IBPP3/443-417/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-417/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 21 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu zapłaconej akcyzy na terytorium kraju w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu zapłaconej akcyzy na terytorium kraju w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest dealerem samochodowym dokonującym sprzedaży samochodów nowych na terenie kraju i krajów Unii Europejskiej (WDT) oraz sporadycznie poza krajami członkowskim - eksport. Działalność w zakresie sprzedaży samochodów nowych nabywcom wspólnoty jest dokonywaniem czynności, do których odnosi się przepis art. 77 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 Nr 3, poz. 11).

Wnioskodawca nabywa samochody osobowe u polskiego dostawcy będącego:

a.

podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego,

b.

podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu importu samochodów z krajów pozawspólnotowych,

c.

dealerem samochodowym.

Dowodem dostawy jest faktura VAT, na której od 1 marca polski dostawca nie wyodrębnia wysokości zapłaconego podatku akcyzowego. W przypadku zakupu samochodów od dealera i nabywcy wewnątrzunijnego Wnioskodawca otrzymuje "Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego - bez kwoty akcyzy, w przypadku zakupu od importera otrzymujemy informację na fakturze o numerze SAD oraz urzędzie celnym, w którym dokonano odprawy celnej również bez kwoty podatku akcyzowego.

Zakupione przez Wnioskodawcę samochody osobowe, posiadają status nowych środków transportu zgodnie z definicją w ustawie o podatku VAT (art. 2 ust. 10 lit. a), są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej. Dostawa samochodów na terytorium państwa członkowskiego odbywa się na lawecie za pośrednictwem firmy przewozowej, która odbiór aut potwierdza na liście przewozowym CMR. Stosownie do przepisów zawartych w art. 107 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym posiada następujące dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej: fakturę VAT wraz ze specyfikacją towarów oraz dokumenty przewozowe.

W momencie realizowania dostawy wewnątrzunijnej na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego przysługuje Wnioskodawcy zwrot akcyzy zapłaconej przez Wnioskodawcę w cenie samochodu. Problem polega na tym, że Wnioskodawca nie zna kwoty zapłaconej akcyzy, którą uiścili do budżetu jego dostawcy, a o zwrot, której zgodnie z ustawą może się ubiegać.

Wnioskodawca nadmienia również, że ze względu na znaczne ilości sprzedawanych samochodów i planowanej sprzedaży na przyszłość pozbawienie go możliwości jak najszybszych zwrotów akcyzy może osłabić jego sytuacje finansową.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Kto powinien udzielić podatnikowi informacji o wysokości zapłaconej akcyzy od nabycia wewnątrzwspólnotowe oraz importu samochodów osobowych, które zostały zakupione po 1 marca 2009 r. i następnie sprzedane do krajów unijnych.

2.

W jaki sposób składając wniosek o zwrot akcyzy należy ustalić jej wartość i tym samym spełnić wymogi przewidziane w art. 107 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

3.

Przedstawiając powyższe Wnioskodawca zwraca się z prośba o wskazanie podmiotów zobowiązanych udzielić mu informacji o wysokości zapłaconej akcyzy oraz formie w jaki sposób winna być ona udostępniona.

Zdaniem Wnioskodawcy, informacja o wysokości zapłaconej akcyzy winna być umieszczona na fakturze przez samochodów, u którego dokonujemy zakupu.

W ocenie Wnioskodawcy, skoro ustawa przewiduje zwrot podatku akcyzowego z tytułu dostawy wewnatrzwspólonotowej dostawy obowiązek przekazania informacji o wysokości zapłaconej akcyzy winien wynikać z obowiązujących w tym zakresie przepisów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że powołany w opisie zdarzenia przyszłego art. 77 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) ma odniesienia do dostawy wewnatrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, a nie samochodów osobowych.

Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do powyższego samochody osobowe w myśl ww. ustawy nie zostały uznane za wyroby akcyzowe. Przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wprowadzają szczególną regulację w odniesieniu do samochodów osobowych, zawartą w Dziale V ww. ustawy. Przepisy art. 100-113 zawarte w tym dziale kompleksowo regulują, w odniesieniu do samochodów osobowych, przedmiot opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego, zakres przedmiotowy i podstawę opodatkowania akcyza, jak również zakres możliwości ubiegania się o zwrot akcyzy w sytuacji dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodów osobowych wcześniej niezarejestrowanych na terytorium kraju, albo dokonania ich eksportu.

Zgodnie z art. 107 ust. 1 ww. podmiotowi, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, i który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, przysługuje zwrot akcyzy na wniosek, złożony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

Stosownie do art. 107 ust. 3, 4 i 5 wspomnianej ustawy podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

Organami podatkowymi właściwymi w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy z tytułu ostatniej czynności podlegającej opodatkowaniu, której przedmiotem był ten samochód osobowy.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ww. ustawy w przypadku sprzedaży nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju, sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju lub dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy na terytorium kraju.

Dodatkowo zauważa się, iż zgodnie z przepisami § 5 ust. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie maja zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337) na żądanie nabywcy podatnik podatku akcyzowego, który nie został zwolniony z obowiązku podatkowego w tym podatku, określa w fakturze kwotę podatku akcyzowego, zawartą w wartości towarów wykazanych w tej fakturze.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, że sprzedawca samochodów osobowych, będący z tego tytułu podatnikiem podatku akcyzowego, co do zasady nie ma obowiązku wykazywania w fakturze kwoty podatku akcyzowego od tych samochodów. Obowiązek wykazywania w fakturze kwoty podatku akcyzowego powstanie wyłącznie wówczas gdy żąda tego nabywca.

W myśl § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (Dz. U. Nr 32, poz. 246) warunkiem otrzymania zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego realizowanego bez udziału przewoźnika lub spedytora, przy użyciu własnego środka transportu, jest złożenie przez podmiot, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, pisemnego oświadczenia o terminie i sposobie wywozu oraz miejscu dostarczenia samochodu osobowego poza terytorium kraju.

W przypadku gdy oświadczenia, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty wymienione w art. 107 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", nie potwierdzają wykonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, podmiot obowiązany jest do przedłożenia innych dokumentów wskazujących na ich wykonanie, w szczególności:

1.

korespondencji handlowej;

2.

dokumentu dotyczącego ubezpieczenia lub frachtu;

3.

dokumentu potwierdzającego zapłatę za wykonaną dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport.

Zgodnie z § 3 ust. 1-4 wspomnianego rozporządzenia zwrot akcyzy dokonywany jest w kasie właściwego organu podatkowego, o którym mowa w art. 107 ust. 5 ustawy, lub przelewem na rachunek bankowy podmiotu, wskazany we wniosku o zwrot akcyzy, o którym mowa w art. 107 ust. 1 ustawy, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, lub dokumentami wymienionymi w art. 107 ust. 3 ustawy.

W przypadku gdy zasadność zwrotu akcyzy wymaga przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, zwrot akcyzy następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, lub dokumentami wymienionymi w art. 107 ust. 3 ustawy.

Właściwy naczelnik urzędu celnego, uwzględniając wniosek o zwrot akcyzy, obowiązany jest ostemplować pieczęcią urzędu celnego oraz przedziurkować każdy dokument dołączony do wniosku o zwrot akcyzy w celu uniknięcia ponownego ich użycia.

Po dokonaniu zwrotu akcyzy właściwy naczelnik urzędu celnego niezwłocznie zwraca podmiotowi dokumenty dołączone do wniosku o zwrot akcyzy.

Wzór wniosku o zwrot akcyzy od samochodu osobowego stanowi załącznik do rozporządzenia (§ 5 cyt. rozporządzenia). W pozycji 4 przedmiotowego wniosku podmiot ubiegający się z zwrot akcyzy obowiązany jest wskazać całkowitą kwotę żądanego zwrotu.

W przedmiotowym stanie faktycznym przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw są samochody zakupione przed pierwszą rejestracja na terenie kraju po dniu 1 marca 2009 r., od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju do właściwego naczelnika urzędu celnego. Wnioskodawca do wniosku o zwrot akcyzy od dokonanej dostawy wewnątrzwspólnotowej, oprócz dokumentów potwierdzających dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej, zamierza dołączać:

* w przypadku nabycia samochodu osobowego od podatnika podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub nabycia od dealera - Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnatrzwspólnotowo samochodu osobowego,

* w przypadku nabycia samochodu osobowego od importera - fakturę VAT w której zawarto informację o zapłacie podatku akcyzowego na terytorium kraju od samochodu osobowego na podstawie dokumentu SAD (faktura wskazuje Urząd Celny w którym dokonano zgłoszenia celnego samochodu osobowego oraz numer odprawy celnej).

W świetle powyższego dokument wydany przez urząd celny potwierdzający, że akcyza została zapłacona jest tym dokumentem o którym mowa w art. 107 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym potwierdzającym zapłatę akcyzy na terytorium kraju. Za dokument taki należy również uznać fakturę wskazującą Urząd Celny oraz nr dokumentu SAD odprawy celnej na podstawie którego zapłacono na terytorium kraju akcyzę. Dokumenty te wraz z pozostałymi dokumentami wymienionymi powyżej dotyczącymi dostawy wewnątrzwspólnotowej winne być dołączone do wniosku o zwrot akcyzy, ponieważ w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie samochodów sprzedawca nie wykazał kwoty podatku akcyzowego.

Jednakże na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wskazania we wniosku o zwrot akcyzy od samochodów dostarczanych wewnątrzwspólnotowo kwoty żądanego zwrotu akcyzy, która to kwota może być przedmiotem weryfikacji przez właściwego w sprawie zwrotu naczelnika urzędu celnego.

Mając powyższe na względzie wysokość kwoty zapłaconego na terytorium kraju podatku akcyzowego od samochodu osobowego, o zwrot której ubiega się Wnioskodawca winna wynikać z faktury wystawionej przez podatnika podatku akcyzowego, na podstawie której Wnioskodawca nabył samochód osobowy, lub też z innego dowodu zapłaty akcyzy na terytorium kraju od dostarczanych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych. W miejscu tym należy zwrócić uwagę na fakt, iż przepisy o podatku akcyzowym nie regulują kwestii dokumentów które mogą stanowić dowód zapłaty, z których wynika wysokość zapłaconego podatku akcyzowego.

Co do zasady wysokość zapłaconej akcyzy od samochodu osobowego może być przez Wnioskodawcę uzyskana jedynie od podatnika podatku akcyzowego. Równocześnie zgodnie z art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl