IBPP3/443-418/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-418/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Anny G., przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2008 r. (data wpływu 12 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz obowiązku rejestracji usług za pośrednictwem kasy fiskalnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz obowiązku rejestracji usług za pośrednictwem kasy fiskalnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jestem podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego, rejestrującym obrót przy zastosowaniu kas fiskalnych (przed 1 stycznia 2008). Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o usługi rozrywkowe przy wykorzystaniu automatów wrzutowych zręcznościowych (np. bilard) - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 92.72.12. Będą to automaty bezobsługowe, udostępniane w miejscach publicznych np. puby, które działają przez określony czas po wrzuceniu monety przez grającego. Pojemnik na monety opróżniany będzie okresowo. Nie będą to automaty hazardowe - nie przewiduje się żadnych wygranych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

2.

Czy obrót z opisywanych usług powinien być rejestrowany w kasie fiskalnej. Jeżeli tak, to w którym momencie i co należy zrobić z oryginałem paragonu fiskalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

W art. 19 ustawy VAT brak jest szczególnego uregulowania dla omawianych usług. Zapisano wprawdzie przepis art. 19 ust. 17, ale dotyczy on wyłącznie dostawy towarów, a nie świadczenia usług. Ogólnego przepisu art. 19 ust. 1 ustawy także nie można zastosować, gdyż - jak już wspomniano - bezobsługowość automatu wyklucza możliwość określenia chwili wykonania usługi. Jednakże luki i niedostatki prawodawcze nie mogą stanowić barier dla legalnej działalności. Dlatego też specyficzny charakter omawianych usług upoważnia do posiłkowania się przepisem art. 19 ust. 17, a więc moment powstania obowiązku podatkowego w sytuacji, o której mowa w zapytaniu, powstanie w dniu wyjęcia pieniędzy z automatu. Stwierdzić należy ponadto, że wymóg wyjmowania pieniędzy najpóźniej ostatniego dnia każdego miesiąca nie ma umocowania w zapisach Dyrektywy VAT 2006/112/WE, a więc nie jest obowiązujący, przynajmniej w opisywanym przypadku.

Ad.2

Biorąc pod uwagę treść poz. 41 zał. do rozporządzenia MF z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących oraz fakt, że Wnioskodawca rozpoczął rejestrowanie przy zastosowaniu kas przed dniem 1 stycznia 2008 r., stwierdzić należy, że istnieje obowiązek rejestracji kasowej obrotu z omawianych usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Z powyższego wynika, iż zdarzenie podlegające opodatkowaniu ma miejsce i obowiązek podatkowy powstaje w momencie gdy towary zostaną dostarczone lub usługi zostaną wykonane. Brzmienie ww. przepisu jednoznacznie wskazuje na to, że moment powstania obowiązku podatkowego jest związany z faktem wykonania usługi. O tym jednak czy dana usługa została faktycznie wykonana decyduje jej charakter. Charakter usługi natomiast definiują strony umowy cywilnoprawnej. Tylko bowiem te osoby mogą zadecydować o tym, jakie muszą być podjęte działania w celu wykonania umowy, a tym samym w jakim momencie umowa ta jest rzeczywiście wykonana. W wyroku z dnia 14 marca 2000 r. sygn. akt III SA 1367/39, zapadłym na gruncie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) mającym zastosowanie również w odniesieniu do ww. ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, iż pod pojęciem wykonania usługi należy rozumieć dokonanie pewnych działań przez usługobiorcę na rzecz usługodawcy, które zgodnie z zawartą umową stanowią wykonanie zobowiązania.

W opisanym przez Wnioskodawcę przypadku ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego, wiąże się z problemami natury praktycznej. Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi rozrywkowe przy wykorzystaniu automatów wrzutowych zręcznościowych. Będą to automaty bezobsługowe, udostępniane w miejscach publicznych np. puby, które działają przez określony czas po wrzuceniu monety przez grającego. Pojemnik na monety będzie opróżniany okresowo.

Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że usługa zostanie wykonana po wrzuceniu monety przez grającego. Zatem zastosowanie będzie miała zasada ogólna wynikającą z art. 19 ust. 1 ww. ustawy o VAT. Tym samym nieuprawnione jest stanowisko Wnioskodawcy, iż ustalając moment powstania obowiązku podatkowego należy posłużyć się art. 19 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego w przypadku dokonywania dostawy towarów za pośrednictwem automatów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wyjęcia pieniędzy lub żetonów z automatów, nie później jednak niż w ostatnim dniu miesiąca. Cyt. wyżej przepis odnosi się bowiem wyłącznie do dostawy towarów i nie ma zastosowania w odniesieniu do świadczenia usług.

W kwestii obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu wykonywania ww. usług za pomocą kasy fiskalnej należy odnieść się do art. 111 ust. 1 ww. ustawy, z którego wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Obrotem, w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może regulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W załączniku do wyżej cyt. rozporządzenia pod pozycją 41 zostały umieszczone usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydającym bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należności: 2)

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Gdzie 2) oznacza, że zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o usługi rozrywkowe przy wykorzystywaniu automatów wrzutowych zręcznościowych (bilard) sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 92.72.12. Będą to automaty bezobsługowe, udostępniane w miejscach publicznych, które działają przez określony czas po wrzuceniu monety przez grającego.

A zatem mając na względzie przedstawione powyżej przepisy oraz zdarzenie przyszłe opisane przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż powyższa usługa będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących, bowiem Wnioskodawca zamierza dopiero rozszerzyć swoją działalność o działalność rozrywkową związana z uruchomieniem automatów zręcznościowych wrzutowych i tym samym przed dniem 1 lipca 2008 r. nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy zarówno w kwestii ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego oraz obowiązku rejestracji usług będących przedmiotem wniosku w kasie fiskalnej jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl