IBPP3/443-376/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-376/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.) oraz pismem z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 25 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 4 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 czerwca 2012 r. znak: IBPP3/443-376/12/ASz oraz pismem z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 25 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 lipca 2012 r. znak: IBPP3/443-376/12/ASz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt pt. "..." - realizowany jest przez Miasto G, będące jego liderem, partnerem projektu jest 13 miast i gmin z terenu województwa. Gmina B jest w trakcie kompletowania dokumentów mających na celu podpisanie umowy o dofinansowanie ww. projektu z europejskiego funduszu rozwoju regionalnego w ramach działania 2.1. Celem projektu jest rozwój infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego miasta. Przedsięwzięcie ma za zadanie poprawić warunki techniczne funkcjonowania konkurencyjnego rynku operatorów usług internetowych. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi, szpitalami i innymi instytucjami publicznymi oraz wzajemnie między podmiotami gospodarczymi.

W piśmie z dnia 3 lipca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 3a ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.). Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury szerokopasmowej w postaci sieci bezprzewodowej transmisji danych na potrzeby funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. W ramach utworzonej infrastruktury sieci powstaną m.in. usługi dla administracji publicznej, wspierające budowę społeczeństwa informacyjnego, zmniejszające koszty jego funkcjonowania i przyspieszające oraz ułatwiające obsługę mieszkańców.

2.

Bieżące funkcjonowanie w ramach trwałości projektu wiąże się z koniecznością zawarcia umów, w celu zapewnienia urządzeniom teleinformatycznym zasilania oraz doprowadzenia do nich szerokopasmowego Internetu. W związku z powyższym realizacja projektu związana będzie z wykonywaniem czynności podatkowych, związanych z zakupem ww. mediów. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę B do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

3.

Projekt obejmuje budowę teleinformatycznej infrastruktury szerokopasmowej w technologii sieci bezprzewodowej. Dostęp do Internetu będzie udostępniony jedynie placówkom publicznym. Jednocześnie projekt przewiduje utworzenie publicznych miejsc dostępu do sieci internetowej z ograniczeniami. Projekt nie przewiduje możliwości pobierania opłat za udostępnienie sygnału internetowego a zatem w ramach projektu beneficjant nie będzie realizował czynności opodatkowane podatkiem VAT.

4.

Lider projektu będzie realizował projekt kompleksowo, min. będzie aplikował o środki z RPO Woj....., będzie realizował projekt zgodnie z podpisaną z IŻ RPO W... umową o dofinansowanie. Będzie prowadził promocję projektu, będzie przeprowadzał postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych w systemie zaprojektuj i wybuduj dla całego projektu.

5.

Lider projektu jako instytucja aplikująca o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... w ramach Działania 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Umowa o dofinansowanie Projektu z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... (IZ RPO W...) zostanie zawarta z liderem projektu tj. Miastem G.

6.

W dniu 11 lipca 2011 r. została zawarta umowa o współpracy pomiędzy Miastem G, Liderem projektu i partnerami m.in. Gminy B. Umowa określa współdziałanie stron w zakresie opracowania i realizacji przedsięwzięcia. W ww. umowie określone zostały obowiązki zarówno lidera jak i partnerów projektu (§ 4 ust. 3, 4 i 5):

* Strony umowy zobowiązują się do:

* zabezpieczenia środków finansowych - wkładu własnego, poprzez zapewnienie płynności finansowej w celu sprawnej realizacji Projektu,

* zarządzania powstałą w wyniku realizacji Projektu, na terytorium poszczególnego Partnera, infrastrukturą stanowiącą jego własność oraz zobowiązują się do zagwarantowania ciągłości Projektu,

* wyrażenia zgody na oddanie do użytkowania miejsc na obiektach objętych infrastrukturą projektu, stanowiących własność poszczególnych Partnerów i znajdujących się na ich terytorium,

* uzyskania od właścicieli zgody na użytkowanie miejsc na obiektach objętych infrastrukturą projektu, które to miejsca stanowią ich własność a znajdują się na terytorium poszczególnego Partnera.

* Ponadto Lider projektu odpowiada za:

* zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie Projektu,

* rozliczenie projektu,

* przedstawianie wniosków o płatności,

* wykonanie inwentaryzacji i koncepcji Projektu - w wymaganych, zgodnie z Projektem przypadkach, na podstawie sporządzonych dla Partnera przez Lidera Projektu wytycznych,

* podpisanie umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa... (IZ RPO W...),

* realizację Projektu zgodnie z podpisaną z IZ RPO W... umową o dofinansowanie;

* prowadzenie promocji Projektu,

* wykonanie dokumentacji technicznej oraz studium wykonalności dla Projektu,

* opracowanie i złożenie do Urzędu Marszałkowskiego wniosku aplikacyjnego wraz z kompletem załączników;

* prowadzenie sprawozdawczości, monitoringu rzeczowego i finansowego Projektu, na podstawie przedłożonej dokumentacji,

* terminowe przekazywanie do Instytucji Zarządzającej sprawozdań okresowych oraz końcowego sprawozdania rzeczowego realizacji Projektu,

* przechowywanie, w siedzibie Lidera Projektu, dokumentacji związanych z realizacją projektu, w terminie określonym w umowie o dofinansowanie projektu,

* przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych w systemie zaprojektuj i wybuduj dla całego Projektu,

* zagwarantowanie własnego wkładu własnego na realizację projektu w terminie do 31 stycznia 2012 r.

* Partnerzy Projektu zobowiązują się do:

* przekazania Liderowi Projektu niezbędnych załączników do przygotowania dokumentacji aplikacyjnej;

* współrealizowania z Liderem i Partnerami zaplanowanych działań w ramach projektu "...",

* utrzymywania trwałości Projektu zgodnie z wytycznymi RPO W...,

* przestrzegania obowiązków wynikających ze wsparcia projektu ze środków RPO W..., dotyczących informacji i promocji,

* rzetelnego i terminowego przekazywania Liderowi Projektu informacji oraz dokumentacji koniecznej do rozliczania i raportowania Projektu,

* dostarczenia, do siedziby Lidera Projektu, dokumentów związanych z realizacją Projektu w celu umożliwienia dokonania przez IZ RPO W oraz inne uprawnione podmioty, kontroli w zakresie prawidłowości realizacji Projektu,

* zagwarantowanie własnego wkładu własnego na realizację projektu w terminie do 31 stycznia 2012 r.

7.

Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu będzie figurował lider projektu tj. Miasto Ge, natomiast na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach trwałości i utrzymania projektu będzie figurowała Gmina B.

8.

Z § 4, ust. 3 pkt 3.2 umowy z dnia 11 lipca 2011 r. o współpracy pomiędzy Miastem G, Liderem projektu i partnerami min. Gminy B wynika że infrastruktura powstała w wyniku realizacji Projektu, na terytorium poszczególnego Partnera stanowi jego własność. Zatem efekty projektu realizowane na terenie Gminy B staną się jej własnością.

9.

Z § 4, ust. 3 pkt 3.2 umowy z dnia 11 lipca 2011 r. o współpracy pomiędzy Miastem G, Liderem projektu i partnerami min. Gminy B wynika że infrastruktura powstała w wyniku realizacji Projektu, na terytorium poszczególnego Partnera stanowi jego własność. Zatem produkty powstałe w wyniku realizacji projektu na terenie Gminy B staną się jej własnością.

10.

Z § 3, ust. 2 umowy z dnia 11 lipca 2011 r. o współpracy pomiędzy Miastem G, Liderem projektu i partnerami min. Gminy B wynika ze Lider projektu jako instytucja aplikująca o środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... w ramach Działania 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Zatem zarówno środki własne oraz środki uzyskane jako dofinansowanie projektu zostaną w dyspozycji lidera projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 lipca 2012 r.):

Czy w związku z realizacją projektu pn.: "..." Gmina B ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 lipca 2012 r.):

Gmina realizując projekt pn.: "..." wykonuje zadanie własne gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Realizacja ww. projektu będzie miała charakter powszechny i nieodpłatny. W szczególności, kierowana będzie do instytucji publicznych. W związku z powyższym gminie bytom jako podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w sytuacji gdy jest nabywcą towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do takiego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to zatem, że nie mamy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż projekt pt. "..."- realizowany jest przez Miasto G, będące jego liderem, partnerem projektu jest 13 miast i gmin z terenu województwa.... Celem projektu jest rozwój infrastruktury teleinformatycznej na terenie całego miasta. Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 3a ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.). Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury szerokopasmowej w postaci sieci bezprzewodowej transmisji danych na potrzeby funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. W ramach utworzonej infrastruktury sieci powstaną m.in. usługi dla administracji publicznej, wspierające budowę społeczeństwa informacyjnego, zmniejszające koszty jego funkcjonowania i przyspieszające oraz ułatwiające obsługę mieszkańców. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę B do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt obejmuje budowę teleinformatycznej infrastruktury szerokopasmowej w technologii sieci bezprzewodowej. Dostęp do Internetu będzie udostępniony jedynie placówkom publicznym. Jednocześnie projekt przewiduje utworzenie publicznych miejsc dostępu do sieci internetowej z ograniczeniami. Projekt nie przewiduje możliwości pobierania opłat za udostępnienie sygnału internetowego a zatem w ramach projektu beneficjant nie będzie realizował czynności opodatkowane podatkiem VAT. Lider projektu będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu będzie figurował lider projektu tj. Miasto G, natomiast na fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach trwałości i utrzymania projektu będzie figurowała Gmina B. Lider Miasto G będzie realizował projekt kompleksowo, między innymi będzie aplikował środki z RPO, prowadził promocję projektu, przeprowadzał postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w systemie zaprojektuj i wybuduj dla całego projektu.

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca nie będzie otrzymywał żadnych faktur VAT związanych z realizowanym projektem, a dokumentujących nabycie towarów i usług (wszystkie będą wystawiane na Lidera).

Powyższe potwierdza tym samym, że w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Lider - Miasto G a nie Wnioskodawca. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wypada w tym miejscu nadmienić, iż zasadniczą funkcją faktur jest udokumentowanie transakcji zrealizowanej na rzez konkretnego nabywcy oraz umożliwienie ujęcia i rozliczenia tej transakcji w ewidencjach wystawcy oraz odbiorcy. Faktura VAT, co do zasady, jest jedynym dokumentem, który w obrocie krajowym umożliwia podatnikowi VAT - nabywcy towaru lub usługi odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy o VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, w tym podmiotów z którymi wiążą go stosunki zobowiązaniowe (w omawianej sprawie Lidera projektu tj. Miasta G).

W sytuacji zatem, gdy to nie Wnioskodawca dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących te nabycia.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednakże z innej podstawy prawnej. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu nie jest związany z faktem, iż zakupy dotyczące realizowanego projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie będą wystawione na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl