IBPP3/443-358/10/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-358/10/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego komponentu do oleju opałowe KTS-F o kodzie CN 3811 90 00 wykorzystywanego do mieszania z ciężkim olejem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego komponentu do oleju opałowe KTS-F o kodzie CN 3811 90 00 wykorzystywanego do mieszania z ciężkim olejem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą handlową. Zamierza kupować i sprzedawać produkt o nazwie Komponent Tworzyw Sztucznych Frakcja (KTS-F) uzyskiwany z katalitycznego przerobu najgorszej jakości odpadów poliolefinowych: polietylenu (PE), polipropylenu (PP) o polistyrenu, o kodzie CN 3811 90 00. Producent twierdzi, że wyrób ten nie może być samoistnym paliwem opałowym, nie nadaje się do celów napedowych, ma dobre parametry energetyczne, ma małą zawartość siarki i chloru, przez co jest bardzo dobrym komponentem do paliw ciężkich opałowych o dużym zasiarczeniu (do 3%).

Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. wymienia w załączniku nr 1:

a.

bez względu na kod CN - dodatki do paliw (poz. 44),

b.

towary objęte grupą CN 3811 90 00 (poz. 38).

Wyroby te stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, należą do kategorii wyrobów energetycznych. W art. 89 ust. 1 ustawy (z późn. zm.) określono stawki akcyzy na wyroby energetyczne, ale nie wymieniony jest produkt o kodzie CN 3811 90 00, w tym dodatki do paliw.

Produkt posiada gęstość ok. 700-800 kg/m 3 i doskonale miesza się z ciężkim olejem opałowym, a mieszanina obu produktów stanowi paliwo wykorzystywane do celów opałowych, m.in. w pracach rolnych, ogrodniczych i szklarniowych. Jego produkcja nie odbywa się w składzie podatkowym, nie podlega barwieniu i znakowaniu, ponieważ nie jest wymieniony w art. 90 ustawy.

Producent w swojej fakturze sprzedaży, w miejscu opisu produktu, zamierza wpisać nazwę: Komponent uzyskiwany z odpadów tworzyw sztucznych, symbol PKWiU 24.66.32-9000 i określa stawkę akcyzy na 0 zł, powołując się na art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W art. 89 ust. 1 cyt. ustawy ustawodawca wskazał stawki akcyzy na wyroby energetyczne. Wśród wymienionych w przepisie grup wyrobów, brak jest wyrobów o kodzie CN 3811 90 00, w tym dodatków do paliw.

Wg ust. 2 art. 89 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wnioskodawca zamierza przy zakupie i sprzedaży komponentu postępować jak z olejem opałowym stosowanym do celów opałowych, czyli stosować przepisy ustawy i związanych z nią rozporządzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy komponent KTS-F o kodzie CN 3811 90 00 stosowany do mieszania z ciężkim olejem opałowym jest zwolniony od akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 228).

Zdaniem Wnioskodawcy, § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) mówi o zwolnieniu z akcyzy oleju opałowego innego niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy. Nie ma wzmianki o zwolnieniu z akcyzy domieszek i komponentów do olejów opałowych wykorzystywanych w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych lub leśnych. KTS-F wykorzystywany zgodnie z § 10 pkt 1 lit. b) powinien podlegać zwolnieniu od akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 - środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W związku z tym wymienione wyżej wyroby energetyczne produkowane z przeznaczeniem jako komponent paliw silnikowych należy uznać za paliwa silnikowe. Natomiast te same wyroby przeznaczone jako komponent paliw opałowych należy traktować jako paliwa opałowe.

Tym samym jeżeli wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 3811 90 00 zostanie przeznaczony do uzycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako komponent (dodatek) paliw opałowych należy uznać go za paliwo opałowe. Konsekwencją powyższego jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla ww. wyrobu energetycznego.

Zatem wyrób o kodzie CN 3811 90 00 należy traktować jako przeznaczony do celów opałowych na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas, gdy:

* znajduje się on już u podmiotu, który wykorzystuje go jako dodatek do paliw silnikowych,

* gdy jest sprzedawany z takim przeznaczeniem podmiotowi, który wykorzystuje go do ww. celu.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy) określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym. Określona w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka 0 zł ma zastosowanie jedynie do wyrobów energetycznych innych, niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż:

* opałowe,

* jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,

* do napędu silników spalinowych albo

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wyroby niewymienione według kodów CN w ust. 1 pkt 1-13 ww. artykułu, są wyrobami o różnym przeznaczeniu i o różnych stawkach akcyzy. Jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszko do silników spalinowych - stawka akcyzy jest określona odpowiednio w ust. 1 pkt 14 i 15 ww. artykułu.

W myśl powyższego stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Przy czym należy zauważyć, że wyroby o kodzie CN 3811, będące przedmiotem zapytania, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-14 ustawy.

W związku z tym, że dla wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 ustawodawca nie określił stawek akcyzy w oparciu o jego kod CN, dla zastosowania odpowiedniej stawki dla tego wyrobu energetycznego należy kierować się kryterium jego przeznaczenia.

Zatem w myśl przepisu art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wykorzystywane jako paliwa opałowe, inne niż wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-14, wynoszą w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

a.

niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

b.

równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy wyrób będzie przeznaczony do celów opałowych, a zatem prawidłową stawką akcyzy dla tego wyrobu jest stawka 232 zł/1000 litrów, oczywiście przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 89 ust. 4-15 ustawy.

W związku z powyższym wyrób energetyczny o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczony jako dodatek do paliw opałowych należy traktować jako paliwo opałowe opodatkowane zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a) tiret pierwsze ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w art. 89 ust. 4-15.

Zgodnie z § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 228 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy olej opałowy, inny niż określony w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy, wykorzystywany w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy,

Artykuł 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. określa przypadki, o których mowa wyżej i są to:

1.

dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenie od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

import przez podmiot pośredniczący, lub

7.

import przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie zaś do art. 2 pkt 10 ww. ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

Natomiast podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nie nabywa wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 ze składu podatkowego. Nabywany wyrób opodatkowany będzie zerową stawka podatku akcyzowego, zgodnie z art. 89 ust. 2 czyli nie będzie sprzedawany (oferowany na sprzedaż) przez producenta do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wnioskodawca zatem, dokonując sprzedaży wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczonego jako dodatek do paliw opałowych czyli paliwa opałowego w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy, nie spełnia kryteriów o których mowa w art. 32 ust. 3 będących warunkiem zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy. Tak więc do sprzedaży przedmiotowego wyrobu nie ma zastosowanie zwolnienie na podstawie § 10 pkt 1 lit. b) ww. rozporządzenia ponieważ wyrób nie jest przeznaczony do wykorzystania w pracach rolnych, ogrodniczych, szklarniowych oraz leśnych, a ponadto nabycie tego wyrobu nie jest objęte przypadkami określonymi w art. 32 ust. 3 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczonego jako dodatek do paliw opałowych, stawki podatku oraz zastosowania do tego opodatkowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl