IBPP3/443-383/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-383/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-383/13/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 16 maja 2013 r.):

Wnioskodawca jest samodzielną organizacją samorządu gospodarczego oraz organizacją pracodawców reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych podmiotów. Wnioskodawca realizuje swoje zadania statutowe poprzez m.in. promocję inicjatyw gospodarczych, organizowanie targów, wystaw, pokazów, profesjonalnych szkoleń i doradztwa gospodarczego, opracowanie informacji na temat sytuacji gospodarczej w województwie i regionie. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. W ramach swojej działalności Wnioskodawca realizuje również różne projekty unijne wpisujące się w zadania statutowe. Od 1 marca 2013 r. Wnioskodawca realizuje projekt "..." na mocy Umowy z dnia 18 marca 2013 r. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, priorytetu VIII Regionalne kadry gospodarki, działania 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, poddziałania 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Celem projektu jest dostosowanie do lutego 2015 r. kwalifikacji i umiejętności zawodowych co najmniej 145 osób dorosłych (w tym ok. 102 kobiet) mieszkających Y, pracujących w branży turystycznej na terenie jednego z powiatów lub miasta do potrzeb pracodawców. Beneficjentami projektu będą osoby powyżej 18 roku życia, mieszkające w Województwie, pracujące w branży turystycznej (z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) na terenie jednego z powiatów lub miasta..., które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnieniem lub podwyższeniem kwalifikacji i umiejętności niezbędnych w branży turystycznej.

W ramach projektu przewidziano następujące działania:

1. Promocja projektu i rekrutacja 160 Beneficjentów Ostatecznych:

Promocja projektu zapewni otwarty dostęp do informacji dla wszystkich poprzez:

* utworzenie i administrację strony internetowej o projekcie oraz będącej pomocnym narzędziem,

* zamieszczenie 8 ogłoszeń w prasie,

* transmisję 2 spotów reklamowych w radio,

* opracowanie i wydruk plakatów (500szt.) informujących o projekcie oraz służących rekrutacji,

* opracowanie i wykonanie tablicy informacyjnej A4 do biura projektu (2szt.).

2.

Przygotowanie i realizacja szkoleń:

Celem szkoleń jest nabyciem nowych, uzupełnienie lub podwyższenie kwalifikacji i umiejętności niezbędnych w branży turystycznej.

a.

Kursy języka branżowego - do wyboru 1 z 5 języków obcych: angielski, niemiecki, rosyjski, hiszpański lub włoski. Uczestnicy otrzymają podręczniki, galanterię papierniczą, ubezpieczenie, a po zakończeniu kursu przystąpią do międzynarodowych egzaminów językowych uprawniających ich do otrzymania certyfikatów. W ramach projektu zostanie sfinansowana jedna opłata egzaminacyjna.

b.

Warsztaty umiejętności zawodowych - trzy rodzaje warsztatów umiejętności zawodowych: "Komunikacja werbalna i niewerbalna", "Techniki sprzedaży", "Obsługa klienta". Uczestnicy warsztatów otrzymają materiały szkoleniowe, wyżywienie, oraz zaświadczenia ukończenia kursu.

W ramach realizacji projektu przewidziano również wynagrodzenia dla personelu projektu i ekspertów oraz zakup laptopa i oprogramowania.

Kwota dofinansowania według umowy wynosi 704.245,60 zł co stanowi 94.06% wydatków kwalifikowanych, natomiast wkład własny wynosi 44.400,00 zł, co stanowi 5,94% wydatków kwalifikowanych projektu. Jednocześnie każdy uczestnik projektu będzie zobowiązany do wzięcia udziału we wszystkich ww. szkoleniach i warsztatach oraz uiścić opłatę stanowiącą 10% wartości udziału w projekcie zgodnie z wnioskiem tj. w wysokości 277,50 zł. Opłaty wnoszone przez uczestników projektów będą dokumentowane dowodem k.p. w przypadku wpłaty do kasy, bądź będą widoczne na wyciągu bankowym w momencie wpłaty na konto bankowe. Nie będzie wystawiany żaden inny dokument dokumentujący wnoszenie wkładu własnego. Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem kursów językowych, warsztatów, szkoleń w projekcie nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od zakupu towarów i usług dokonanych na realizację projektu "..." Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT i jego zwrot.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu "..." oraz do jego zwrotu. Wnioskodawca nie może skorzystać z art. 15, art. 86 ust. 1, art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Treść powyższego przepisu wskazuje zatem, iż odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych kosztów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Podkreślić w tym miejscu również należy, iż wkład własny klienta w wysokości 10% wartości udziału w projekcie stanowi całość wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za udział w szkoleniach i warsztatach.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2013 r., obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego, Wnioskodawca w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu ww. cytowanego art. 15 ustawy o VAT.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt "...". Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Celem projektu jest dostosowanie do lutego 2015 r. kwalifikacji i umiejętności zawodowych co najmniej 145 osób dorosłych. Jednocześnie każdy uczestnik projektu będzie zobowiązany do wzięcia udziału we wszystkich ww. szkoleniach i warsztatach oraz uiścić opłatę stanowiącą 10% wartości udziału w projekcie zgodnie z wnioskiem tj. w wysokości 277,50 zł. Kwota dofinansowania wg umowy wynosi 704.245,60 zł co stanowi 94,06% wydatków kwalifikowanych, natomiast wkład własny wynosi 44.400,00 zł, co stanowi 5,94% wydatków kwalifikowanych projektu. Opłaty wnoszone przez uczestników projektów będą dokumentowane dowodem k.p. w przypadku wpłaty do kasy, bądź będą widoczne na wyciągu bankowym w momencie wpłaty na konto bankowe. Nie będzie wystawiany żaden inny dokument dokumentujący wnoszenie wkładu własnego. Nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem kursów językowych, warsztatów, szkoleń w projekcie nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przypomnieć należy, iż podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano na wstępie, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem kursów językowych, warsztatów, szkoleń w projekcie nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorący powyższe pod uwagę, należy wskazać, że opis stanu faktycznego nie wyczerpuje znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, wskazaną przez Wnioskodawcę, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikające go z faktur związanych z realizacją projektu "...".

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje prawo do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT związanego z realizacją projektu "...", należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż nabywane towary i usługi związane ze świadczeniem kursów językowych, warsztatów, szkoleń w projekcie nie mają związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl