IBPP3/443-388/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-388/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 27 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) i pismem z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) oraz z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 21 maja 2008 r. oraz 11 i 14 lipca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie sprzedaży nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT w ramach zawartej umowy dzierżawy części nieruchomości położonej w XXX. Wnioskodawca zamierza sprzedać wyżej wymienioną nieruchomość objętą księgą wieczystą Nr KW XXX prowadzoną przez Sąd Rejonowy, częściowo zabudowaną budynkami i budowlami, złożoną z działek Nr:

* 1642/1324 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1666/51 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1669/33 ujęta w rejestrze gruntów jako zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Bp,

* 1671/52 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1673/1325 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1551/189 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba i Bz,

* 1674/189 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe, zurbanizowane tereny niezabudowane oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba, Bp i Bz,

* 1675/189 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane i tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba, Bp i Bz,

* 1553/162 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba i Bz,

* 1554/162 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe, oznaczone symbolem Ba,

* 1555/162 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Bz,

* 1556/190 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe, oznaczone symbolem Ba,

* 2043/36 ujęta w rejestrze gruntów jako zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Bp,

* 2045/37 ujęta w rejestrze gruntów jako zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Bp.

W dniu 19 lipca 2004 r. została wydana decyzja nr XXX o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie hali magazynowej z częścią administracyjną, na działkach nr 1551/189, 1552/189, 1553/162, 1554/162, 1555/162 przy ul. XXX w XXX.

Natomiast w dniu 25 lutego 2008 r. została wydana decyzja nr XXX o warunkach zabudowy dla nieruchomości położonej przy ul. XXX w XXX obejmująca działki nr 1642/1324, 1666/51, 1669/33, 1671/52, 1673/1325, 1674/189, 2043/36, 2045/3 oraz część działki nr 1675/189.

Wnioskodawca wraz z żoną na podstawie umowy z dnia 24 września 1998 r. nabył do majątku objętego wspólnością ustawową małżeńską od Przedsiębiorstwa w XXX prawo użytkowania wieczystego gruntu części ww. nieruchomości wraz z prawem własności budynków oraz innych urządzeń na nim się znajdujących stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności. Przy nabyciu nieruchomości w 1998 r. Wnioskodawca i żona Wnioskodawcy odliczyli naliczony podatek VAT z tytułu nabycia własności budynków i budowli. Odliczenia podatku naliczonego dokonano w związku z faktem, iż zarówno Wnioskodawca, jak i jego żona wykorzystywali nabyte budynki oraz 75.000 m2 gruntów w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast transakcja sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu nie podlegała wówczas opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na podstawie decyzji Starosty z dnia 11 sierpnia 1999 r. prawo użytkowania wieczystego gruntu zostało przekształcone w prawo własności. Po dokonanym w dniu 14 marca 2002 r. podziale majątku dorobkowego małżonków, cała nieruchomość stała się własnością Wnioskodawcy, który w dalszym ciągu wykorzystywał budynki i budowle posadowione na nieruchomości oraz grunt o powierzchni 75.000 m2 do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w związku z zawartą umową dzierżawy nieruchomości. Pozostała część nieruchomości obejmująca działki o numerach 1669/33 oraz 1671/52, została nabyta przez Wnioskodawcę do majątku stanowiącego majątek osobisty na podstawie umowy zamiany nieruchomości z dnia 22 listopada 2006 r. zawartej z Miastem przed notariuszem Rep. A nr XXX. Wnioskodawca przy nabyciu działek ewidencyjnych o numerach 1669/33 oraz 1671/52 dokonał odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowe działki są częściowo zabudowane budynkami i budowlami, a częściowo stanowią tereny niezabudowane. Zgodnie z pismem Burmistrza Miasta z dnia 4 kwietnia 2008 r. Nr XXX dla ww. działek brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Według jakiej stawki podatku od towarów i usług będzie podlegać opodatkowaniu sprzedaż ww. nieruchomości obejmującej działki zabudowane i niezabudowane.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 22%, gdyż nie może korzystać z prawa do zwolnienia od podatku VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl definicji wynikającej z art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Stosownie do regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. W myśl art. 43 ust. 2 pkt 1 przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się budynki i budowle lub ich części jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat. Ponieważ, zgodnie z zasadą wynikającą z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, dostawa gruntu, na którym posadowione są budynki opodatkowana będzie według zasad właściwych dla budynków i budowli. W takim przypadku wartość gruntu stanowi element podstawy opodatkowania nieruchomości. Z ww. przepisów wynika, iż w obecnym stanie prawnym grunty są towarami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast sprzedaż gruntu stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, według stawki określonej w art. 41 ust. 1 tej ustawy. Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczeniu usług zostały określone między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z powyższych przepisów wynika, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. W przedmiotowej sprawie nie budzi wątpliwości kwestia opodatkowania działek na których znajdują się budynki i budowle oraz działek o numerach 1669/33 oraz 1671/52, przy nabyciu których odliczono podatek VAT. Wątpliwości powstają natomiast w kwestii opodatkowania działek niezabudowanych. Na wstępie należy wskazać, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest legalnej definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę. W zakresie ustalenia, czy dany teren jest przeznaczony pod zabudowę decydujące znaczenie mają zapisy wynikające z ewidencji gruntów i budynków oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W myśl art. 22 ust. 2 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51 (właściciel lub władający gruntem), są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z decyzji właściwych organów. Brak podatkowej definicji pojęcia "gruntu przeznaczonego pod zabudowę" powoduje, iż posługując się zatem definicjami z innych gałęzi prawa przez "grunty przeznaczone pod zabudowę" rozumieć należy zarówno te grunty, które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te, które właściciel przeznaczy pod zabudowę, bądź potencjalnie traktowane będą jako tereny budowlane. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego należy do zadań własnych gminy. Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 ww. ustawy ustalanie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru jako dokument prawa miejscowego rozstrzyga zatem o kwalifikacji gruntu. W przypadku, gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego należy odwołać się do prawa geodezyjnego i kartograficznego, a także do wynikającej z tych przepisów ewidencji gruntów. W sytuacji, gdy dane wynikające z ewidencji gruntów zawierają planistyczne przeznaczenie danego terenu, dokumenty te stanowić będą podstawę kwalifikacji statusu przedmiotowej nieruchomości. W przypadku, gdy opis w ewidencji gruntu oddaje jedynie sposób aktualnego zagospodarowania, a nie planistyczne przeznaczenie danego gruntu, należy uzyskać, na mocy art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania danej działki. Decyzja o warunkach zabudowy określa przeznaczenie danego gruntu, natomiast podstawowymi kryteriami, branymi pod uwagę przy jej wydaniu, jest ciągłość charakteru używania gruntu na podstawie wykorzystania gruntów sąsiednich. Plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru jako dokument prawa miejscowego (art. 14 ust. 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym) rozstrzyga o kwalifikacji gruntu, jego przeznaczeniu, przy czym przepis art. 14 ust. 3 tej ustawy dopuszcza zmianę przez plan miejscowy przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne. Reasumując powyższe, sprzedaż niezabudowanego gruntu korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

* z zapisu w ewidencji gruntów i budynków wynika, że grunt nie jest gruntem budowlanym,

* grunt jest przeznaczony na cele inne niż pod zabudowę, co musi wynikać z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

W świetle powyższego odpłatna dostawa, np. gruntu rekreacyjno-wypoczynkowego, objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z przeznaczeniem pod zabudowę (np. magazynami), nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Jak już wyżej zauważono ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "gruntu przeznaczonego pod zabudowę". Zatem w przedmiotowej sprawie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm.). W myśl art. 3 ust. 6 ww. ustawy, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę, obiekt małej architektury (art. 3 pkt 1 ww. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych itp. Z zacytowanego powyżej przepisu wynika, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. W świetle powyższych przepisów z uwagi na fakt, iż przy nabyciu budynków i budowli oraz działek o numerach 1669/33 oraz 1671/52 Wnioskodawca odliczył podatek naliczony, a także biorąc pod uwagę fakt, iż działki niezabudowane zakwalifikowano do zurbanizowanych terenów niezabudowanych, sprzedaż całej nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 22%.

Działka nr 1556/190 określona została jako: tereny przemysłowe, tereny proj. wytwórczości, tereny produkcyjno - składowe, obszary, na których występują negatywne skutki dawnej eksploatacji rud.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z nim przez towary należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym położone są budynki rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane zgodnie z ust. 2 wskazanego przepisu ustawy rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

W myśl art. 43 ust. 6 ww. ustawy zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną nabył w 1998 r. nieruchomość. Z tytułu nabycia własności budynków i budowli dokonano odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawca, jak i jego żona wykorzystywali nabyte budynki oraz 75.000 m 2 gruntów w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca dokonał również odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu w 2006 r. działek ewidencyjnych o nr 1669/33 oraz 1671/52. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość objętą księgą wieczystą Nr KW 29900 częściowo zabudowaną budynkami i budowlami, złożoną z działek nr:

* 1642/1324 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1666/51 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1669/33 ujęta w rejestrze gruntów jako zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Bp,

* 1671/52 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1673/1325 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Ba i Bp,

* 1551/189 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba i Bz,

* 1674/189 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe, zurbanizowane tereny niezabudowane oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba, Bp i Bz,

* 1675/189 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz zurbanizowane tereny niezabudowane i tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba, Bp i Bz,

* 1553/162 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oraz tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Ba i Bz,

* 1554/162 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe, oznaczone symbolem Ba,

* 1555/162 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny rekreacyjno-wypoczynkowe, oznaczone symbolem Bz,

* 1556/190 ujęta w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe, oznaczone symbolem Ba,

* 2043/36 ujęta w rejestrze gruntów jako zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Bp,

* 2045/37 ujęta w rejestrze gruntów jako zurbanizowane tereny niezabudowane, oznaczone symbolem Bp.

Powyżej opisane działki są objęte decyzjami o warunkach zabudowy (rodzaj inwestycji: zabudowa usługowa oraz tereny przemysłowe). Wyjątek stanowi działka o nr 1556/190, która nie została objęta decyzjami o warunkach zabudowy. Dla terenów nie został określony plan zagospodarowania przestrzennego. Natomiast według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta obszar, na którym znajduje się przedmiotowa nieruchomość, obejmująca również działkę o nr 1556/190 określoną jako: tereny przemysłowe, tereny proj. wytwórczości, tereny produkcyjno - składowe, obszar, na których występują negatywne skutki dawnej eksploatacji rud.

Zatem do sprzedaży działki o nr 1556/190 nie będzie miało zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.

Reasumując do przedmiotowej dostawy w odniesieniu zarówno do budynków, jak i gruntu nie będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż przy zakupie przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Zatem przedmiot transakcji nie stanowi towaru używanego. Również dostawa gruntu niezabudowanego przeznaczonego pod budowę, nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Zatem sprzedaż ww. nieruchomości podlega opodatkowaniu wg stawki podstawowej 22%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl