IBPP3/443-429/12/EJ - Prawo do odliczenia podatku VAT w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury na terenie ogrodu botanicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-429/12/EJ Prawo do odliczenia podatku VAT w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury na terenie ogrodu botanicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo S.A. realizuje projekt unijny z indykatywnej listy projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 o nazwie "...".

Przedmiotem projektu jest budowa nowego pasa startowego. Na terenie planowanej przez Towarzystwo inwestycji znajdują się cenne i rzadkie zbiorowiska: łąki trzęślicowe, wrzosowiska oraz torfowiska. Zgodnie z decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach z dnia 18 kwietnia 2001 r. oraz projektem należy dokonać przeniesienia siedlisk roślinnych pochodzących z terenu na którym będzie realizowana inwestycja.

W dniu 29 marca 2012 r. została zawarta umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Towarzystwem, na podstawie której Towarzystwo zleciło a Gmina przyjęła do realizacji zadanie pod nazwą "...".

Właścicielem terenów, na których zostanie zrealizowane powyższe zadanie w całości jest Gmina. W dniu 18 grudnia 2009 r. umową użyczenia grunty położone w rejonie ul. Z. do granicy z miastem (w tym znajduje się zasadnicza część gruntów na których będzie realizowana inwestycja) Gmina oddała w bezpłatne używanie Związkowi pod nazwą "Ogród Botaniczny" na okres 3 lat, tj. do dnia 31 grudnia 2012 r.

W ramach realizacji umowy zawartej z Towarzystwem Wnioskodawca zobowiązał się:

a.

wykonać usługę polegającą na przygotowaniu i przeprowadzeniu postępowania przetargowego w trybie zgodnym z ustawą - Prawo zamówień publicznych celem wyłonienia wykonawcy Zamówienia pod nazwą: "...",

b.

uzyskać wszelkie niezbędne opinie, uzgodnienia oraz prawomocne postanowienia i decyzje administracyjne wynikające z przepisów prawa, które są niezbędne w celu realizacji zadania,

c.

prowadzić dokumentację w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,

d.

dokonać zapłaty wynagrodzenia wykonawcy zamówienia wynikającego z tytułu wykonania zadania,

e.

zapewnić użytkowanie wykonanej infrastruktury w miejscu jej zabudowania w stanie niepogorszonym wynikającym z normalnego użytkowania co najmniej do 31 grudnia 2019 r. Gmina oświadczyła, iż czynności związane z utrzymaniem ww. infrastruktury w stanie niepogorszonym przekaże Ogrodowi Botanicznemu na podstawie odrębnej umowy między Gminą a Ogrodem Botanicznym.

Towarzystwo w związku ze zleceniem Wnioskodawcy wykonania usługi zobowiązał się m.in. do zapłaty wynagrodzenia, z którego środki posłużą Gminie na pokrycie kosztów wynagrodzenia wykonawcy zamówienia z tytułu wykonania zadania. Po wykonaniu zadania i otrzymaniu protokołu odbioru robót wraz z fakturą od wykonawcy zadania, Wnioskodawca wystawi fakturę na Towarzystwo na swoje wynagrodzenie z tytułu wykonania umowy skalkulowane w wysokości kosztów wynikających z faktury otrzymanej od wykonawcy robót. Po otrzymaniu środków z Towarzystwa Wnioskodawca dokonuje płatności faktury na konto wykonawcy.

Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach umowy usługi i towary nie są i nie będą związane z działalnością opodatkowaną inną niż wykonanie umowy z Towarzystwem. Obrotem opodatkowanym, który Gmina uzyska, będzie obrót wynikający z realizacji umowy z Towarzystwem S.A.

Wnioskodawca informuje, iż Gmina est zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT na mocy decyzji z dnia 23 czerwca 2010 r. z Urzędu Skarbowego, otrzymała numer identyfikacji podatkowej i składa deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do zawartej umowy z Towarzystwem ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach wydatków poniesionych na przygotowanie infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego pod przyjęcie fragmentów zbiorowisk z terenu Portu Lotniczego wraz z drogą dojazdową oraz bazą przeładunkową.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do przedstawionej sytuacji ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ realizacja umowy polegająca na przygotowaniu infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego pod przyjęcie fragmentów zbiorowisk z terenu Portu Lotniczego wraz z drogą dojazdową oraz bazą przeładunkową, będzie związana z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie umowy z Towarzystwem S.A.

Zgodnie z regulacją ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (art. 86 ust. 1) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W opinii Wnioskodawcy brzmienie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w powyższym zakresie nakazuje stwierdzić, iż podatek naliczony na fakturach zakupowych związanych z realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia podlega w omawianym stanie faktycznym odliczeniu.

W pierwszej kolejności zauważyć bowiem należy, iż w omawianym zakresie Gmina działa jako podatnik podatku od towarów i usług. Wprawdzie zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Jednak powyższa zasada znajduje wyłom w postaci uznania za podatnika takich podmiotów w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a z taką sytuacją mamy do czynienia w omawianym stanie faktycznym, w którym Gminę i Towarzystwo łączy zawarta cywilnoprawna umowa.

Dalej, przepis art. 86 ust. 1 ww. ustawy przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowanie. Odliczeniu podlega taki podatek naliczony, który - przede wszystkim - jest bezpośrednio związany z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Z taką sytuacją mamy tu do czynienia w zakresie usług, które nabyte zostaną ewidentnie w bezpośrednim związku z umową zawartą z Towarzystwem i w celu jej wykonania.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje dodatkowo potwierdzenie w większości orzecznictwa ETS. W sprawie C-408/98 (orzeczenie z dnia 22 lutego 2001 r., Abeby National plc v. Commissioners of Custom Excise) ETS wskazał, że przepisy dyrektyw, dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego, powinny być interpretowane w ten sposób, aby warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku było, co do zasady, istnienie bezpośredniego i niezwłocznego związku pomiędzy daną transakcją "wejściową" (z którą związany jest podatek naliczony) a daną "wyjściową" transakcją opodatkowaną. Podatek naliczony podlega odliczeniu co do zasady i przede wszystkim wtedy, gdy związany jest bezpośrednio z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu, a także w sytuacji gdy jest związany tylko ogólnie ale bezpośrednio z działalnością opodatkowaną danego podatnika. W omawianym stanie faktycznym podatek naliczony podlega odliczeniu gdyż związany jest bezpośrednio z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu.

Reasumując - w opinii Gminy w odniesieniu do przedstawionej sytuacji ma ona prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ realizacja umowy polegająca na przygotowaniu infrastruktury na terenie Ogrodu Botanicznego pod przyjęcie fragmentów zbiorowisk z terenu Portu Lotniczego wraz z drogą dojazdową oraz bazą przeładunkową, będzie związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie umowy z Towarzystwem S.A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej o ceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl