IBPP3/443-416/12/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-416/12/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2012 r. (data wpływu do tut. organu 26 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organ z dnia 19 lipca 2012 r. znak: IBPP3/443-416/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt "..." w ramach działania 5.1 priorytetu V Programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013 na podstawie Umowy o dofinansowanie. W ramach realizacji projektu zrealizowane są następujące przedsięwzięcia:

1.

Budowa 11 obiektów sanitarnych przy szlakach pieszych, parkingach i polach namiotowych

2.

Budowa 20 obiektów obsługi ruchu turystycznego

3.

Budowa 3 wiat ogniskowych.

Efekty dokonanych przedsięwzięć o których mowa powyżej wykorzystywane będą w sposób następujący:

Ad. pkt 1:

Obiekty sanitarne z wyposażeniem funkcjonujące w letnim sezonie turystycznym (od początku maja do końca października), utrzymywane będą ze środków Wnioskodawcy. Udostępnione bezpłatnie zwiedzającym. Park.... Celowość poniesienia nakładów związana jest z realizacją zadania publicznego jakim jest ochrona przyrody poprzez ograniczenie eutrofizacji otoczenia przyrodniczego szlaków pieszych; ograniczenie presji zwiedzających na chronione siedliska Natury 2000 oraz stanowiska roślin występujących w bliskim sąsiedztwie szlaków pieszych, w tym gatunków naturowych (Campanula serrata) oraz innych rzadkich i zagrożonych w. Parku...; ograniczenie liczby osób schodzących ze szlaków pieszych w celu zaspokojenia potrzeb fizjologicznych, poprzez stworzenie do tego odpowiednich warunków w planowanych obiektach; upowszechnienie w górach. nowego stylu architektonicznego nawiązującego do przedwojennej architektury regionalnej.

Ad. pkt 2:

Drewniane obiekty obsługi ruchu turystycznego jako obiekty sezonowe będą funkcjonowały w letnim sezonie turystycznym (od początku maja do końca października). Obiekty utrzymywane będą ze środków Wnioskodawcy. Obiekty wskazywać będą również miejsca wejścia zwiedzających w obszar Parku. Ich budowa służyć będzie: szerokiemu informowaniu zwiedzających o zasadach funkcjonowania parku narodowego (popularyzacja regulaminu zwiedzania); rozpowszechnianiu wydawnictw poświęconych ochronie przyrody, w tym także sprzedaż opodatkowana wydawnictw; technicznej obsłudze parkingów, szlaków turystycznych i ścieżek przyrodniczych (w tym pobieranie opłat za wstęp do Parku na podstawie art. 12 ust. 3 do 9 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, które są opodatkowane podatkiem VAT); monitoringowi sezonowej dynamiki ruchu turystycznego na szlakach pieszych, ścieżkach przyrodniczych i parkingach.

Wnioskodawca jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego (w odniesieniu do budowy drewnianych obiektów obsługi ruchu turystycznego), związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych i niepodlegających podatkowi VAT stosując klucz powierzchniowy uznając iż 50% powierzchni użytkowej (2,42 metry kwadratowe z 4,84 metrów kwadratowych powierzchni ogółem) będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

Ad. pkt 3:

Celowość tej inwestycji podyktowana jest koniecznością ograniczenia skutków zagrożenia pożarowego związanego z niekontrolowanym rozpalaniem ognisk w czasie trwania sezonu turystycznego. Nie będą pobierane opłaty za ognisko, które zwolnione są z podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 27 lipca 2012 r. uzupełniono opis stanu faktycznego o następujące informacje

a.

Odnośnie do obiektów sanitarnych z wyposażeniem - obiekty te udostępniane będą bezpłatnie zwiedzającym. Park.... stąd towary i usługi niezbędne do ich budowy nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

b.

Odnośnie do wiat ogniskowych - nie będą pobierane opłaty za ognisko zwolnione od podatku od towarów i usług stąd zakupy służące do realizacji tej części projektu (budowa wiat ogniskowych) pozostaną bez związku z podatkiem należnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 lipca 2012):

Czy Wnioskodawca:

a.

nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w ramach realizacji projektu - w części dotyczącej nakładów na budowę obiektów opisanych pkt 1 i 3 pozycji 68 niniejszego wniosku;

b.

ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w ramach realizacji projektu - w części dotyczącej nakładów na budowę obiektów opisanych pkt 2 pozycji 68 niniejszego wniosku stosując alokację podatku naliczonego z wykorzystaniem klucza powierzchniowego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 27 lipca 2012 r.), może odliczyć podatek naliczony zapłacony w ramach realizacji projektu jedynie w części dotyczącej inwestycji opisanej pkt 2 pozycji 68 niniejszego wniosku stosując przyjęty klucz powierzchniowy.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej

Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać już w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego (w odniesieniu do inwestycji opisanej pkt 2 poz. 68 niniejszego wniosku), do czynności opodatkowanych i niepodlegających podatkowi VAT stosując klucz powierzchniowy.

Natomiast w przypadku podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie towarów i usług w ramach realizacji projektu w części opisanej pkt 1 i 3 poz. 68 nie będzie przysługiwało jego odliczenie.

Wnioskodawca:

a.

nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w ramach realizacji projektu - w części dotyczącej nakładów na budowę obiektów opisanych pkt 1 i 3 pozycji 68 niniejszego wniosku;

b.

ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w ramach realizacji projektu - w części dotyczącej nakładów na budowę obiektów opisanych pkt 2 pozycji 68 niniejszego wniosku stosując alokację podatku naliczonego z wykorzystaniem klucza powierzchniowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

Natomiast w zakresie oceny sposobu wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z obiektami drewnianymi powstałymi w wyniku realizacji ww. projektu (opisanymi w pkt 2 pozycji 68 niniejszego wniosku) na podstawie klucza powierzchniowego, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Z przedstawionego w treści wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

W ramach realizacji projektu zrealizowane są następujące przedsięwzięcia:

1.

Budowa 11 obiektów sanitarnych przy szlakach pieszych, parkingach i polach namiotowych

2.

Budowa 20 obiektów obsługi ruchu turystycznego

3.

Budowa 3 wiat ogniskowych.

Obiekty sanitarne z wyposażeniem będą udostępniane bezpłatnie zwiedzającym. Park. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi niezbędne do ich budowy nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał również, że zakupy służące do budowy wiat ogniskowych pozostaną bez związku z podatkiem należnym.

Drewniane obiekty obsługi ruchu turystycznego jako obiekty sezonowe będą funkcjonowały w letnim sezonie turystycznym (od początku maja do końca października). Ich budowa służyć będzie: szerokiemu informowaniu zwiedzających o zasadach funkcjonowania parku narodowego (popularyzacja regulaminu zwiedzania); rozpowszechnianiu wydawnictw poświęconych ochronie przyrody, w tym także sprzedaż opodatkowana wydawnictw; technicznej obsłudze parkingów, szlaków turystycznych i ścieżek przyrodniczych (w tym pobieranie opłat za wstęp do Parku na podstawie art. 12 ust. 3 do 9 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, które są opodatkowane podatkiem VAT); monitoringowi sezonowej dynamiki ruchu turystycznego na szlakach pieszych, ścieżkach przyrodniczych i parkingach.

Wnioskodawca wskazał, iż jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego (w odniesieniu do budowy drewnianych obiektów obsługi ruchu turystycznego), związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych i niepodlegających podatkowi VAT stosując klucz powierzchniowy uznając iż 50% powierzchni użytkowej (2,42 metry kwadratowe z 4,84 metrów kwadratowych powierzchni ogółem) będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem dokonuje nabycia towarów i usług związanych z budową obiektów sanitarnych przy szlakach pieszych, parkingach i polach namiotowych oraz budową 3 wiat ogniskowych, które nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową obiektów sanitarnych przy szlakach pieszych, parkingach i polach namiotowych oraz budową 3 wiat ogniskowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w ramach realizacji projektu - w części dotyczącej nakładów na budowę obiektów opisanych pkt 1 i 3 pozycji 68 niniejszego wniosku, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Wnioskodawca w związku z realizacją ww. projektu dokonuje zakupu towarów i usług w celu budowy drewnianych obiektów obsługi ruchu turystycznego, związanych (jak wynika z treści wniosku) z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz niepodlegającymi podatkowi VAT.

W odniesieniu do tych zakupów, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę działalności i rzeczywiste wykorzystywanie tych powierzchni oraz inne okoliczności. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Skoro, jak wskazał Wnioskodawca jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego (w odniesieniu do budowy drewnianych obiektów obsługi ruchu turystycznego), związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych - w tej części przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Proponowany przez Wnioskodawcę sposób odliczania podatku naliczonego związanego z budową drewnianych obiektów obsługi ruchu turystycznego, na podstawie wskazanego klucza powierzchniowego jest zasadny, jeżeli metoda ta stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących tej części działalności Wnioskodawcy.

Natomiast w stosunku do towarów i usług związanych z budową drewnianych obiektów obsługi ruchu turystycznego, które związane będą z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich nabycie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w ramach realizacji projektu, w związku z budową obiektów opisanych w pkt 2 poz. 68 wniosku w części, należało również uznać za prawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl