IBPP3/443-352/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-352/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 28 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 10 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia stawki podatku akcyzowego na estry metylowe olejów roślinnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie określenia stawki podatku akcyzowego na estry metylowe olejów roślinnych. Ww. wniosek został uzupełniony 10 czerwca 2009 r. (data wpływu).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 19 grudnia 2006 r. Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, podstrefie tyskiej Fabryki Estrów Metylowych Olejów Roślinnych zlokalizowanej na działkach nr 1650/25 oraz 1651/26. W 2007 r. Spółka rozpoczęła realizację inwestycji określonej w ww. decyzji administracyjnej. Mocą umowy nr 42/2008 o generalne wykonawstwo budowy fabryki estrów metylowych olejów roślinnych z dnia 11 września 2008 r. Spółka z o.o. zobowiązała się do budowy na rzecz Wnioskodawcy obiektu budowlanego o przeznaczeniu określonym przez strony. Przybliżony termin zakończenia prac budowlanych zaplanowany został na połowę roku 2009, co oznacza że z końcem obecnego roku Wnioskodawca rozpocznie produkcję estrów metylowych olejów roślinnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Ile winna wynosić stawka podatku akcyzowego na wyroby energetyczne będące estrami metylowymi olejów roślinnych przeznaczonych jako dodatki do paliw (biokomponenty).

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z dyspozycją przepisu przy art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym (zwanej dalej "ustawą"), stawka podatku akcyzowego wynosi 0 złotych, jeżeli: primo, wyroby energetyczne objęte podatkiem akcyzowym nie należą do grupy wyrobów akcyzowych wyszczególnionych w ust. 1 tegoż artykułu; secundo, przeznaczenie tych wyrobów odpowiada celom wyraźnie wskazanym przez ustawodawcę (art. 89 ust. 2 in fine). Jak wynika z powyższego, wysokość 0 złotych stawki podatku akcyzowego uzależniona jest od kumulatywnego spełnienia powyższych przesłanek. Art. 8 ustawy zawiera katalog czynności, które stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym. Z kolei art. 13 ustawy wskazuje, kto jest podatnikiem tego podatku. Ergo, do uiszczania podatku akcyzowego obowiązany jest każdy, kto dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie, należy podkreślić, że Wnioskodawca z chwilą rozpoczęcia działalności gospodarczej polegającej m.in. na produkcji wyrobów energetycznych będących wyrobami akcyzowymi, wprowadzania tych wyrobów do składu podatkowego czy ich importu, będzie obowiązany względem Skarbu Państwa do uiszczania na jego rzecz podatku akcyzowego. Trzeba zaznaczyć, że zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy, wyrobami energetycznymi są: wyroby oznaczone kodem CN ex 3824 90 91 oraz pozostałe wyroby, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na to, jaki kod CN posiadają. W myśl przepisów ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, estry metylowe olejów roślinnych są biokomponentami. Zgodnie z klasyfikacją przedstawioną w Załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, produkty wytwarzane przez Wnioskodawcę, należy oznaczyć znakiem CN ex 3824 90 91. Załącznik nr 2 do wskazanej ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym i co do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy. Wśród wymienionych w tym załączniku wyrobów, w pozycji oznaczonej numerem 25, wskazane są właśnie oznaczone wskazanym wyżej znakiem CN wyroby energetyczne.

Ustawodawca w art. 89 ust. 1 ustawy ściśle przyporządkowuje określonemu rodzajowi wyrobu energetycznego odpowiednią wysokość stawki podatku akcyzowego. Niemniej jednak żaden z wymienionych w tym ustępie wyrobów akcyzowych nie odpowiada rodzajowi wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę. Wobec powyższego, całkowicie uzasadnionym i pożądanym jest zastosowanie ust. 2 art. 89 wspomnianej ustawy, który jak to zostało już zaznaczone dotyczy tego rodzaju wyrobów energetycznych, który nie został wymieniony w ust. 1 tegoż artykułu. Wytwarzane przez Wnioskodawcę biokomponenty będą przeznaczane jako dodatki do paliw silnikowych. Trzeba więc uznać, że doszło do kumulatywnego spełnienia warunków sformułowanych w art. 89 ust. 2 ustawy. Brak możliwości sklasyfikowania wytwarzanych przez Spółkę wyrobów energetycznych wg kryteriów przyjętych w ust. 1 art. 89 ustawy oraz wyraźne określenie przeznaczenia tych wyrobów zgodnie z dyspozycją ust. 2 tegoż artykułu, statuuje konieczność dokonania subsumcji przedstawionego stanu faktycznego pod wskazany przepis ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 40 ww. załącznika pod kodem CN ex 3824 90 91 wymieniono monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5% lub więcej estrów (FAMAE) - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

Zgodnie z art. 86 ust. 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy.

W związku z tym, że Wnioskodawca w sposób jednoznaczny wskazał, iż wytwarzane przez niego wyroby będą przeznaczone do komponowania paliw silnikowych, należy je traktować jako paliwa silnikowe, czego konsekwencją jest zastosowanie w tym przypadku stawki akcyzy z art. 89 ust. 1 pkt 14 w wysokości 1822,00 zł/1000l.

Należy natomiast zauważyć, że prezentowane przez Wnioskodawcę, przyporządkowanie przedmiotowym wyrobom energetycznym stawki określonej w art. 89 ust. 2 ustawy, a mianowicie stawki 0 zł nie znajdzie w tym przypadku zastosowania. Określona w tym przepisie stawka 0 złotych ma bowiem jedynie zastosowanie do wyrobów energetycznych innych, niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Tymczasem wyroby energetyczne, które zamierza wytwarzać Wnioskodawca będą przeznaczone, zgodnie z treścią wniosku, właśnie na cele paliwowe jako biokomponent (dodatek) paliw silnikowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl