IBPP3/443-410/10/AB - Prawo spółki komunalnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez gminę, dokumentującej transakcję wniesienia aportu w postaci środków trwałych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-410/10/AB Prawo spółki komunalnej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez gminę, dokumentującej transakcję wniesienia aportu w postaci środków trwałych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z wyłącznym udziałem Gminy powołaną m.in. do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. W celu realizacji ww. zadań Gmina wniosła w latach 2004 i 2005 aport do Spółki w postaci sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, które jako środki trwałe spółki są podstawą, dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Ze środków pochodzących z amortyzacji Spółka finansuje wymianę starych i budowę nowych sieci wodociągowych.

Ponadto Gmina w dalszym ciągu prowadzi rozbudowę sieci kanalizacyjnej, w efekcie której posiada na swoim majątku sieci kanalizacyjne oraz przepompownie ścieków.

W przyszłości Gmina zamierza wnieść będące jej własnością sieci i przepompownie jako aport do Spółki obejmując w zamian udziały w podwyższonym kapitale.

Od 1 grudnia 2008 r. wskutek zmian przepisów ustawy o podatku VAT wniesienie aportu przestało korzystać z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Od tego momentu pojawił się problem rozliczenia podatku VAT w związku z dokonaniem operacji wniesienia majątku. Gmina inwestując w sieci nie dokonuje odliczenia wartości naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach zakupionych w celu realizacji inwestycji. Księgowo wartość początkowa majątku jest więc wartością brutto, zawierającą naliczony VAT. Wniesienie tak zakupionego majątku do Spółki spowodowałoby jego "podwójne" opodatkowanie. Celem wniesienia aportu do Spółki będzie bowiem zwiększenie zakresu jej działalności, czyli zwiększenie przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo odliczyć zapłacony Gminie podatek VAT od swojego podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, może on potraktować naliczony podatek VAT z faktury dokumentującej wniesienie aportu jako podatek VAT związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych (celem wniesienia aportu do Spółki będzie bowiem zwiększenie zakresu jej działalności, czyli zwiększenie przychodów opodatkowanych podatkiem VAT). Podatek będzie mógł być przez spółkę rozliczony z podatkiem (w momencie otrzymania faktury) i zmniejszyć zobowiązanie podatkowe lub spowodować zwrot podatku VAT z Urzędu Skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Analizując kwestię dotyczącą prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego zawartego w fakturze VAT dokumentującej otrzymanie wkładu niepieniężnego w stosunku do przedmiotu aportu należy odnieść się do zasady, zgodnie z którą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi oraz niewystąpienie przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że do Spółki Wnioskodawcy planowane jest wniesienie aportu w postaci środków trwałych. Celem wniesienia aportu do Spółki będzie zwiększenie zakresu jej działalności, czyli zwiększenie przychodów opodatkowanych podatkiem VAT Spółka wskazuje ponadto.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że jeżeli środki trwałe nabyte przez Wnioskodawcę w formie wkładu niepieniężnego wniesionego przez Gminę, służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia na zasadach ogólnych podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT wystawionej przez Gminę, dokumentującej transakcję wniesienia przedmiotu aportu, o ile nie wystąpią przesłanki ograniczające to prawo, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że - jak wskazano we wniosku - transakcja wniesienia aportem nieruchomości nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług lub też nie będzie czynnością niepodlegającą regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl