IBPP3/443-346/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-346/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2013 r., (data wpływu w dniu 18 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu w dniu 31 maja 2013 r.) oraz pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu p.n. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu p.n. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-346/13/UH oraz pismem z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Gmina... (Wnioskodawca) realizowała w okresie: wrzesień 2005 r. - sierpień 2006 r. zadanie inwestycyjne pod nazwą "..." dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego, Priorytet 3 Rozwój lokalny, Działanie 32 Obszary podlegające restrukturyzacji.

Realizacja inwestycji obejmowała budowę grawitacyjno - ciśnieniowej sieci kanalizacyjnej wraz z przepompowniami. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: - Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest to zadanie własne gminy.

Po wykonaniu sieci kanalizacyjnej, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h powyżej cytowanej ustawy, nieodpłatnie przekazano do użytkowania Gminnemu Zakładowi..., który utworzony został, miedzy innymi, do eksploatacji urządzeń kanalizacyjnych, spisania umów z użytkownikami oraz pobierania opłat z tego tytułu. Zakład jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada indywidualny numer NIP oraz sporządza deklaracje VAT we własnym imieniu.

31 lipca 2008 r. Aktem Notarialnym zawiązano Spółkę Gminny Zakład.... ze 100% udziałem Gminy. Celem Spółki jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, a w szczególności działalność związana z realizacją zadań własnych Gminy. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, wykonywanie instalacji wodno - kanalizacyjnych.

Umową użyczenia z dnia 1 października 2008 r. Gmina oddała w bezpłatne użyczenie Spółce, a Spółka przyjęła do użytkowania i zarządzania z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych Gminy wybudowaną sieć kanalizacyjną. Spółka zobowiązana jest administrować przedmiotem umowy, dokonywać wszelkich napraw i ponosić wszelkie koszty związane z utrzymaniem przedmiotu umowy. Koszty bieżącej eksploatacji sieci wodno - kanalizacyjnej, w tym jej bieżące remonty oraz ciężary publicznoprawne ponosi Spółka w koszty własnej działalności. Przychody z administrowania sieci wodno - kanalizacyjnej stanowią przychody Spółki.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Efekt zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawca do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast jest wykorzystywany przez Spółkę Gminny Zakład Komunalny Sp. z o.o., której wybudowaną sieć kanalizacyjną przekazano w bezpłatne użyczenie umową z dnia 1 października 2008 r.

2.

W fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. zadania inwestycyjnego wskazany jest Wnioskodawca.

3.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklarację VAT-7.

4.

Kanalizacja sanitarna grawitacyjno-ciśnieniowa, o której mowa we wniosku stanowi środek trwały Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 12 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż;

1.

Prawidłowa nazwa projektu brzmi "...".

2.

W roku 2006 Gmina przekazała nieodpłatnie w użytkowanie Gminnemu...ww. sieć kanalizacyjną. 1 października 2008 r. Gmina oddała w bezpłatne użyczenie na podstawie umowy użyczenia ww. sieć kanalizacyjną Spółce Gminny Zakład.... Warunki eksploatacji i rozliczenia nie uległy zmianie. Ww. sieć kanalizacyjna znajduje się w zarządzie Spółki Gminny Zakład....

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu inwestycyjnego w ramach ZPORR Wnioskodawcy, który jest beneficjentem umowy o dofinansowanie ww. projektu przysługuje prawo odliczenia naliczonego w fakturach podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy nie przysługiwało oraz nadal nie przysługuje prawo do obniżenia należnego podatku od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego w fakturach związanych z realizacją opisanego powyżej zadania.

Nieodpłatne przekazanie wybudowanej sieci kanalizacyjnej własnemu zakładowi komunalnemu nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Także oddanie w bezpłatne użyczenie Spółce sieci kanalizacyjnej nie stanowi czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada indywidualny numer NIP oraz sporządza deklaracje VAT we własnym imieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycja ta musi być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

W związku z powyższym, dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, kluczowym jest ustalenie, z jakimi czynnościami Wnioskodawcy będą związane inwestycje, o których mowa we wniosku.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina w latach 2005-2006 realizowała zadanie inwestycyjne pn. "...". Po wykonaniu inwestycji w 2006 r. Gmina przekazała nieodpłatnie w użytkowanie Gminnemu Zakładowi... ww. sieć kanalizacyjną. 1 października 2008 r. Gmina oddała ww. sieci w bezpłatne użyczenie Spółce Gminny Zakład... z przeznaczeniem na realizację zadań statutowych Gminy. Zakład utworzony m.in. do eksploatacji urządzeń kanalizacyjnych zobowiązany jest nimi administrować, dokonywać napraw i ponosić koszty związane z utrzymaniem przedmiotu umowy. Zakład jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług, oraz sporządza deklaracje VAT we własnym imieniu. Kanalizacja sanitarna grawitacyjno-ciśnieniowa stanowi środek trwały Gminy. W fakturach VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. zadania inwestycyjnego wskazana jest Gmina.

Efekt zrealizowanego zadania inwestycyjnego nie będzie wykorzystywany przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, natomiast jest wykorzystywany przez Spółkę Gminny Zakład Komunalny Sp. z o.o., której wybudowana sieć przekazano w bezpłatne użytkowanie.

Należy zauważyć, ze nieodpłatne przekazanie w użytkowanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku Gminnemu Zakładowi Komunalnemu, jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 1 grudnia 2008 r. za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Nie ma zatem podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, tj. w tym przypadku budowa kanalizacji oraz ich wykorzystanie w celu wykonywania tych zadań, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania tych sieci podmiotowi, który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak już wskazano na wstępie niniejszej interpretacji podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonania odliczenia, czyli sprzedażą generującą po stronie podatnika podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem kanalizacja sanitarna grawitacyjno - ciśnieniowa powstała w efekcie zrealizowanego projektu nie będzie służyła w jakimkolwiek zakresie czynnościom opodatkowanym realizowanym przez Gminę.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem o czym już była mowa powyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w....

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl