IBPP3/443-442/11/IK - Powstanie obowiązku podatkowego i stawka podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz zastosowania kursu waluty obcej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-442/11/IK Powstanie obowiązku podatkowego i stawka podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz zastosowania kursu waluty obcej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie powstania obowiązku podatkowego i stawki podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz zastosowania kursu waluty obcej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie powstania obowiązku podatkowego i stawki podatku VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz zastosowania kursu waluty obcej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lipca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 czerwca 2011 r. znak IBPP3/443-442/11/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT UE, kupował w 2010 r. towary poza Unią Europejską w Chinach. Firmy chińskie wystawiły Wnioskodawcy za zakupione towary faktury w walucie USD lub Euro. Towary te zostały przetransportowane do portu w Hamburgu za pośrednictwem firm transportowych. Zgłoszenie towarów do odprawy celnej i dopuszczenie ich do obrotu dokonane zostało w Niemczech przez działającego w imieniu Wnioskodawcy przedstawiciela podatkowego - agencję celną. Następnie towary te zostały przewiezione z Niemiec do Polski przez ww. firmy transportowe. Za wszelkie koszty związane z dostawą towarów obciążają Wnioskodawcę polskie firmy transportowe, wystawiając na rzecz Wnioskodawcy noty obciążeniowe za uregulowane w Niemczech cło oraz faktury za transport, ubezpieczenie kontenera i pozostałe koszty związane z transportem w złotych polskich albo ze stawką 0%, albo rozdzielając na fakturze transport, ubezpieczenie i pozostałe koszty - do granicy kraju ze stawką 0%, na terenie Polski - 22%.

Sprowadzone towary handlowe to zasilacze AC/DC - DC/DC - pozostałe PKWiU 31.10.50-70.19.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawkę VAT zastosować na fakturze wewnętrznej.

2.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu przemieszczenia towarów z Niemiec do Polski.

3.

Jaki kurs powinien zostać zastosowany do przeliczenia kwot wskazanych w walutach obcych, czy należy przyjąć kurs średni NBP poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego z oryginalnych dokumentów czy kurs z dokumentów celnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe przemieszczenie zaimportowanych towarów, służących działalności Wnioskodawcy, z Niemiec do Polski, spełnia przesłanki określone w art. 11 ustawy o VAT, więc należy je traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski według stawek właściwych dla nabytych towarów. Sprowadzone przez Wnioskodawcę towary to zasilacze o symbolu PKWiU 31.10.50-70.19. Wystawiając fakturę wewnętrzną w 2010 r. Wnioskodawca zastosował więc stawkę 22%.

Ponieważ nietransakcyjne przemieszczenie towarów nie jest potwierdzone fakturą wystawioną przez podatnika unijnego, obowiązek podatkowy powstaje 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy.

Po przeliczeniu kwot wykazanych w walucie obcej należy przyjąć średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego 15 dzień miesiąca następującego po dokonanej dostawie. Nie mają tutaj zastosowania przepisy celne, ponieważ w deklaracji wykazujemy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a nie import towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że niniejsza interpretacja oparta jest na przepisach obowiązujących w 2010 r., bowiem jak wskazał Wnioskodawca transakcja, o której mowa we wniosku miał miejsce właśnie w tym czasie.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dalej zwaną ustawą o VAT- przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W przypadku więc gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca importuje towary z Chin. Są to zasilacze o PKWiU 31.10.50-70.19. Ich odprawa następuje w Hamburgu i tam jest naliczane cło. Odprawy celne dokonywane są przez przedstawiciela podatkowego Wnioskodawcy. Następnie towary zostają przetransportowane do Polski. Jak zatem wynika z wniosku, towary zostały odprawione i dopuszczone do obrotu (zaimportowane) w Niemczech. Oznacza to, że importu dokonano na terytorium Niemiec. Zgłoszenia towarów do odprawy celnej dokonał działający w imieniu Wnioskodawcy przedstawiciel podatkowy.

Zatem, przedmiotowe przemieszczenie zaimportowanych towarów, służących działalności gospodarczej Wnioskodawcy, z Niemiec do Polski w świetle ww. przepisów spełnia przesłanki określone w art. 11 ust. 1 ww. ustawy i należy je traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski według stawek właściwych dla nabytych towarów.

Natomiast zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. (...)

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 19 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca dla towarów o symbolu PKWiU 31.10.50-70.19 nie przewidział obniżonej stawki, w związku z tym wewnątrzwspólnotowe nabycie tych towarów podlega opodatkowaniu stawką podstawową, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Zatem w wystawionej przez Wnioskodawcę fakturze wewnętrznej, która dokumentuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów właściwym jest zastosowanie 22% stawki podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania właściwej stawki z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru o symbolu PKWiU 31.10.50-70.19 należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę dotyczącą powstania obowiązku podatkowego w przypadku czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Od powyższej zasady ustawodawca wprowadził pewne wyjątki określone m.in. w ust. 6 art. 20 ustawy o podatku VAT

W myśl tego przepisu, w przypadku gdy przed terminem o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Zasada ta jednak nie znajduje w przedmiotowej sprawie zastosowania. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Wnioskodawca przemieszcza towary należące do jego przedsiębiorstwa zaimportowane na terytorium Niemiec do Polski. Obowiązek podatkowy powstanie zatem zgodnie z art. 20 ust. 5 ww. ustawy o VAT tj. 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 20 ust. 5 ww. ustawy należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie zastosowania przez Wnioskodawcę właściwego kursu jaki powinien zostać zastosowany do przeliczenia kwot wskazanych w walutach obcych wskazać należy co następuje:

Stosownie zaś do art. 31a ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określane w walucie obcej, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

W przypadku gdy zgodnie z przepisami ustawy lub przepisami wykonawczymi do ustawy podatnik może wystawić fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego i wystawi ją w przewidzianym przepisami terminie, a kwoty stosowane do określenia podstawy opodatkowania są określone w walucie obcej na tej fakturze, przeliczenia na złote dokonuje się według kursu średniego danej waluty obcej ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień wystawienia faktury.

W przypadku importu towarów przeliczenia na złote dokonuje się zgodnie z przepisami celnymi.

W wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, które poprzedza import dokonany na terytorium Niemiec brak jest faktury wystawionej przez podatnika od wartości dodanej.

W myśl powyższego, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego po imporcie towarów na terytorium innego Państwa Członkowskiego dla którego jak wyżej wykazano obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, do przeliczenia na złote waluty obcej winien mieć zastosowanie kurs średni danej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na ostatni dzień roboczy poprzedzający dzień powstania obowiązku podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania do przeliczenia kwot wykazanych w walucie obcej należy przyjąć średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego 15 dzień miesiąca następującego po dokonanej dostawie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl