IBPP3/443-455/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-455/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 2 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na terenie kraju oraz poza terytorium kraju - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług wykonywanych na terenie kraju oraz poza terytorium kraju. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 14 sierpnia 2009 r.) będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 3 sierpnia 2009 r. znak IBPP3/443-455/09/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych - prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Działalność prowadzona jest w zakresie naprawy i konserwacji maszyn. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca podpisał umowę z kontrahentem niemieckim na rzecz którego będzie świadczył usługi serwisowe dla klientów swojego zleceniodawcy.

Kontrahent Wnioskodawcy z Niemiec jest producentem maszyn do obróbki drewna i materiałów drewnopochodnych. Dokonuje dostawy wyprodukowanych maszyn do swoich kontrahentów m.in. na terytorium Polski oraz innych krajów Unii Europejskiej. W ramach tej dostawy zobowiązuje się świadczyć usługi montażu, naprawy, serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego, przeprowadzania niezbędnych szkoleń pracownikom będącym obsługiwać te maszyny, ustawienia odpowiednich parametrów maszyny, itp. Jednak tych usług nie świadczy bezpośrednio dostawca maszyny lecz zleca wykonanie wyżej wymienionych usług firmie Wnioskodawcy w związku z podpisaną umową. Wynagrodzenie za wykonaną usługę (poza faktycznym wykonaniem usługi) stanowią również inne poniesione wydatki tj.: podróż służbowa, koszty noclegu, użytkowania samochodu własnego itp.

Do zakresu obowiązków Wnioskodawcy wynikających z postanowień umowy należy:

* szkolenie pracowników firmy, która posiada, bądź dopiero zakupiła nową maszynę od firmy niemieckiej,

* usługa serwisu, naprawy, ustawienia i programowanie maszyny,

* testy na maszynach firmy niemieckiej,

* doradztwo klientom przy wyborze nowej maszyny,

* doradztwo potencjalnym przyszłym klientom w czasie targów branżowych,

* doradztwo klientom firmy niemieckiej w zakresie obsługi maszyn, parametrów obróbki i ustawień.

Powyższe usługi wykonywane będą na terenie Polski oraz innych krajów Unii Europejskiej, wyłącznie na zlecenie kontrahenta z Niemiec z którym Wnioskodawca zawarł umowę na świadczenie usług.

Kontrahent z Niemiec podał Wnioskodawcy swój numer VAT UE, który to Wnioskodawca będzie umieszczał na wystawionych fakturach.

Wezwaniem z dnia 3 sierpnia 2009 r. znak IBPP3/443-455/09/KO tut. Organ wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku poprzez wskazanie:

* czy usługi

* szkolenia pracowników firmy, która posiada, bądź dopiero zakupiła nową maszynę od firmy niemieckiej,

* serwisu, naprawy, ustawienia i programowanie maszyny,

* testy na maszynach firmy niemieckiej,

* doradztwa klientom przy wyborze nowej maszyny,

* doradztwa potencjalnym przyszłym klientom w czasie targów branżowych,

* doradztwa klientom firmy niemieckiej w zakresie obsługi maszyn, parametrów obróbki i ustawień

* są świadczone w ramach jednej usługi, a jeżeli tak, to należy wskazać, która usługa jest wiodącą,

* czy Wnioskodawca świadczy ww. usługi pojedynczo,

* symbolu PKWiU na świadczoną usługę lub usługi.

Wnioskodawca pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. uzupełnił zdarzenie przyszłe w następujący sposób:

Usługi wymienione w wezwaniu z dnia 3 sierpnia 2009 r. są świadczone w ramach jednej usługi, a mianowicie "usługi serwisowej".

Nie ma możliwości ustalenia, która z usług wymienionych w wezwaniu jest usługą wiodącą ponieważ usługi te wykonywane są w zależności od potrzeb (zleceń) firmy niemieckiej.

Bardzo często występuje łączenie kilku usług (np. szkolenie pracowników firmy, która zakupiła maszynę od firmy niemieckiej z doradztwem w zakresie parametrów obróbki, ustawieniem i przeprowadzeniem testów na tej maszynie).

Odnośnie symboli PKWiU na świadczone usługi to:

* usługi doradztwa klientom przy wyborze nowej maszyny, doradztwa potencjalnym przyszłym klientom w czasie targów branżowych, szkolenia pracowników firmy, która posiada bądź dopiero zakupiła nową maszynę od firmy niemieckiej, doradztwa klientom firmy niemieckiej w zakresie obsługi maszyn, parametrów obróbki i ustawień, testy na maszynach firmy niemieckiej Wnioskodawca sklasyfikowałby jako "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane 74.90.19",

* usługi serwisu, naprawy, ustawienia i programowanie maszyny Wnioskodawca sklasyfikowałby jako "Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane 33.12.19".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT zastosować do wykonywanych usług, czy należy rozróżnić wykonywanie usług na terenie kraju, od usług wykonywanych na terenie Unii Europejskiej.

Czy rozróżniać usługi naprawy, ustawienia, programowania maszyn od usług pośrednio związanych z usługą serwisową (doradztwa technicznego, szkolenia).

Jaką stawkę podatku VAT zastosować na usługi wykonywane na terenie kraju a jaką na terenie państwa Unii Europejskiej innego niż teren kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on wystawić łączną fakturę obejmującą zakres wykonanych usług przedstawionych powyżej oraz wykonywane przez niego usługi zarówno na terenie kraju jak i innego państwa Unii Europejskiej nie podlegają opodatkowaniu w kraju. Obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług ma kontrahent Wnioskodawcy z Niemiec, ponieważ to wyłącznie producent maszyn ma umowę zarówno na ich dostawę jak i serwis i to właśnie niemiecka firma (zleceniodawca Wnioskodawcy) czerpie korzyści ze sprzedaż maszyn jak i obsługi posprzedażnej, w której to firma Wnioskodawcy występuje jedynie jako podwykonawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) wynika, iż zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zaś w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem zgodnie z przepisami zarówno ustawy o statystyce publicznej, jak i w odniesieniu do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jedynym organem kompetentnym do dokonywania klasyfikacji usług jest organ statystyczny tj. Urząd Statystyczny w Łodzi - Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych ul. Suwalska 29 w Łodzi.

Zauważa się ponadto, że do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Skoro obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, tutejszy organ nie jest właściwy do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do prawidłowości sporządzonej kwalifikacji, Wnioskodawca może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że świadczy dwojakiego rodzaju usługi:

* usługi doradztwa klientom przy wyborze nowej maszyny, doradztwa potencjalnym przyszłym klientom w czasie targów branżowych, szkolenia pracowników firmy, która posiada bądź dopiero zakupiła nową maszynę od firmy niemieckiej, doradztwa klientom firmy niemieckiej w zakresie obsługi maszyn, parametrów obróbki i ustawień, testy na maszynach firmy niemieckiej Wnioskodawca sklasyfikowałby jako "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane 74.90.19",

* usługi serwisu, naprawy, ustawienia i programowanie maszyny Wnioskodawca sklasyfikowałby jako "Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane 33.12.19"

W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości ustalenia, która z ww. usług jest usługą wiodącą, ponieważ usługi te wykonywane są w zależności od zleceń firmy niemieckiej.

W związku z tak przedstawionym stanowiskiem i kwalifikacją przez Wnioskodawcę zauważyć należy, iż stawki podatku oraz miejsce świadczenia usług należy ustalić odrębnie dla każdej z usług wskazanych przez Wnioskodawcę, tj.

* odrębnie dla usługi klasyfikowanej w PKWiU do grupowania 74.90.19 oraz

* odrębnie dla usługi sklasyfikowanej w PKWiU do grupowania 33.12.19.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego, rozumie się terytorium państwa wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 4).

Z kolei przez terytorium państwa trzeciego, rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 5)

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsce świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W odniesieniu do niektórych rodzajów usług ustawodawca ustanowił szereg wyjątków określających inne niż ww. miejsce opodatkowania tych usług.

Stosownie do art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku VAT w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o VAT przepis ust. 3 stosuje się m.in. do usług doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług (...).

Analogiczne postanowienia zawierają przepisy art. 56 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE seria L Nr 347 str. 1 z późn. zm.), w myśl których miejscem świadczenia usług konsultantów, inżynierów, firm konsultingowych, prawników, księgowych oraz inne podobne usługi, jak również przetwarzanie danych i dostarczanie informacji wykonywanych na rzecz usługobiorców mających siedzibę poza Wspólnotą lub na rzecz podatników mających siedzibę we Wspólnocie, ale w innym państwie niż usługodawca, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, na rzecz którego świadczone są usługi lub, w przypadku ich braku, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W związku z powyższym miejscem świadczenia usług sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę jako "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane 74.90.19" będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. Zatem, usługi te świadczone na rzecz firmy niemieckiej będącej producentem maszyn do obróbki drewna nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Ruchomy majątek rzeczowy nie został zdefiniowany w ustawie o VAT, jednak należy zaliczyć do niego towary niebędące nieruchomościami. Katalog usług na ruchomym majątku rzeczowym obejmuje np. naprawę rzeczy ruchomej, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalacje, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d (w tym m.in. usług na ruchomym majątku rzeczowym) świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W związku z powyższym miejscem świadczenia dla usług sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę jako "Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane 33.12.19" wykonywanych u nabywcy przedmiotowych maszyn jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, a zatem w przypadku gdy usługi te zostały wykonane na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, lecz w miejscu gdzie są świadczone, czyli na terytorium państwa na którym usługi zostały wykonane, zgodnie z obowiązującymi w tym państwie przepisami. Natomiast w przypadku gdy usługi serwisowe zostaną wykonane na terytorium kraju to podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku VAT. Zauważyć należy, iż w sprawie będącej przedmiotem niniejszej interpretacji przepis art. 28 ust. 7 ustawy o VAT miałby zastosowanie tylko wówczas, gdyby usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU 33.12.19 zostały wykonane na terytorium Polski i maszyny po wykonaniu przez Wnioskodawcę usług zostały wywiezione z Polski w terminie 90 dni od wykonania na nich ww. usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 2 ww. ustawy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Stosownie do § 25 ust. 1, 2 i 4 ww. rozporządzenia przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu dyrektywy, na podstawie którego zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Reasumując, co do zasady nie występują przeszkody prawne do wystawienia przez Wnioskodawcę łącznej faktury obejmującej cały zakres wykonanych przez niego usług zarówno w kraju, jak i poza krajem, jednakże na fakturze tej winny zostać rozróżnione w odrębnych pozycjach usługi sklasyfikowane jako "Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane 74.90.19" oraz "Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane 33.12.19", w sytuacji gdy jedna z tych usług będzie podlegała opodatkowaniu na terenie kraju, a druga nie. Nie można natomiast zgodzić się z Wnioskodawcą, że obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług ma kontrahent Wnioskodawcy z Niemiec, ponieważ przepis art. 27 ust. 3 ustawy o VAT stanowi tylko o miejscu świadczenia, a nie obowiązku rozliczenia usługi przez usługobiorcę. O tym który podmiot ma obowiązek rozliczyć podatek decydują przepisy kraju, w którym ma miejsce świadczona usługa.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniając całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl