IBPP3/443-416/14/EJ - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-416/14/EJ Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w zakresie zakupu sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 kwietnia 2014 r. (data wpływu 10 kwietnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.) oraz z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 czerwca 2014 r. (data wpływu 12 czerwca 2014 r.) oraz z dnia 3 lipca 2014 r. (data wpływu 8 lipca 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku, doprecyzowanym pismem z 6 czerwca 2014 r. oraz z 3 lipca 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2013 r. Wnioskodawca (Gmina) złożył wniosek o dofinansowanie projektu pt. "..." ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W tym samym roku została podpisana umowa o dofinansowanie z Władzą Wdrażającą Projekty Europejskie będącą Instytucją Pośredniczącą.

Przedmiotem projektu jest zakup sprzętu informatycznego, w tym zestawów komputerowych, niezbędnego sprzętu sieciowego związanego z udostępnianiem internetu oraz zakup niezbędnego oprogramowania. W ramach projektu będą pełnione usługi dostarczania i dostawy internetu dla mieszkańców Gminy objętych projektem, a także ubezpieczenie sprzętu informatycznego. Mieszkańcy Gminy objęci projektem zostaną przeszkoleni z zakresu obsługi komputera. Ponadto, Gmina poniosła koszty związane z przygotowaniem dokumentacji aplikacyjnej, a w okresie realizacji projektu będzie ponosić koszty związane z promocją projektu, zarządzaniem projektem i jego prawidłowym rozliczeniem. Celem projektu jest zmniejszenie zjawiska wykluczenia cyfrowego dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności na terenie M. Wszystkie dostawy i usługi wykonywane w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą będzie Wnioskodawca.

Efekty projektu, tzn. zakupione komputery i usługa internetu zostaną udokumentowane wyselekcjonowanym mieszkańcom Gminy bezpłatnie. Z tytułu realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów.

W piśmie z 6 czerwca 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że zakupione przez Miasto komputery będą oddane bezpłatnie w użyczenie na czas realizacji projektu. Zdaniem Wnioskodawcy wartość podatku naliczonego, wynikającego z realizacji projektu nie może zostać obniżona w całości lub w części w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ponieważ podjęte działania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zakupione i wytworzone w ramach projektu produkty będą udostępniane mieszkańcom Miasta spełniającym kryteria rekrutacji w projekcie, w drodze nieodpłatnego użyczenia. W związku z art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nieodpłatne użyczenie przez Miasto jego mieszkańcom komputerów i dostępu do sieci internet, nie będzie nosiło znamion odpłatnego świadczenia usług, a więc nie będzie związane z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z 3 lipca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi zakupione na potrzeby rozliczenia projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 (pomoc społeczna) ustawy o samorządzie z 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 lipca 2014 r.):

Czy Wnioskodawca posiada możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 lipca 2014 r.):

Wnioskodawca nie posiada możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie uzupełniającym wniosek (data wpływu 8 lipca 2014 r.) Wnioskodawca sformułował nowe pytanie, jak też wyraził własne stanowisko do zadanego pytania. Zatem przyjęto, że pytanie oraz własne stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary iusługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji oraz pomocy społecznej (art. 7 ust. 1 pkt 3a i pkt 6 (cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w 2013 r. Gmina podpisała umowę na dofinansowanie projektu pn. "...". Przedmiotem projektu jest zakup sprzętu informatycznego, w tym zestawów komputerowych, niezbędnego sprzętu sieciowego związanego z udostępnianiem internetu oraz zakup niezbędnego oprogramowania. W ramach projektu będą pełnione usługi dostarczenia i dostawy internetu dla mieszkańców Gminy objętych projektem, a także ubezpieczenie sprzętu informatycznego. Efekty projektu, tzn. zakupione komputery i usługa internetu zostaną udostępnione wyselekcjonowanym mieszkańcom Gminy nieodpłatnie, w drodze nieodpłatnego użyczenia. W związku z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT nieodpłatne użyczenie przez Wnioskodawcę jego mieszkańcom komputerów i dostępu do sieci internet, nie będzie nosiło znamion odpłatnego świadczenia usług, a więc nie będzie związane z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zakup towarów i usług (komputery i usługa internetu) nie będzie związany z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. nie będzie wykorzystywany przez Gminę do celów działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z uwagi zatem na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl