IBPP3/443-435/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-435/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wystawiania faktur VAT uwzględniających przyznane upusty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur VAT uwzględniających przyznane upusty. Ww. wniosek został uzupełniony pismem w dniu 15 lipca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest na etapie konfiguracji nowego systemu informatycznego, którego zadaniem będzie obsługa gospodarki magazynowej podmiotu, jak również wystawianie dokumentów, w tym faktur VAT. Wdrażany system ma możliwość wystawiania dokumentów, w których każda pozycja dokumentu posiada:

* nazwę towaru;

* jego ilość;

* wyliczoną cenę netto za jedną jednostkę miary towaru po uwzględnieniu opustu przyznanego odbiorcy dokumentu na dany towar;

* wyliczoną wartość netto towaru na podstawie ceny za jedną jednostkę miary i cenę netto za jednostkę po uwzględnieniu opustu;

* stawkę VAT;

* wartość podatku VAT;

* wartość brutto podatku VAT.

Wartość wszystkich pozycji jest sumowana osobno dla każdej ze stawek VAT, po czym od sum w poszczególnych stawkach odliczany jest rabat przyznany dla całego dokumentu (upust od całości). Dokument podaje zarówno sumy netto dla poszczególnych stawek VAT przed jak i po upuście od całości.

Przedstawiony sposób liczenia upustu zdaniem Wnioskodawcy jest zgodny z obowiązującymi przepisami, pozwala również w sposób jasny i przejrzysty dla klienta naliczać upusty cenowe od całego dokumentu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy taki sposób uwzględniania opustu przyznanego dla całego dokumentu jest prawidłowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony sposób liczenia upustu jest zgodny z obowiązującymi przepisami, pozwala również w sposób jasny i przejrzysty dla klienta naliczać upusty cenowe od całego dokumentu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 9 ust. 1 cyt. powyżej rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;

4.

nazwę towaru lub usługi;

5.

jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;

6.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

7.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

8.

stawki podatku;

9.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

10.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

11.

wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Zgodnie z ust. 6 § 9 cyt. rozporządzenia kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie określona jest kwota należności w fakturze. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Na podstawie § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia faktury i faktury korygujące są wystawiane co najmniej w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Oryginał faktury i faktury korygującej powinien zawierać wyraz "ORYGINAŁ", a kopia faktury i faktury korygującej - wyraz "KOPIA".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wdraża nowy system informatyczny, którego zadaniem będzie obsługa gospodarki magazynowej, jak również wystawianie dokumentów, w tym faktur VAT. Wdrażany system ma możliwość wystawiania dokumentów, w których każda pozycja dokumentu posiada:

* nazwę towaru;

* jego ilość;

* wyliczoną cenę netto za jedną jednostkę miary towaru po uwzględnieniu opustu przyznanego odbiorcy dokumentu na dany towar;

* wyliczoną wartość netto towaru na podstawie ceny za jedną jednostkę miary i cenę netto za jednostkę po uwzględnieniu opustu;

* stawkę VAT;

* wartość podatku VAT;

* wartość brutto podatku VAT.

Wartość wszystkich pozycji jest sumowana osobno dla każdej ze stawek VAT, po czym od sum w poszczególnych stawkach odliczany jest rabat przyznany dla całego dokumentu (upust od całości). Dokument podaje zarówno sumy netto dla poszczególnych stawek VAT przed jak i po upuście od całości.

W odniesieniu do powyżej przedstawionego stanu prawnego wystawione w powyżej wskazany przez Wnioskodawcę sposób faktury VAT dokumentujące sprzedaż spełniają warunki określone przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w powiązaniu z kryteriami zawartymi w rozporządzeniu w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że wykorzystywane przez podatnika narzędzia techniczne (np. program komputerowy) winny zapewniać dokonanie prawidłowego rozliczenia podatków zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Logicznym jest, że wykorzystywanie w tym celu określonych programów komputerowych jest suwerenną decyzją podatnika, w którą nie ingerują organy podatkowe. Jeżeli jednak wykorzystywany przez Wnioskodawcę program komputerowy nie daje pewności, iż emitowane przy jego pomocy faktury spełniają warunki określone przepisami podatku od towarów i usług, Wnioskodawca winien zmodyfikować ten program w taki sposób, aby emitowane przy jego zastosowaniu faktury spełniały przywołane powyżej przepisy prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl