IBPP3/443-421/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-421/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania samochodów osobowych nabytych przed dniem 1 marca 2009 r. lecz przed tą datą niesprzedanych na terytorium kraju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania samochodów osobowych nabytych przed dniem 1 marca 2009 r. lecz przed tą datą niesprzedanych na terytorium kraju.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest importerem samochodów osobowych. Przy czym Samochody są nabywane najpierw przez niemieckiego kontrahenta Spółki od producenta Samochodów z siedzibą w Japonii. Następnie Kontrahent poddaje Samochody odprawie celnej na terytorium jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej (Samochody są dopuszczane do obrotu na terytorium Holandii) i sprzedaje je Spółce. Tak więc Spółka nabywa Samochody i sprowadza je do Polski w ramach procedury wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W dalszej kolejności Samochody są sprzedawane przez Spółkę do autoryzowanych dealerów samochodów marki, którzy z kolei oferują Samochody indywidualnym odbiorcom. Samochody są zatem po raz pierwszy rejestrowane zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym dopiero na terytorium Polski.

W związku z nabywaniem Samochodów w ramach WNT Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego.

Aktualnie, Spółka posiada na stanie swojego magazynu Samochody, które zakupiła (w ramach WNT) przed dniem 1 marca 2009 r., i które zostaną sprzedane do polskich dealerów dopiero po tej dacie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do Samochodów nabytych przez Spółkę przed dniem 1 marca 2009, lecz przed tą datą nie sprzedanych na terytorium kraju (zostaną sprzedane po 1 marca 2009 r.), zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy w stosunku do Samochodów nabytych przez Spółkę przed dniem 1 marca 2009 r. lecz przed tą datą niesprzedanych na terytorium kraju (zostaną sprzedane po 1 marca 2009 r.), zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Do dnia 28 lutego 2009 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, w przypadku Spółki, obowiązek podatkowy z tytułu podatku akcyzowego powstawał dwukrotnie:

* pierwszy raz - z tytułu WNT Samochodów od Kontrahenta niemieckiego; następnie

* drugi raz - z tytułu sprzedaży Samochodów w kraju, do autoryzowanych dealerów samochodów (lub ewentualnie innych odbiorców).

Zgodnie z poprzednio obowiązującym art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. Spółka od należnego podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży Samochodów na terytorium kraju (do dealerów lub ewentualnie innych odbiorców) odliczyła podatek akcyzowy, jaki zapłaciła z tytułu WNT Samochodów.

Od dnia 1 marca 2009 r. akcyza ma charakter podatku jednofazowego. Zgodnie z art. 100 ust. 1 Ustawy akcyzowej, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

* nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

* pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym: (i) wyprodukowanego na terytorium kraju; (ii) od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu importu samochodu osobowego lub nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.

Ponadto art. 100 ust. 3 Ustawy akcyzowej stanowi, że jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Z powyższego wynika, że po dniu 1 marca 2009 r. w przypadku Spółki, obowiązek podatkowy będzie powstawał tylko raz, tj. z tytułu WNT Samochodów. Rozliczenie akcyzy z tytułu WNT będzie skutkować brakiem obowiązku podatkowego związanego z dalszą sprzedażą Samochodów na terytorium kraju (do dealerów lub innych nabywców).

Zdaniem Spółki, przepisy ustawy akcyzowej będą miały zastosowanie do Samochodów, nabytych przez Spółkę po dniu 1 marca 2009 r. Natomiast w przypadku Samochodów nabytych przez Spółkę przed dniem 1 marca 2009, lecz przed tą datą niesprzedanych na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Powyższe, zdaniem Spółki, wynika z przepisów przejściowych, zawartych w ustawie akcyzowej. Artykuł 154 ust. 1 wspomnianej ustawy stanowi, że jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (m.in. samochodów osobowych) powstał przed dniem wejścia w życie Ustawy akcyzowej (tj. przed dniem 1 marca 2009 r.) i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tj. przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

W przypadku Samochodów, nabytych przez Spółkę przed dniem 1 marca 2009 r., kwota należnej akcyzy z tytułu WNT została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju. Powyższe wynikało z przepisu art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym; w myśl tego przepisu podatnik miał prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. W związku z powyższym, w stosunku do Samochodów nabytych przed 1 marca 2009 r. Spółka nie poniosła ekonomicznego ciężaru zapłaty akcyzy (Spółka nie dokonała faktycznej zapłaty podatku akcyzowego). W konsekwencji, zgodnie z art. 154 ust. 1 Ustawy akcyzowej, do wspomnianych Samochodów powinny znaleźć zastosowanie przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym; a co za tym idzie, w odniesieniu do wspomnianych samochodów Spółka będzie zobowiązana do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając na względzie, iż stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe, zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca podstawy opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl