IBPP3/443-420/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-420/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Organu 30 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania lub częściowego wykonania usług informatycznych-jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania lub częściowego wykonania usług informatycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Spółka (dalej Wnioskodawca) świadczy różnorodne, niejednokrotnie złożone i kompleksowe usługi informatyczne, realizowane w rożnych okrasach czasu i w zróżnicowanym (zindywidualizowanym dla potrzeb danego klienta) zakresie. Wnioskodawca, na zlecenie swoich kontrahentów, tworzy i wdraża scentralizowane, kompleksowe systemy informatyczne i realizuje rozmaite projekty informatyczne.

Są to usługi inne niż udzielanie licencji.

Wnioskodawca zamierza zawierać ze swoimi kontrahentami umowy o świadczenie usług, w których planuje przyjęcie określonych, poniżej przedstawionych założeń dotyczących realizacji i rozliczeń.

Umowy będą zawierały postanowienia, że o wykonaniu usługi (częściowym wykonaniu usługi) można mówić dopiero w momencie odbioru przez usługobiorcę prac za dany okres rozliczeniowy.

Umowy będą zakładały, że usługi będą realizowane w z góry uzgodnionych okresach rozliczeniowych, np. miesięcznych, przy czym wprowadzone okresy rozliczeniowe będą miały znaczenie tylko o tyle, że Wnioskodawca zobowiązany będzie przedstawiać usługobiorcy zestawienie prac wykonanych (częściowo wykonanych) w danym okresie rozliczeniowym, celem uzyskania odbioru tych usług.

Konsekwentnie, wymagalność wynagrodzenia Wnioskodawcy za wykonanie (częściowe wykonanie) usługi będzie uzależniona od zaakceptowania prac przez usługobiorcę, tj. dokonania ich odbioru w formie potwierdzenia wykonania usługi (częściowego wykonania usługi). Tym samym, wynagrodzenie za usługi wykonane w danym okresie sprawozdawczym będzie należne Wnioskodawcy dopiero po dokonaniu ich odbioru, równoznacznego z potwierdzeniem, że usługę wykonano/częściowo wykonano.

Wnioskodawca zakłada, że w zakresie postanowień dotyczących zasad uznawania usług za wykonane (częściowo wykonane) oraz rozliczeń stąd wynikających przyjęte zostaną, następujące zasady:

I.

w celu potwierdzenia wykonania usług (częściowego wykonania usług). Wnioskodawca w określonym przez strony w umowie terminie-przedstawi usługobiorcy zestawienie prac wykonanych w ustalonym przez strony okresie rozliczeniowym, którym będzie umówiony czasokres np. miesiąc;

II.

jeżeli usługobiorca nie zgłosi zastrzeżeń do zestawienia w uzgodnionym przez strony w umowie terminie liczonym od doręczenia takiego zestawienia, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie objętym zestawieniem prac zostaną na mocy samej umowy uznane za wykonane (częściowo wykonane) z chwilą, upływu terminu do wniesienia zastrzeżeń, a Wnioskodawca wystawi fakturę VAT w terminie 7 dni od dnia w którym upłynął termin do wniesienia zastrzeżeń;

III.

w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń w przysługującym kontrahentowi terminie (ustalonym w umowie), usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie objętym zestawieniem prac będą uznawane za wykonane (częściowo wykonane)dopiero z chwilą podpisania protokołu odbioru prac, a Wnioskodawca wystawi fakturę VAT w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu odbioru prac;

IV.

umowy o świadczenie usług mogą przewidywać obowiązek dopełnienia przez Wnioskodawcę innych, przewidzianych w tych umowach wymogów i formalności (np. przekazanie/odbiór dokumentacji, przeprowadzenie określonych testów, itp.);

V.

o czasu zaakceptowania zestawienia prac przez usługobiorcę. Wnioskodawca ma stale możliwość uzupełnienia lub modyfikacji swoich usług z własnej inicjatywy;

VI.

Wnioskodawca będzie miał też możliwość uwzględnienia ewentualnych zastrzeżeń usługobiorcy, zgłoszonych w przysługującym mu terminie i uzupełnienia lub modyfikacji swoich usług;

VII.

w terminie 7 dni od dnia odbioru usług, równoznacznego z uznaniem usług za wykonane (częściowo wykonane), Wnioskodawca wystawi usługobiorcy fakturę VAT.

Mając ma uwadze powyższe, należy uznać, że warunkiem uznania danej usługi za wykonaną, (częściowo wykonaną) jest jej odbiór, następujący z chwilą:

I.

nie zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym), w uzgodnionym przez strony w umowie terminie liczonym od dnia doręczenia takiego zestawienia;

II.

podpisania protokołu odbioru prac, w przypadku wcześniejszego zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w sytuacji, gdy umowa, w zakresie procedur i zasad odbioru świadczonych przez Wnioskodawcę usług wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego przewiduje, że warunkiem uznania danej usługi za wykonaną, (częściowo wykonaną) jest jej odbiór, następujący z chwilą:

I.

nie zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym), w uzgodnionym przez strony w umowie terminie liczonym od dnia doręczenia takiego zestawienia;

II.

podpisania protokołu odbioru prac, w przypadku wcześniejszego zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym)

- momentem wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), i tym samym momentem powstania obowiązku podatkowego w VAT, jest umownie określony moment odbioru usługi przez usługobiorcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli umowa, w zakresie procedur i zasad odbioru świadczonych przez Wnioskodawcę usług wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego przewiduje, że warunkiem uznania danej usługi za wykonaną (częściowo wykonaną) jest jej odbiór, następujący z chwilą:

I.

nie zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym), w uzgodnionym przez strony w umowie terminie liczonym od dnia doręczenia takiego zestawienia;

II.

podpisania protokołu odbioru prac, w przypadku wcześniejszego zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym)

- to momentem wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), i tym samym momentem powstania obowiązku podatkowego w VAT, jest umownie określony moment odbioru usługi przez usługobiorcę.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 19 ust. 1 UVAT, co do zasady, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą, wykonania usługi. Jeżeli wykonanie usługi winno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 4 UVAT,).

Ustawa o VAT nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w stosunku do usług, których świadczenie objęte jest opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 UVAT, podatnicy VAT czynni, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia w sprawie faktur.

Stosownie do § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury VAT zgodnie z wymogami zawartymi w tym rozporządzeniu. Do normatywnych elementów faktury zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur należą (pkt 4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również data sprzedaży.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. W przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § S ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży (§ 9 ust. 2 rozporządzenia).

Jeżeli umowa, w zakresie procedur i zasad odbioru świadczonych przez Wnioskodawcę usług przewiduje, że warunkiem uznania danej usługi za wykonaną (częściowo wykonaną) oraz wypłaty wynagrodzenia jest jej odbiór to, zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w siódmym dniu licząc od dnia wykonania częściowego wykonania usługi.

Za moment wykonania usługi (lub częściowego wykonania usługi, w szczególności w odniesieniu do projektów realizowanych etapami) należy przy tym uznać dokonanie odbioru wykonania (częściowego wykonania) usług, który to odbiór będzie następował w momencie:

* nie zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Wnioskodawcę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym), w uzgodnionym przez strony w umowie terminie liczonym od dnia doręczenia takiego zestawienia;

* podpisania protokołu odbioru prac, w przypadku wcześniejszego zgłoszenia przez usługobiorcę zastrzeżeń do zestawienia usług wykonanych przez Spółkę w danym okresie rozliczeniowym (sprawozdawczym).

Należy podkreślić, że wprowadzone umowami okresy rozliczeniowe będą miały znaczenie tylko o tyle, że Wnioskodawca zobowiązany będzie przedstawiać usługobiorcy zestawienie prac wykonanych (częściowo wykonanych) w danym okresie rozliczeniowym, celem uzyskania odbioru tych usług.

W opisanym stanie faktycznym dopiero dokonanie odbioru prac stanowi o wykonaniu usługi (częściowym wykonaniu usługi) - a tym samym o powstaniu obowiązku podatkowego w VAT i będzie stanowić podstawę do wystawienia faktury VAT przez Wnioskodawcę na uzgodnioną lub odpowiednio obliczoną kwotę wynagrodzenia.

Stwierdzenie wykonania usługi uzależnione jest w tym wypadku nie tylko od samego wykonania prac, upływu uzgodnionego okresu czasu, ale także (czy-przede wszystkim) od dopełnienia określonych procedur, w szczególności potwierdzenia przez zamawiającego wykonania (częściowego wykonania) przedmiotu zamówienia poprzez milczącą lub wyraźną (w drodze protokołu odbioru) akceptację zestawienia prac za dany okres rozliczeniowy.

W przypadku, gdyby usługobiorca odmówił odbioru usługi, nie można uznać usługi za wykonaną, gdyż dopiero odbiór usługi oznacza, że została ona faktycznie zrealizowana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do ustępu 4 ww. artykułu, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Natomiast ust. 5 tego artykułu stanowi, że przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Na podstawie art. 106 ust. 1. ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl ust. 4 tego artykułu podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z przestawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne, które nie polegają na udzielaniu licencji. Będą one realizowane w rożnych okresach czasu i w zróżnicowanym zakresie.

Umowy z kontrahentami będą zawierały postanowienia dotyczące ustalenia przez strony umowy, momentu wykonania lub częściowego wykonania usługi oraz wymagalności zapłaty za wykonane usługi.

Zasada ogólną na gruncie przepisów ustawy o VAT jest, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi lub jeżeli wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Na tym samych zasadach postaje obowiązek dla usług wykonanych częściowo.

Ustawa o VAT, dla usług informatycznych, nie określa szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, zatem obowiązek podatkowy, dla tych usług, będzie powstawał na ww. zasadach tj. zgodnie z art. 19 ust. 1, 4 i 5.

Przepisy ustawy o VAT nakładają na usługodawcę obowiązek wystawienia faktury z tytułu dokonanej sprzedaży.

Ustawa o VAT przewiduje odstępstwo od zasady obowiązku wystawiania faktur, w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak na żądanie tych osób obowiązek taki istnieje.

Ustawa o VAT nie reguluje kwestii dotyczących wykonania lub częściowego wykonania usług. Strony umowy decydują o tym kiedy i w jakim zakresie usługa została wykonana lub częściowo wykonana. Nie przewiduje ona również jakie dokumenty mają potwierdzać wykonanie lub częściowe wykonanie usług.

Zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Zatem powstanie obowiązku podatkowego będzie uzależnione od uznania przez strony umowy cywilno-prawnej, że usługa została wykonana lub częściowo wykonana, jeżeli umowa przewiduje możliwość częściowego rozliczania usług.

Natomiast udokumentowanie wykonania lub częściowego wykonania usługi na potrzeby powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług może nastąpić w dowolny sposób.

W związku z czym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem we wniosku.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego, podanym w złożonym wniosku.

Należy także dodać, iż interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są na pisemny wniosek zainteresowanego w jego indywidualnej sprawie. W związku z powyższym przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl