania akcyzą samochodu osobowego, decydującym momentem, na który należy ustalić istotne elementy konstrukcji prawnej podatku akcyzowego, jest moment powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie to chwila przemieszczenia danego samochodu osobowego z terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego WE na terytorium Polski.

Mając na względzie powyższe, nieistotne są parametry danego pojazdu mechanicznego ustalone na dzień produkcji (stwierdzone np. dokumentem homologacji), a jedynie stan danego pojazdu mechanicznego na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego tego pojazdu.

W ocenie Wnioskodawcy, nie powinien mieć znaczenia model lub wzorzec (ustalony w oparciu o fabryczne przeznaczenie), a wyłącznie parametry danego pojazdu mechanicznego ustalone na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym (por. wyrok WSA - I SA/Gd 303/08; wyrok WSA - III SA/Wa 271/08 oraz interpretację indywidualną - IPPP3/443-177/09-5/CS).

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, opisane pojazdy nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Jedyne prawne znaczenie dla klasyfikacji danego pojazdu dla celów opodatkowania go akcyzą ma klasyfikacja statystyczna oraz art. 100 ust. 4 ustawy akcyzowej. Ten ostatni przepis powołuje się na CN (combined nomenclature), tj. scaloną nomenklaturę. Skoro tak jest w istocie rzeczy to należy zauważyć, że zarówno art. 100 ust. 4 jak i CN wskazują na zasadnicze przeznaczenie danego pojazdu jako kryterium klasyfikacyjne do grupowania CN 8703 (zasadnicze przeznaczenie do transportu osób) lub 8704 (zasadnicze przeznaczenie do transportu towarów). Stanowisko to odnalazło potwierdzenie chociażby w wyroku WSA w Warszawie (III SA/Wa 271/08). W orzeczeniu tym sąd stwierdził, iż aby dany pojazd mógł podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, musi przede wszystkim być przeznaczony zasadniczo do przewozu osób.

Zatem, należy wskazać na kryterium, wg którego trzeba rozstrzygać kwestię zasadniczego przeznaczenia. W ocenie Wnioskodawcy, takim kryterium będzie proporcja ładowności i jeżeli proporcja ładowności (porównanie ładowności całkowitej do ładowności towarowej i pasażerskiej) wykaże przewagę ładowności ciężarowej, to dany pojazd mechaniczny będzie zasadniczo przeznaczony do transportu towarów (i nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą). Jeżeli jednak proporcja ta wykaże przewagę ładowności pasażerskiej, to dany pojazd będzie zasadniczo przeznaczony do transportu osób i będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (por. decyzja komitetu HS - 22 sesja; IPPP3/443-177/09-5/CS).

W ocenie Wnioskodawcy przedstawione w stanie faktycznym pojazdy, z uwagi na zasadnicze przeznaczenie do transportu towarów, będą poza zakresem ustawy akcyzowej, zatem nie będą podlegały opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

Tym samym niniejsza interpretacja indywidualna nie zawiera oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie, w którym Wnioskodawca za kryterium zasadniczego przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo pojazdów mechanicznych uznaje proporcję ładowności (porównanie ładowności całkowitej do ładowności towarowej i pasażerskiej).

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:

* Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),

* Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),

* Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),

* Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),

* Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB)

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zgodnie z art. 100 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2010 r., samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Zauważyć należy, że począwszy od dnia 1 września 2010 r. cyt. wyżej przepis art. 100 ust. 4 ustawy otrzymał nowe brzmienie - nadane przepisami art. 1 pkt 61 lit. b ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013).

W myśl art. 100 ust. 4 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2010 r. samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Z uzasadnienia do projektu ustawy (druk sejmowy nr 2966) wynika, iż zmianie uległ przedmiot opodatkowania akcyzą w przypadku pojazdów typu quad. Zrezygnowano z posługiwania się pojęciem guadów i uzależniono kwotę opodatkowania pojazdów o kodzie CN 8703 od faktu rejestracji pojazdu. W ten sposób jasnym będzie, że każdy pojazd należący do kodu CN 87063, dla którego odrębne przepisy nakładają obowiązek rejestracji, będzie podlegał opodatkowaniu.

W związku z powyższym pojazdy mechaniczne przeznaczone do transportu towarów klasyfikowane do kodu CN 8704, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:

1.

przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;

2.

nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;

3.

złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca wskazał, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie powstaje z dniem przemieszczenia samochodu na terytorium Polski. Z dokumentów wydanych poza Polską (np. z niemieckiego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu) wynika, że pojazdy te są samochodami ciężarowymi przeznaczonymi zasadniczo do transportu towarów.

Opisane powyżej pojazdy mechaniczne mają 2 miejsca do siedzenia, ścianę (panel) oddzielający przestrzeń pasażerską od towarowej zamontowany na trwale, nie mają tylnych siedzeń, nie mają siedzeń za przednim rzędem siedzeń. Dodatkowo w tych pojazdach:

* punkty mocowań siedzeń oraz miejsce kotwienia pasów bezpieczeństwa są trwale zablokowane,

* powierzchnia towarowa (ładunkowa) pojazdu jest większa niż 50% przestrzeni pojazdu ogółem.

Ponadto, w przestrzeni ładunkowej do konstrukcji pojazdu przymocowano na trwale poziomą płytę podłogową, w której zamontowano uchwyty do kotwienia ładunków. W ww. pojazdach przestrzeń ładunkowa jest całkowicie pozbawiona elementów kojarzonych z przestrzenią pasażerską, okna w przestrzeni ładunkowej pozbawione są cech okien przez trwałe ich zablokowanie i zabudowanie, nie ma tapicerki wewnętrznej, drzwiowej. W autach w przestrzeni bagażowej nie ma klamek otwieranych od wewnątrz.

Przedmiotowe pojazdy budowane są na bazie karoserii aut typu SUV, VAN lub kombi. Wnioskodawca nie odprowadza akcyzy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. pojazdów mechanicznych z uwagi na brak cech, o których mowa w art. 100 ust. 4 ustawy akcyzowej na dzień powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego. Przyporządkowanie kodu CN przedmiotowych pojazdów mechanicznych zależy od rodzaju ich silnika:

* w przypadku aut z silnikiem Diesla - CN 8704 2139,

* w przypadku aut z silnikiem benzynowym - CN 8704 3139.

W świetle powyższych przepisów, stwierdzić należy, iż decydujące znaczenie w sprawie ma ustalenie czy przedmiotem czynności polegającej na przemieszczeniu z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju był samochód osobowy w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy tj. pojazd objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób czy też inny pojazd nie spełniający ww. definicji samochodu osobowego.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia były pojazdy zaliczone przez Wnioskodawcę do kodu CN 8704 2139 i CN 8704 3139.

W związku z powyższym, będące przedmiotem wniosku pojazdy mechaniczne zaklasyfikowane do CN 8704 nie są samochodami osobowymi w rozumieniu art. 100 ust. 4 ustawy i nie podlegają tym samym podatkowi akcyzowemu z tytułu czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 ustawy.

Tym samym, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę kod CN 8704 dla przedmiotowych samochodów jest właściwy, to stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl