IBPP3/443-452/12/ASz - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-452/12/ASz Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji w ramach projektu "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować inwestycję "...". Koszt całkowity zadania wraz z podatkiem VAT wyniesie 4.555.190,00 zł.

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO W... 2007 - 2013 w kwocie 3.871.911,50 zł.

W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Projekt polega na budowie i modernizacji infrastruktury, niezbędnej do uprawiania aktywnych form wypoczynku - ścieżek pieszo-rowerowych wraz z miejscami do odpoczynku i specjalnymi oznaczeniami.

Celem projektu jest wylansowanie nowego produktu turystycznego w obszarze (...) poprzez stworzenie odpowiedniej jakości infrastruktury okołoturystycznej. Projekt realizowany będzie przy współpracy z Gminami Ż, J i N. Rozwiązanie to zapewni jednolitość i kompleksowość stosowanych rozwiązań. Poprzez swój zasięg projekt będzie miał znaczenie ponadregionalne.

W efekcie realizacji projektu powstanie ciąg atrakcyjnych tras aktywnego wypoczynku, jednocześnie bezpiecznych, trwałych, łatwych w pokonywaniu. Przebieg tras jest zgodny z ramową koncepcją.... Sieci Tras Rowerowych dla województwa.... z listopada 2010 r. Trasy przebiegają przez tereny niezurbanizowane, pola i lasy.

Projektuje się następujące trasy:

* trasa nr 1 - Szlak...., szerokość 3,0 m z obustronnym poboczem z tłucznia szerokości po 50 cm,

* trasa nr 2-...... o nawierzchni bitumicznej, szerokość 2,5 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm.

* trasa nr 3-.... o nawierzchni bitumicznej, szerokość 25 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm,

* trasa nr 4-....... o nawierzchni bitumicznej, szerokość 3,0 m z obustronną opaską z tłucznia szerokości po 25 cm.

Ścieżki przebiegające przez wszystkie tereny Lasów Państwowych projektuje się o nawierzchni bitumicznej szerokości 2,0 m. Przy ww. trasach znajdują się, lub są przewidywane miejsca odpoczynku dla rowerzystów w ilości - 13 lokalizacji. Przy wytypowanych pięciu miejscu odpoczynku wykonane zostaną parking dla samochodów osobowych, w czterech lokalizacjach projektuje się warstwę ścieralną z betonu asfaltowego. Na parkingu w.......... położona zostanie kostka betonowa. Zakładane produkty: dł. wybudowanych tras aktywnej turystyki 9,27 km, a przebudowanych 20,96 km

Płatności za wykonane usługi regulowane będą na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę dla każdego z Partnerów zgodnie z faktycznymi kosztami robót wykonanych na terenie poszczególnych gmin. Faktury za powyższe zakupy będą wystawione bezpośrednio na Gminę. Po zakończeniu realizacji projektu, inwestycja w części opłaconej przez Gminę zostanie przekazana na majątek Gminy.

Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT związanej ze zrealizowaną inwestycją. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu w części przypisanej Gminie nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "Szlak atrakcji turystycznych - ścieżki spacerowo-rowerowe w północnej części Województwa....... na terenie gmin...i,...,...".

Stanowisko Wnioskodawcy: w przypadku realizowanego zadania Gmina... nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować inwestycję w ramach projektu pn. "...". Projekt polega na budowie i modernizacji infrastruktury, niezbędnej do uprawiania aktywnych form wypoczynku - ścieżek pieszo-rowerowych wraz z miejscami do odpoczynku i specjalnymi oznaczeniami. Projekt realizowany będzie przy współpracy z Gminami Ż N i J Płatności za wykonane usługi regulowane będą na podstawie faktur wystawionych przez wykonawcę dla każdego z Partnerów zgodnie z faktycznymi kosztami robót wykonanych na terenie poszczególnych gmin. Faktury za powyższe zakupy będą wystawione bezpośrednio na Gminę Po zakończeniu realizacji projektu, inwestycja w części opłaconej przez Gminę Ż, N, J zostanie przekazana na majątek Gminy. Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej podatkiem VAT związanej ze zrealizowaną inwestycją. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu w części przypisanej Gminie nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi (roboty wykonane na terenie Gminy N). Jak wskazał Wnioskodawca, mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez niego wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podkreślić tym miejscu należy, że odliczeniu podlega podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, które służą czynnościom opodatkowanym generującym podatek należny. Jak wskazuje treść wniosku w analizowanej sprawie sytuacja taka nie będzie miała miejsca. Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją przez Wnioskodawcę zadań w ramach projektu pod nazwą "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku realizowanego zadania Gmina N nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl