IBPP3/443-387/14/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-387/14/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 marca 2014 r. (data wpływu 3 kwietnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT od zakupów inwestycyjnych w ramach zadania pn. "..." oraz okresu, w którym podatek ten może być odliczony - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT od zakupów inwestycyjnych w ramach zadania pn. "..." oraz okresu, w którym podatek ten może być odliczony. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 9 czerwca 2014 r. znak: IBPP3/443-387/14/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 12 czerwca 2014 r.):

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2013 r. Gmina zrealizowała inwestycję pn. "...". Zakres prac realizowanych w ramach tej inwestycji polegał na:

* dostosowaniu budynku do zgodności z obowiązującymi przepisami techniczno-budowlanymi i przeciwpożarowymi,

* przebudowa łaźni, wc,

* remont szatni i pomieszczeń technicznych,

* przebudowa instalacji elektrycznej,

* wykonanie termomodernizacji obiektu polegającym na dociepleniu ścian i dachu,

* wymiana nawierzchni schodów,

* wykonanie pomostów do podnoszenia ciężarów.

Prace zostały zakończone w listopadzie 2013 r. i w miesiącu grudniu 2013 r. o wartość zrealizowanej inwestycji zwiększono wartość budynku. Wartość inwestycji przekroczyła kwotę 15.000 zł. Przedsięwzięcie to było realizowane ze środków własnych Gminy oraz ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Ponoszone w tym zakresie przez Gminę wydatki inwestycyjne były dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT w miesiącach maj i listopad 2013 r. Budynek, w którym była realizowana inwestycja jest oddany w użytkowanie na podstawie umowy użyczenia z 31 grudnia 2010 r. stowarzyszeniu Klub Sportowy na czas nieokreślony. W ramach tej umowy stowarzyszeniu oddany jest również drugi budynek oraz boiska sportowe. Klub Sportowy zobowiązuje się do wykorzystywania przedmiotu użyczenia zgodnie z jego przeznaczeniem. Zgodnie z zawartymi postanowieniami w umowie Gmina obciąża Klub Sportowy kosztami mediów (gaz, energia) w wysokości wynikającej z faktur otrzymanych od dostawców mediów. Klub Sportowy jest jedynym użytkownikiem budynku, w którym prowadzona była inwestycja. Na opłaty za media Gmina wystawia faktury i odprowadza podatek VAT. W tym zakresie Gmina otrzymała indywidualną interpretację IBPP1/443-672/12/LSz z 26 września 2012 r., która to potwierdza że przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. A jako odpłatność za usługę użyczenia należy uznać wyłącznie kwoty pobierane z tytułu dostaw mediów (wody, energii, gazu), na gruncie przepisów o podatku VAT w zakresie określenia czy dana czynność podlega opodatkowaniu nie jest istotna nazwa zastosowana przez świadczącego usługę lecz to czym dana czynność jest w rzeczywistości. Reasumując, przedmiotowe użyczenie jest usługą odpłatną podlegającą opodatkowaniu. W okresie realizacji inwestycji Gmina nie dokonała odliczenia VAT z faktur otrzymywanych od wykonawców, a obecnie w związku z tym, że obiekt służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym zamierza dokonać odliczenia przez dokonanie korekty deklaracji podatkowych za okresy, w których powstało prawo do obniżenia.

W piśmie z 12 czerwca 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że w momencie poniesienia wydatków przez Gminę w związku z realizowaną inwestycją pod nazwą "..." cały budynek był w tym czasie udostępniany dla Klubu Sportowego do nadal i zamiarem Gminy jest takie samo wykorzystywanie przedmiotowej infrastruktury. KS ponosi z tytułu użytkowania odpłatność na rzecz Gminy, czyli użyczenie budynku na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej pomiędzy KS i Gminą jest odpłatną usługą podlegającą opodatkowaniu VAT. A co za tym idzie przedmiotowy budynek w momencie nabywania towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją był wykorzystywany, jest nadal i Gmina obecnie też nie zamierza zmieniać przeznaczenia, a więc przedmiotowa infrastruktura jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. poz. 1054 z późn. zm.).

Gmina zamierzała i nadal wykorzystuje nabyte towary i usługi (tzw. wydatki inwestycyjne) w związku z przebudową i remontem budynku siłowni i zaplecza szatniowo-sanitarnego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Gminy podatek należny.

Gmina dopiero przy rozliczaniu przedmiotowej inwestycji zauważyła, że w momencie otrzymania faktur zostały one nieujęte w rejestrze zakupów i nie odliczono podatku z faktur dokumentujących wydatki związane z inwestycją. Pierwsza umowa związana z wydatkami na inwestycję została zawarta 27 marca 2013 r. i dotyczyła wykonania dokumentacji projektowej, a fakturę za dokumentacje Gmina otrzymała 21 maja 2013 r., faktury za roboty budowlane w terminie 22 listopada 2013 r., a faktury za nadzory 28 listopada 2013 r. Inwestycję przyjęto do użytkowania 31 grudnia 2013 r. dokument OT numer 31/2013 z 31 grudnia 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że obiekt w którym prowadzona jest przedmiotowa inwestycja służy czynnościom opodatkowanym to Gmina ma pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, poprzez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okresy, w których powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z 12 czerwca 2014 r.):

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

* nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz

* nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki są spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych w ramach przedmiotowego zadania, skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, uiszcza VAT należy z tytułu de facto odpłatnego udostępniania obiektu, to ma ona prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Jak wynika z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a-powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny. W przypadku gdy podatnik nie zrobił tego ww. okresie to stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. A gdy nie skorzystał z tego prawa w terminach, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy to może dokonać korekty na podstawie art. 86 ust. 13. W zakresie korekty podatku od towarów i usług art. 86 ust. 13 ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a. W świetle powyższych przepisów zdaniem Gminy może ona obecnie dokonać obniżenia kwoty podatku należnego poprzez dokonanie korekty deklaracji za okresy 2013 r., w których to prawo do odliczenia powstało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gospodarki nieruchomościami, oraz sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2013 r. Gmina zrealizowała inwestycję pn. "...". W momencie poniesienia wydatków na inwestycję cały budynek był w tym czasie udostępniany dla Klubu Sportowego do nadal i zamiarem Gminy jest takie samo wykorzystywanie przedmiotowej infrastruktury. KS ponosi z tytułu użytkowania odpłatność na rzecz Gminy, czyli użyczenie budynku na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej między KS i Gmina jest odpłatną usługą podlegająca opodatkowaniu. Przedmiotowy budynek w momencie nabywania towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją był wykorzystywany, jest nadal i Gmina obecnie też nie zamierza zmieniać przeznaczenia, a więc przedmiotowa infrastruktura jest wykorzystywana do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT. Gmina zamierzała i nadal wykorzystuje nabyte towary i usługi (tzw. wydatki inwestycyjne) w związku z przebudową i remontem budynku siłowni i zaplecza szatniowo-sanitarnego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Gminy podatek należny. Pierwsza umowa związana z wydatkami na inwestycję została zawarta 27 marca 2013 r. i dotyczyła wykonania dokumentacji projektowej, a fakturę za dokumentacje Gmina otrzymała 21 maja 2013 r., faktury za roboty budowlane w terminie 22 listopada 2013 r., a faktury za nadzory 28 listopada 2013 r.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że obiekt już w momencie dokonania pierwszych wydatków inwestycyjnych, jak i obecnie służył i służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Gmina podała, że w dniu 31 grudnia 2010 r. podpisała ze Stowarzyszeniem Klub Sportowy umowę użyczenia budynku na czas nieokreślony, na mocy której udostępniła ten budynek w zamian za opłaty za media (energia, gaz) - przedmiotowe użyczenie jest usługą odpłatną podlegającą opodatkowaniu.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z przebudową i remontem budynku siłowni i zaplecza szatniowo-sanitarnego użytkowanego przez KS, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej części jest prawidłowe.

Kwestia terminów, w których przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego uregulowana jest w następujący sposób:

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r., prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (...).

Według ust. 11 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Stosownie do ust. 13 tego artykułu, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Powyższe przepisy art. 86 ust. 10-13 ww. ustawy, na mocy art. 1 pkt 38 lit. c, f i h ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), od dnia 1 stycznia 2014 r. zostały zmienione.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do rozliczeń za okresy rozliczeniowe, które upływają w dniu 31 grudnia 2013 r., stosuje się przepisy art. 86 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2014 r.

Wnioskodawca wskazał, że przebudowany i remontowany budynek już w momencie dokonania pierwszego zakupu jak i obecnie służył i służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym. Tym samym należy uznać, że w maju i w listopadzie 2013 r. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wykonanie dokumentacji na przebudowę i remont przedmiotowego budynku oraz z faktur za roboty budowlane i za nadzory, stosownie do przepisów art. 86 ust. 10 i 11. Jednakże do tej pory Gmina nie odliczyła podatku VAT.

Skoro Wnioskodawca nie dokonał odliczeń podatku od towarów i usług w terminach określonych w art. 86 ust. 10 i 11, to może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W opisanej we wniosku stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdy Gmina w 2013 r. poniosła pierwsze wydatki w celu realizacji przedmiotowej inwestycji w związku z tym otrzymała faktury VAT dokumentujące dokonany zakupy towarów i usług (faktury otrzymane 21 maja 2013 r., 22 listopada 2013 r. oraz 28 listopada 2013 r.), jednakże Wnioskodawca nie skorzystał z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przewidzianym do tego terminie. W rozpatrywanej sprawie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wystąpiło w deklaracji VAT-7 składanej za maj 2013 r. i listopad 2013 r.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przez korektę deklaracji VAT złożonej za maj 2013 r. i listopad 2013 r., tj. deklaracji składanej za okresy, w których Wnioskodawca otrzymał faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne. Należy podkreślić, że Wnioskodawca może dokonać korekty deklaracji jedynie za maj 2013 r. i listopad 2013 r., nie mając wyboru złożenia korekt za kolejne dwa okresy rozliczeniowe.

Z uwagi na powyższe ustalenia, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Gmina może obecnie dokonać obniżenia kwoty podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji za okresy 2013 r., w którym to prawo do odliczenia powstało.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl