IBPP3/443-366/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-366/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 25 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla dostawy lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w częściach wspólnych nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego dla dostawy lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w częściach wspólnych nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 lipca 2010 r. znak IBPP3/443-366/10/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada budynki, które zostały wybudowane i zasiedlone w oparciu o umowy najmu w latach 1960 do 1990 jako budynki zakładowe przejęte następnie w latach 1996 do 1999 nieodpłatnie przez Spółdzielnię na mocy ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. W latach 2005 do 2008 Spółdzielnia poniosła nakłady na ulepszenie części wspólnych niektórych budynków w wyniku ich termomodernizacji polegającej na kompleksowym dociepleniu ich ścian zewnętrznych. Nakłady te przekroczyły 30% wartości początkowej budynków, Spółdzielnia nie obniżyła kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione nakłady, z uwagi na fakt, że dotyczyły one zasobów mieszkaniowych.

W roku 2010 w budynku, który w listopadzie 2008 r. został poddany opisanemu wyżej ulepszeniu w wyniku zgonu dotychczasowego lokatora, zajmującego lokal na podstawie umowy najmu lokalu z 1980 r., nastąpiło przejęcie wolnego w sensie prawnym lokalu przez Spółdzielnię. Następnie Spółdzielnia dokona w sierpniu 2010 r. zbycia ww. lokalu na rzecz osoby wyłonionej w drodze przetargu zawierając z nią umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu wraz z udziałem w częściach wspólnych nieruchomości i jego sprzedaży.

Pismem z dnia 15 lipca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe w następujący sposób:

Spółdzielnia poniosła wydatki na ulepszenie części wspólnych budynku tj. docieplenie ścian zewnętrznych. Natomiast nie poniosła wydatków na ulepszenie lokali mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż ww. lokalu wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej, z uwagi na treść art. 43 ust. 1 pkt 10 w powiązaniu z art. 2 pkt 14 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego cześć) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W analizowanej sprawie, kluczowym elementem jest ustalenie, czy w związku z zamierzoną transakcją sprzedaży nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie, a jeżeli tak to w którym momencie.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada budynki, które zostały wybudowane i zasiedlone w oparciu o umowy najmu w latach 1960 do 1990 jako budynki zakładowe przejęte następnie w latach 1996 do 1999 nieodpłatnie przez Spółdzielnię na mocy ustawy o zasadach przekazywania zakładowych budynków mieszkalnych przez przedsiębiorstwa państwowe. W listopadzie 2008 r. Spółdzielnia poniosła nakłady na ulepszenie części wspólnych budynku w wyniku jego termomodernizacji polegającej na kompleksowym dociepleniu jego ścian zewnętrznych. Nakłady te przekroczyły 30% wartości początkowej budynku. Spółdzielnia nie obniżyła kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących poniesione nakłady, z uwagi na fakt, że dotyczyły one zasobów mieszkaniowych. W roku 2010 w budynku, który w listopadzie 2008 r. został poddany opisanemu wyżej ulepszeniu w wyniku zgonu dotychczasowego lokatora, zajmującego lokal na podstawie umowy najmu lokalu z 1980 r., nastąpiło przejęcie wolnego w sensie prawnym lokalu przez Spółdzielnię. Następnie Spółdzielnia dokona w sierpniu 2010 r. zbycia ww. lokalu na rzecz osoby wyłonionej w drodze przetargu zawierając z nią umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu wraz z udziałem w częściach wspólnych nieruchomości i jego sprzedaży. Spółdzielnia nie poniosła wydatków na ulepszenie lokalu mieszkalnego.

Z powyżej przedstawionego zdarzenia wynika, że lokal mieszkalny, będący przedmiotem dostawy był wynajmowany na podstawie umowy najmu z 1980 r. (czynność niepodlegająca opodatkowaniu w 1980 r.). W związku ze zgonem lokatora w 2010 r. nastąpiło przejęcie lokalu mieszkalnego przez Spółdzielnię. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dostawa lokalu mieszkalnego będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem do momentu dostawy lokal ten nie został zasiedlony w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Analogicznie przedstawia się sytuacja części wspólnej budynku odnośnie pierwszego zasiedlenia. Tym samym nie znajdzie zastosowanie zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10. W przypadku wykluczenia ww. zwolnienia należy ustalić czy nie zachodzą przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak już wcześniej wskazano Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu zarówno części wspólnej budynku jak i lokalu mieszkalnego. Zatem spełniony został warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a. Bez wpływu na zastosowanie zwolnienia na podstawie ww. artykułu pozostaje poniesienie wydatków na ulepszenie części wspólnej powyżej 30% wartości budynku mieszkalnego, gdyż Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia w związku z ich poniesieniem.

Tym samym dostawa lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w nieruchomości wspólnej będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl