IBPP3/443-437/08/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-437/08/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 29 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania produktu o nazwie "mieszanina kwasów karboksylowych" (MKK), PKWiU 24.66.48-99.00, CN 3824 90 99 w celu wykorzystania go jako paliwo opałowe - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 25 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania produktu o nazwie "mieszanina kwasów karboksylowych" (MKK), PKWiU 24.66.48-99.00, CN 3824 90 99 w celu wykorzystania go jako paliwo opałowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabyć od podmiotu krajowego produkt o nazwie "mieszanina kwasów karboksylowych" (MKK). Producent określa dla powyższego produktu klasyfikację: PKWiU: 24.66.48-99.00 oraz CN: 3824 90 99. Gęstość wyrobu w 40 o C wynosi 1.128 g/cm 3. Zawartość siarki w wyrobie - brak. Zawartość wody - max 25%.

Spółka zamierza wykorzystać ten produkt jako paliwo opałowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup mieszaniny kwasów karboksylowych klasyfikowanych do symbolu PKWiU 24.66.48-99.00 i kodu 3824 90 99 w celu wykorzystania jako paliwo opałowe skutkować będzie obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego. Jeśli tak to w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt iż produkt o nazwie "mieszanina kwasów karboksylowych" nie jest olejem opałowym - producent określił go, zgodnie z PKWiU jako "produkt chemiczny, gdzie indziej nie sklasyfikowany" - towar nie podlega przytoczonym wcześniej przepisom - nie ma obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terenie kraju.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 2 pkt 9 ww. ustawy za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 11 ust. 1 podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej "podatnikami".

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 2 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Stosownie zaś do postanowień art. 62 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;

2.

pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Powyższy przepis, będący przepisem szczególnym w stosunku do przepisu ogólnego, jakim jest cytowany art. 2 pkt 2 ustawy, rozszerza zatem podstawowy katalog wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o inne wyroby zaliczone do grupy olejów opałowych, o ile są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż, używane do celów opałowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż produkt będący przedmiotem zapytania wykorzystywany przez Wnioskodawcę jako paliwo do ogrzewania mieści się w definicji olejów opałowych, w rozumieniu art. 62 ustawy o podatku akcyzowym. W związku z tym przedmiotowy wyrób jest niewątpliwie wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, bowiem przepis art. 62 ust. 2 ww. ustawy jednoznacznie rozszerza katalog olejów opałowych do każdego towaru służącego do celów opałowych, nie ograniczając ich tylko i wyłącznie do wyrobów wymienionych w załączniku 1 i załączniku 2 do ww. ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż to Wnioskodawca zamierza wykorzystywać nabywany wyrób do celów opałowych. Zatem zgodnie z art. 62 ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym w przypadku przeznaczenia do wykorzystania przez Wnioskodawcę do celów opałowych przedmiotowego wyrobu o symbolu PKWiU 24.66.48-99.00 i kodzie CN 3824 90 99 staje się on wyrobem akcyzowym zharmonizowanym. W przedmiotowej sprawie o kwestii uznania danego wyrobu za akcyzowy zharmonizowany decydować będzie jego bezpośrednie przeznaczenie do celów opałowych.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż w sytuacji gdy podmiot krajowy (producent) dokonujący sprzedaży wyrobu o nazwie "mieszanina kwasów karboksylowych" (MKK), PKWiU 24.66.48-99.00, CN 3824 90 99, nie sprzedaje (nie oferuje) go do celów opałowych, nie można przyjąć, że decyduje on o bezpośrednim przeznaczeniu takiego wyrobu do celów opałowych. O takim przeznaczeniu, zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym będzie decydował Wnioskodawca.

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca nabywając przedmiotowy wyrób, a następnie przeznaczając i wykorzystując go do celów opałowych staje się podatnikiem podatku akcyzowego zobowiązanym do zapłaty podatku akcyzowego, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania.

W myśl art. 65 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu. Natomiast zgodnie z art. 65 ust. 1a ww. ustawy, w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1.

dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu;

2.

dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) obniżył stawki podatku akcyzowego dotyczące olejów opałowych oraz wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1, art. 69 ust. 4, art. 70 ust. 4, art. 71 ust. 4, art. 72 ust. 4 i art. 75 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej w:

1.

załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju;

2.

załączniku nr 2 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych.

W pozycji 2 załącznika Nr 1 do ww. rozporządzenia określono stawkę dla olejów opałowych bez względu na symbol PKWiU przeznaczonych na cele opałowe.

Zgodnie z poz. 2 lit. a) ww. załącznika stawka podatku akcyzowego dla oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 o C lub których gęstość w temperaturze 15 o C jest niższa od 890 kg/m 3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, wynosi 232,00 zł/ 1000l.

Natomiast zgodnie z poz. 2 lit. b) ww. załącznika nr 1, stawka dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, bez względu na symbol PKWiU wynosi 60,00 zł/1000 kg.

Zgodnie z § ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 z późn. zm.) dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają oleje opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 o C lub których gęstość w temperaturze 15 o C jest niższa od 890 kg/m 3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowanych w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU, sklasyfikowane w poz. CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe. Przedmiotowy wyrób przeznaczony na cele opałowe o kodzie CN 38 24 90 99 nie podlega więc obowiązkowi znakowania i barwienia.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż wyrób o symbolu PKWiU 24.66.48-99.00 i kodzie CN 3824 90 99 będący przedmiotem wniosku przeznaczony przez Wnioskodawcę na cele opałowe, nie podlega obowiązkowi barwienia i znakowania, nie jest zaliczony do ciężkich olejów opałowych. Przedmiotowy wyrób podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym wg stawki 60/1000 kg (poz. 2 lit. b) załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego).

Wnioskodawca zatem nabywając przedmiotowy wyrób, który na wcześniejszym etapie obrotu nie był obciążony podatkiem akcyzowym (nie był przez producenta przeznaczony, sprzedawany lub oferowany do celów opałowych), przeznaczając go do celów opałowych obowiązany będzie do zapłaty należnej akcyzy wg stawki, o której mowa wyżej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy równocześnie podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania danego towaru do właściwego grupowania PKWiU ciąży na zainteresowanym, tj. na podmiocie dokonującym czynności których przedmiotem są wyroby akcyzowe. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wyrobów będących przedmiotem wniosku. Dodatkowo należy zauważyć, że kod CN 3824 90 99 od dnia 1 stycznia 2007 r. na skutek zmian w nomenklaturze scalonej przestał istnieć, a wyrobom pierwotnie do niego przyporządkowanych przypisano inne kody CN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl