IBPP3/443-424/10/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-424/10/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysyłania faktur elektronicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie wysyłania faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organom kontroli skarbowej tych faktur. Spółka zawarła umowę z firmą C. na korzystanie z oprogramowania E. Przed rozpoczęciem wystawiania i wysyłania e-faktur Wnioskodawca uzyska w formie pisemnej akceptację odbiorców na wystawienie i przesyłanie faktur i faktur korekt w formie elektronicznej.

Faktury VAT oraz faktury korekty VAT będą wystawiane w systemie SAP, następnie w postaci elektronicznej wysyłane do interfejsu SAP w postaci iDOC-ów, stamtąd za pomocą narzędzia Biz Talk drogą elektroniczną będą przekazywane do firmy C. skąd dzięki oprogramowaniu E. zostaną przesyłane do klienta oraz zapisane w E. Archiwum Dokumentów. E-faktury oraz e-faktury korekty wystawione w różnych dniach będą przesyłane do klienta w łącznych plikach, w możliwie najkrótszym czasie np. pod koniec danego tygodnia. Po wdrożeniu systemu faktur elektronicznych faktury będą wystawiane również w formie papierowej (np. w czasie awarii systemu), następnie drukowane i przesyłane do odbiorców pocztą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktura do klienta powinna być przesłana w dniu jej wystawienia, czy np. po zgromadzeniu faktur po kilku dniach można przesłać łączny plik i nie będzie to miało wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli dostawa towarów lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Termin wysyłania e-faktur - czyli w jakim czasie należy wysłać/przekazać nabywcy wystawioną przez sprzedawcę fakturę VAT - nie został uregulowany przepisami ustawy o VAT jak też i rozporządzeniami wykonawczymi do tej ustawy. Nie ma również przeciwwskazań aby faktury były wysyłane w przeciągu kilku dni od dnia ich wystawienia. W artykule 19 ustawy o VAT brak jest odwołania do daty wysłania faktury VAT przez sprzedawcę. Niemniej jednak czynność wysyłki e-faktury powinna wystąpić w możliwie najkrótszym czasie.

Moment przesłania faktury drogą elektroniczną do klienta nie ma więc wpływu na moment powstania obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Ww. przepis, ustanawia zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje wraz z wystawieniem faktury, stanowi jednocześnie, że jeśli faktura nie zostanie wystawiona w ciągu 7 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje w tym właśnie dniu. Tym samym w tym dniu obowiązek podatkowy powstaje, jeśli:

1.

podatnik obowiązany do wystawienia faktury nie wystawi jej w ogóle;

2.

podatnik wystawi fakturę po upływie 7 dni od dnia wydania towaru lub wykonania usługi;

3.

podatnik wystawi fakturę 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych przewidują dwie formy wystawianych faktur, tzw. papierową i elektroniczną.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 10 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), zwane dalej rozporządzeniem w sprawie faktur elektronicznych.

Rozporządzenie reguluje sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organom podatkowym faktur przesyłanych drogą elektroniczną (§ 1 ww. rozporządzenia).

Stosowne do § 2 ww. rozporządzenia faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie odbiorcy oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.

Należy tutaj zauważyć, iż we ww. rozporządzeniu rozróżniono dwie kwestie a mianowicie wystawienie i przesłanie, w tym udostępnianie, faktur.

Ww. przepisy nie wskazują w jakim terminie winna być wystawiona faktura. Zatem zastosowanie znajdą tutaj przepisy ogólne dotyczące faktur. I tak, co do zasady, stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12.

Natomiast jak, słusznie zauważa Wnioskodawca, żaden przepis nie odnosi się do kwestii wydania czy też wysłania faktury nabywcy. Niemniej jednak czynność wysyłki e-faktury do nabywcy powinna wystąpić w możliwie najkrótszym czasie. Wydaje się, że właściwym będzie przyjęcie zasady, iż wystawione faktury winny być wysłane do nabywcy bez zbędnej zwłoki czyli takiej, która wynika z nieuzasadnionych odstępów czasu pomiędzy wystawieniem i wysłaniem faktury. Ponadto, zdaniem tut. organu, zasadne byłoby uznanie, iż okres pomiędzy wystawieniem, a wysłaniem faktury do nabywcy winien być na tyle krótki aby umożliwić nabywcy rozliczenie faktury w najbliższym okresie rozliczeniowym. Albowiem podstawową rolą faktur jest umożliwienie nabywcy zrealizowania prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jak bowiem stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższego w sytuacji gdy Wnioskodawca wysyła e-faktury w zbiorczym pliku pod koniec tygodnia do nabywcy, a wynika to np. z racjonalizacji organizacji pracy, a równocześnie nie zagraża to realizacji praw nabywcy do rozliczenia podatku naliczonego, gdyż co do zasady deklaracje podatkowe składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po rozlicznym miesiącu (art. 99 ust. 1 ustawy o VAT), należy uznać takie postępowanie za jak najbardziej dopuszczalne.

Ze względu na fakt, iż przy e-fakturach prawodawca rozdzielił czynność wystawiania i przesyłania faktur należy stwierdzić, że moment wysłania faktur w żadnej mierze nie rzutuje na moment powstania obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 19 ust. 4 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto informuje się, iż ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie:

1.

datowania faktur elektronicznych

2.

wystawianie faktur elektronicznych korygujących

3.

wystawianie faktur korygujących w formie papierowej i elektronicznych

4.

możliwości wystawiania faktur formie papierowej pomimo wdrożenia systemu do wystawiania faktur w formie elektronicznej

5.

sposobu potwierdzenia odbioru faktury korygującej

6.

sposobu potwierdzenia odbioru faktury korygującej wystawionej w formie elektronicznej

7.

sposobu archiwizacji faktur wystawionych w formie elektronicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl