IBPP3/443-367/08/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-367/08/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwolnienia z podatku VAT usług klasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 70.20.11 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 12 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwolnienia z podatku VAT usług klasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 70.20.11.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje inwestycję polegającą na modernizacji posiadanych pomieszczeń wykorzystywanych do celów produkcyjnych zmieniając pierwotnie ich przeznaczenie na biurowe. W związku z prowadzonymi pracami budowlanymi Wnioskodawca jako płatnik podatku od towarów i usług należny Skarbowi Państwa podatek pomniejszył o naliczony VAT, z tytułu zapłaconych faktur związanych z przedmiotową inwestycją. Ponadto oprócz robót budowlanych Wnioskodawca poniósł wydatki na wyposażenie modernizowanych pomieszczeń.

Jednak po zrealizowaniu inwestycji okazało się, że potencjalny dzierżawca wycofał się z umowy przedwstępnej a na jego miejsce zgłosił się kolejny najemca, z tym że zainteresowany jest wynajmem zmodernizowanego i wyposażonego pomieszczenia na cele mieszkaniowe. Powyższa usługa jest sklasyfikowana do PKWiU o symbolu 70.20.11 - usługi wynajmowania i dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym stanowiące majątek własny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca może odliczać podatek od towarów i usług od wydatków związanych z inwestycją mieszkaniową, której efektem jest modernizacja posiadanych pomieszczeń wykorzystywanych do celów produkcyjnych zmieniając ich przeznaczenie, w kontekście możliwości jego wynajmu na cele mieszkaniowe.

2.

Jeżeli Wnioskodawca dokonał odliczenia naliczonego podatku na etapie realizacji inwestycji, to czy po zmianie charakteru modernizowanej nieruchomości na cele mieszkaniowe powinien dokonać korekty odliczonego podatku od towarów i usług.

3.

Czy Wnioskodawca wynajmując zmodernizowane pomieszczenie na cele mieszkaniowe wykonuje usługę zwolnioną z podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując inwestycję na cele mieszkaniowe inwestor nie może odliczyć naliczonego VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tj. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Odliczony wcześniej podatek VAT powinien zostać skorygowany jako że nie jest związany z opodatkowanymi podatkiem VAT usługami.

Usługa wynajmu zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jest usługą zwolnioną od podatku, ponieważ jest wymieniona w załączniku nr 4 do tejże ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 4 tegoż załącznika zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe (PKWiU ex 70.20.11).

Zastosowanie oznaczenia literowego ex przed symbolem PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Opodatkowanie lub zwolnienie od podatku VAT wynajmu nieruchomości mieszkalnej uzależnione zatem jest od celu na jaki będzie ona wynajmowana.

W przypadku wynajmu na cele mieszkaniowe czynność ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc związek towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony, z czynnościami opodatkowanymi.

Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13. Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona pewnymi ograniczeniami ustawowymi wynikającymi z art. 88 i 90 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zrealizował inwestycją polegającą na modernizacji pomieszczeń produkcyjnych w celu przystosowania ich na pomieszczenia biurowe z przeznaczeniem na wynajem. Jednakże po zrealizowaniu inwestycji zmodernizowane pomieszczenia zostaną przeznaczone do świadczenia usług zwolnionych od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy tj. usług wynajmowania i dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym stanowiące majątek własny - PKWiU 70.20.11. W związku z realizacją ww. inwestycji Wnioskodawca odliczał podatek naliczony, określony w fakturach związanych z przedmiotową inwestycją jak również poniósł wydatki na wyposażenie modernizowanych pomieszczeń.

Z treści cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oznacza to, że prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanego zakupu ze sprzedażą opodatkowaną. Towary i usługi związane z inwestycją, o której mowa we wniosku, jak również z wyposażeniem modernizowanych pomieszczeń, zakupione z pierwotnym przeznaczeniem do świadczenia usług opodatkowanych, które zostały faktycznie później przeznaczone do świadczenia usług objętych zwolnieniem przedmiotowym od podatku (PKWiU 70.20.11), w żadnym momencie działalności nie posłużyły wykonywaniu działalności opodatkowanej, a jedynie stały się przedmiotem czynności w stosunku do której nie przysługuje prawo do odliczeń. Zatem warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie został w rezultacie zrealizowany. W takim więc przypadku występuje obowiązek skorygowania wcześniej odliczonego podatku, bez względu na okres, w którym nastąpi zmiana prawa do odliczeń, wynikający z generalnej zasady, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl