IBPP3/443-383/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-383/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 13 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnatrzwspolnotowego przez zarejestrowanego handlowca benzyny specjalnej o kodzie CN 2710 11 21, 2710 11 25 i parafiny ciekłej o kodzie CN 2710 19 85, 2710 19 99 wykorzystywanych do produkcji podpałki do grilli o kodzie CN 2710 19 85

* jest nieprawidłowe w części dotyczącej uznania, że produkowana podpałka do grilla nie jest wyrobem akcyzowym, oraz w części dotyczącej uznania, że zarejestrowany handlowiec może nabywać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wszystkie przedstawione we wniosku wyroby;

* jest prawidłowe w części dotyczącej złożenia zabezpieczenia akcyzowego, zapłaty akcyzy oraz pobierania od nabywcy oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnatrzwspolnotowego przez zarejestrowanego handlowca benzyny specjalnej o kodzie CN 2710 11 21, CN 2710 11 25 i parafiny ciekłej o kodzie CN 2710 19 85, CN 2710 19 99 wykorzystywanych do produkcji podpałki do grilli o kodzie CN 2710 19 85.

Pismem z dnia 10 lipca 2009 r. znak: IBPP3/443-383/09/DG wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wnioskodawca pismem z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 27 lipca 2009 r.) dokonał uzupełnienia wniosku przedstawiając kody CN nabywanych wewnatrzwspólnotowo wyrobów praz przedstawił kod CN produkowanej przez siebie podpałki do grilli.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się produkcja rozpałek do grilli o kodzie CN 2710 19 85 z benzyny specjalnej (CN 2710 10 21, 2710 11 25) i parafiny ciekłej (CN 2710 19 85 i CN 2710 19 99). Swoje wyroby konfekcjonuje w opakowania jednostkowe 1-5 litrów. Wyroby jakie zużywa Wnioskodawca do produkcji są trudno dostępne w Polsce, przez co musi je za pośrednictwem składów podatkowych nabywać za granicą, głównie w Słowacji.

Wnioskodawca posiada swoja bazę magazynowo-produkcyjna w J., gdzie posiada kilka zbiorników, które nie są legalizowane. Miejsce jest ogrodzone i zabezpieczone przed wstępem osób nieupoważnionych. Przed kilkoma laty inny podmiot prowadził tam działalność jako zarejestrowany handlowiec.

Wnioskodawca zamierza zarejestrować się jako zarejestrowany handlowiec, nabywać ww. wyroby w trybie zawieszonej akcyzy, a następnie produkować rozpałkę do grilli. Kluczowym dla Wnioskodawcy jest aby w stosunku do niej nie powstał obowiązek zapłaty akcyzy, gdyż skutkowałoby to obciążeniem akcyzą wyrobów innych niż akcyzowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jako zarejestrowany handlowiec będzie musiał złożyć zabezpieczenie akcyzowe, jeżeli wyroby, które będzie nabywał podlegają stawce 0.

2.

Czy po nabyciu wewnątrzwspólnotowym benzyny specjalnej lub parafiny ciekłej jako zarejestrowany handlowiec, będzie musiał zapłacić podatek akcyzowy, jeżeli z tych wyrobów wyprodukuje rozpałkę do grilli i sprzeda ją w opakowaniach jednostkowych, bez uzyskania oświadczenia o przeznaczeniu od nabywcy.

Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli zarejestrowany handlowiec będzie nabywał wyroby akcyzowe obciążone stawką 0, to nie będzie on zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Zarejestrowany handlowiec, który nabywa wyroby obciążone stawka 0, nie jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ nie jest możliwe ustalenie wysokości takiego zobowiązania. Skoro zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, dla CN 2710 10 21 i 25 oraz CN 2711 19 85 i 99 stosuje się stawkę 0, to nie można złożyć zabezpieczenia w kwocie 0. Nie można także przyjmować, że wyroby te zostaną zużyte na cele napędowe czy opałowe, skoro podatnik dokładnie określa cel nabycia i jako podatnik akcyzy zgodnie z art. 16 ust. 8 i art. 85 ustawy rozlicza się z urzędem celnym w zakresie zużytych wyrobów do produkcji rozpałki. Dodatkowo stwierdzić należy, że transport pomiędzy składem podatkowym, a zarejestrowanym handlowcem odbywa się w trybie zawieszonej akcyzy, którą zabezpiecza skład wysyłający wyrób. Zatem przez cały czas nabywane wyrobu korzystają z zabezpieczenia, aż do momentu przyjęcia ich na magazyn zarejestrowanego handlowca. Wówczas wyrób podlega stawce 0, przez co nie występuje obowiązek zapłaty.

W sytuacji gdy zarejestrowany handlowiec nabędzie ww. wyroby, to w sytuacji przeznaczenia tych wyrobów do produkcji rozpałek do grilli, nie powstaje w stosunku do niego obowiązek podatkowy i nie musi płacić podatku akcyzowego.

Co do zasady zarejestrowany handlowiec po sprowadzeniu wyrobu akcyzowego w trybie zawieszonej akcyzy powinien zapłacić należną akcyzę. Jednak skoro deklaruje i faktycznie zużywa nabyte wyroby do celów innych niż opałowe czy napędowe, to wyroby te podlegają stawce 0 i jako takie nie wywołują obowiązku zapłaty akcyzy. Spółka nie jest także zobowiązana do pobierania żadnych oświadczeń od nabywcy o przeznaczeniu wyrobu. Ustawa nie zakłada bowiem w przypadku wyrobów obciążonych stawka 0 do dokumentowania przeznaczenia wyrobu oświadczeniami, jak to mam miejsce w stosunku do wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie.

Zatem przeznaczenie wyrobu nabytego wewnątrzwspólnotowo w trybie zawieszonej akcyzy jako zarejestrowany handlowiec, do produkcji rozpałki do grilli jako wyrobu nieakcyzowego nie podlega obowiązkowi zapłaty akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

* za jest nieprawidłowe w części dotyczącej uznania, że produkowana podpałka do grilla nie jest wyrobem akcyzowym, oraz w części dotyczącej uznania, że zarejestrowany handlowiec może nabywać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wszystkie przedstawione we wniosku wyroby;

* jest prawidłowe w części dotyczącej złożenia zabezpieczenia akcyzowe, zapłaty akcyzy oraz pobierania od nabywcy oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja, zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy odnosi się do zdarzenia przyszłego dotyczącego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów przedstawionych we wniosku przez zarejestrowanego handlowca, wykorzystywanych do produkcji podpałki do grilla o kodzie CN 2710 19 85.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza nabywać wewnatrzwspólnotowo wyroby w postaci benzyny specjalnej (CN 2710 11 21, 2710 11 25) i parafiny specjalne (CN 2710 19 85, 2710 19 99) jako zarejestrowany handlowiec w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie produkować na ich bazie podpałkę do grilla o kodzie CN 2710 19 85.

Zgodnie z art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru przez zarejestrowanego handlowca (...).

Zgodnie z art. 40 ust. 5 (zd. pierwsze) ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te sa przemieszczane luzem.

W myśl ust. 6 tego artykułu procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W miejscu tym zwrócić należy uwagę, iż produkowana przez Wnioskodawcę rozpałka do grilla o kodzie CN 2710 19 85 zawiera się w wykazie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 1 do cyt. ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie bowiem z poz. 27 tego załącznika za wyroby akcyzowe uznaje się "oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nieniewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe" objęte kodem CN 2710.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, że rozpałka do grilla klasyfikowana do kodu CN 2710 19 85 nie jest wyrobem akcyzowym.

Zgodnie z art. 86. ust. 1 pkt 2, ust. 2 i ust. 3 cyt. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (w przepisie tym nie określono stawki podatku akcyzowego dla wyrobów o kodach CN 2710 11 21, 2710 11 25 i 2710 19 85).

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy stawka akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Ponieważ we wniosku wskazano, iż przedmiotem wewnatrzwspólnotowego nabycia będzie również parafina ciekła o kodzie CN 2710 19 99, to należy zauważyć, iż Dział 27 Wspólnej Taryfy Celnej (WTC) obejmuje m.in. oleje ciężkie. Zgodnie z WTC do olejów ciężkich zaliczane są oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 31 do 2710 19 49, oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do CN 2710 19 69 oraz oleje smarowe; pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99. Natomiast do olejów smarowych; pozostałych olejów zaklasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 zaliczone zostały pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje. Zatem oleje ciężkie o kodzie CN 2710 19 99 mogą być pozostałymi olejami smarowymi albo pozostałymi olejami. Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 określono stawkę akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów. Stawka ta ma również zastosowanie jeżeli oleje smarowe są przeznaczone na cele opałowe lub napędowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych lub napędowych. Natomiast pozostałe oleje będące olejami ciężkimi o kodzie CN 2710 19 99, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych należy objąć stawką podatku akcyzowego określoną w art. 89 ust. 2 wynoszącą 0 zł.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, tut. organ przyjął, iż przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest parafina ciekła o kodzie CN 2710 19 99 nie będąca olejem smarowym, o którym mowa wyżej.

W myśl powyższego na gruncie krajowych przepisów stawka akcyzy dla wyrobów nabywanych wewnątrzwspolnotowo przez Wnioskodawcę w postaci benzyn silnikowych o kodzie CN 2710 11 21 i 2710 11 25, oraz parafiny ciekłej o kodzie 2710 19 85 i 2710 19 99 przeznaczonych do produkcji podpałki do grilla o kodzie CN 2710 19 85, jak i stawka podatku dla wyprodukowanej przez Wnioskodawcę podpałki do grilla o kodzie CN 2710 19 85 wynosi 0 zł.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę na załącznik nr 2 do ustawy zawierający wykaz wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EW. Ww. załącznika wymienia w poz. 20 wyroby oznaczone kodem ex 2710 11 do 2710 19 69 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nieniewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

W świetle powyższego, w związku z cyt. wyżej art. 40 ust. 5 i 6 procedura zawieszenia poboru akcyzy w przedstawionym stanie przez w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym będzie mogła mieć zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do benzyny specjalnej klasyfikowanej do kodów CN 2710 11 21 i 2710 11 25, jeżeli wyroby te będą wewnątrzwspólnotowo przemieszczane luzem.

Natomiast w odniesieniu do pozostałych wyrobów wymienionych we wniosku nabywanych wewnątrzwspólnotowo procedura zawieszenia poboru akcyzy nie będzie miała zastosowania. W konsekwencji dla wewnątrzwspólnotowego nabycia tych wyrobów nie jest wymagane uzyskanie statusu zarejestrowanego handlowca, jak również składanie zabezpieczenia akcyzowego. Stosownie bowiem do art. 2 pkt 13 ww. ustawy zarejestrowanym handlowcem jest podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnatrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wskazano wyżej procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 40 ust. 5 ww. ustawy może mieć zastosowanie w odniesieniu do nabywanej wewnątrzwspólnotowo benzyny specjalnej o kodach CN 2710 11 21 i 2710 11 25 jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem. Zatem w odniesieniu do tych wyrobów zastosowanie będą miały następujące przepisy.

Zgodnie z art. 57 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu spełniającego warunki wymienione w ust. 2 i art. 48 ust. 1 pkt 2-6 wydaje zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec". Dany podmiot może uzyskać więcej niż jedno zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec.

Stosownie do art. 59 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zarejestrowany handlowiec jest obowiązany:

1.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na administracyjnym dokumencie towarzyszącym i przedstawić go właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w celu opieczętowania urzędowymi pieczęciami;

2.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Stosownie zaś do art. 59 ust. 4 i ust. 5 ww. ustawy ewidencja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia.

Ewidencja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, powinna zawierać w szczególności informacje dotyczące wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, administracyjnego dokumentu towarzyszącego, podmiotu wysyłającego wyroby akcyzowe, podmiotu na rzecz którego wyroby akcyzowe są nabywane wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego handlowca.

Szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oraz sposób jej prowadzenia m.in. przez zarejestrowane handlowca określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 234)

Zgodnie z § 5 ust. 1 i ust. 2 ww. rozporządzenia ewidencja prowadzona przez zarejestrowanego handlowca zawiera:

1.

nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o ich znakowaniu i barwieniu;

2.

ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;

3.

datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do miejsca ich odbioru;

4.

dane identyfikacyjne składu podatkowego, z którego wyroby akcyzowe zostały wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

5.

dane identyfikacyjne podmiotu, na rzecz którego wyroby akcyzowe zostały nabyte przez zarejestrowanego handlowca;

6.

numer identyfikacyjny wskazany w rubryce 3 administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229), lub numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do miejsca odbioru;

7.

kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty;

8.

datę złożenia deklaracji podatkowej.

Zarejestrowany handlowiec odnotowuje nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych w ewidencji, niezwłocznie po ich wprowadzeniu do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 10 ust. 3 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca powstaje z dniem, w którym wyroby akcyzowego zostały wprowadzone do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ww. ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe albo mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Mając powyższe na uwadze, w przypadku nabycia przez Wnioskodawcę (zarejestrowane handlowca) w procedurze zawieszenia wyrobów w postaci benzyny specjalnej o kodzie CN 2710 11 21, 2710 11 25 przemieszczanych luzem obowiązek podatkowy powstaje z dniem wprowadzenia wyrobów do miejsca odbioru określonego we właściwym zezwoleniu czyli z dniem odbioru przez Wnioskodawcę przedmiotowych wyrobów. Do obliczenia wysokości kwoty akcyzy do zapłaty stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dacie powstania obowiązku podatkowego.

Jak wynika z wniosku benzyna specjalna będzie przeznaczona przez Wnioskodawcę do produkcji rozpałki do grilla czyli do innych celów niż opałowe jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Zatem właściwa stawka podatku akcyzowego tych wyrobów w postaci benzyny specjalnej (CN 2710 11 21, 2710 11 25 wynosi 0.

Zgodnie z powyższym Wnioskodawca nabywający wewnątrzwspólnotowo luzem benzynę specjalną o kodzie CN 2710 11 21, CN 2710 11 25 jako zarejestrowany handlowiec i wykorzystując ją do produkowanej przez siebie rozpałki do grilla nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu wewnatrzwspólnotowego nabycia ani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Dla pozostałych wyrobów (w tym również benzyny specjalnej nieprzemieszczanej luzem) nabywanych wewnątrzwspólnotowo, będących przedmiotem wniosku do których nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy, objętych na terytorium kraju zerową stawka podatku akcyzowego, przepisy dotyczące podatku akcyzowego nie przewidują dodatkowych obowiązków dotyczących zabezpieczenia akcyzowego i zapłaty podatku akcyzowego (art. 78 ust. w związku z art. 78 ust. 3 i załącznikiem nr 2 oraz w związku z art. 40 ust. 5 ww. ustawy). Zatem w tym przypadku Wnioskodawca nabywając wewnątrzwspólnotowo pzredmiotowe wyroby do produkcji podpałki do grilla o kodzie CN 2710 19 85 nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego i zapłaty podatku akcyzowego od nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Jak wynika z wniosku wyprodukowaną rozpałkę do grilla o kodzie CN 2710 19 85 objętą zerową stawką podatku akcyzowego Wnioskodawca będzie sprzedawał w opakowaniach jednostkowych 1-5 litów.

W sytuacji, o której tu mowa, obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż napędowe lub opałowe. Niemniej jednak w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być np. stosowne oświadczenie.

Interpretację indywidualną wydano w oparciu o kody CN przyporządkowane do przedstawionych we wniosku wyrobów. W wypadku błędnej klasyfikacji wyrobów dokonanej przez Wnioskodawcę interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać:

* w części dotyczącej uznania, że produkowana podpałka do grilla nie jest wyrobem akcyzowym, oraz w części dotyczącej uznania, że zarejestrowany handlowiec może nabywać w procedurze zawieszenia wszystkie przedstawione we wniosku wyroby - za nieprawidłowe,

* w części dotyczącej złożenia zabezpieczenia akcyzowe, zapłaty akcyzy oraz pobierania od nabywcy oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów - jest prawidłowe, jednakże prawidłowość wynika z innej podstawy prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl