IBPP3/443-431/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-431/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu 2 maja 2012 r., uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości bądź w części w odniesieniu do projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2012 r. (data wpływu 10 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości bądź w części w odniesieniu do projektu pt. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 5.3 "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii" RPO W. na lata 2007-2013 pozyskanych na realizację projektu pn. "...".

Projekt realizowany był w jednostkach organizacyjnych Starostwa Powiatowego w C - m.in. w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w B. Nieruchomość, na której znajduje się ww. jednostka pomocy społecznej jest własnością Powiatu.

Dyrektor Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w B podpisał umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania termomodernizacji budynków oraz dokonał zapłaty za wystawioną fakturę. Inwestycja pod względem rzeczowym i finansowym zrealizowana została przez Powiat C. Mienie powstałe w wyniku projektu jest własnością Powiatu C. Inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z dnia 27 czerwca 2012 r. wskazano, że:

1.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

2.

W fakturze dokumentującej termomodernizację wskazane zostało Starostwo Powiatowe w C, a w fakturze dokumentującej projekt kosztorysowy - Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w B.

3.

Termomodernizowany budynek nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - budynek nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych odpłatnych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą w B.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ponieważ nabywane towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Powiat jest beneficjentem środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddziałania 5.3 "Czyste powietrze i odnawialne źródła energii" RPO W. na lata 2007-2013 pozyskanych na realizację projektu pn. "...". Projekt realizowany był w jednostkach organizacyjnych Starostwa Powiatowego w C - m.in. w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w B. Nieruchomość, na której znajduje się ww. jednostka pomocy społecznej jest własnością Powiatu. Dyrektor Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w B podpisał umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej niezbędnej do wykonania termomodernizacji budynków oraz dokonał zapłaty za wystawioną fakturę. Inwestycja pod względem rzeczowym i finansowym zrealizowana została przez Powiat. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W fakturze dokumentującej termomodernizację wskazane zostało Starostwo Powiatowe, a w fakturze dokumentującej projekt kosztorysowy - Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w B. Termomodernizowany budynek nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT - budynek nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych odpłatnych usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z wniosku, zostały wystawione dwie faktury. W pierwszej z nich - dotyczącej projektu kosztorysowego - jako nabywca usługi figuruje Wnioskodawca.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowym przypadku nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej nabytą usługę. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a budynek nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem zakupiona usługa nie będzie przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczącej projektu kosztorysowego.

Natomiast, jak wynika z wniosku, usługa termomodernizacji realizowana była na rzecz Starostwa Powiatowego, co potwierdza fakt, iż w fakturze dokumentującej tę usługę jako nabywca wskazane zostało Starostwo Powiatowe.

W tym przypadku zatem rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Starostwo Powiatowe a nie Wnioskodawca.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wypada w tym miejscu nadmienić, iż zasadniczą funkcją faktur jest udokumentowanie transakcji zrealizowanej na rzez konkretnego nabywcy oraz umożliwienie ujęcia i rozliczenia w ewidencjach wystawcy oraz odbiorcy. Faktura VAT, co do zasady, jest jedynym dokumentem, który w obrocie krajowym umożliwia podatnikowi VAT - nabywcy towaru lub usługi odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy to nie Wnioskodawca dokonał nabycia usługi udokumentowanej fakturą VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia przez Wnioskodawcę podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej to nabycie.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej usługę termomodernizacji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że w przypadku faktury dokumentującej usługę termomodernizacji Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednakże z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z tej faktury nie jest związany z faktem, iż zakup (usługa termomodernizacji) nie będzie związany z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktura potwierdzająca nabycie towarów i usług w ramach projektu nie jest wystawiona na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl