IBPP3/443-340/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-340/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2009 r. (data wpływu 24 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.) raz pismem z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentów dostawy i dokumentów przewozu dołączanych do wyrobów dostarczanych do podmiotu zużywającego z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w w zakresie dokumentów dostawy i dokumentów przewozu dołączanych do wyrobów dostarczanych do podmiotu zużywającego z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 maja 2009 r. znak: IBPP3/443-340/09/DG oraz pismem z dnia 5 czerwca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy. Produkuje i sprzedaje produkty mieszczące się w przedziale kodów CN od 2710 19 71 do 27 10 19 99 dla krajowych podmiotów zużywających, korzystając z procedury zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym.

Wysyłka wyrobów akcyzowych następuje w trybie zawieszonego poboru akcyzy, których odbiorcami są podmioty zarejestrowane zgodnie z przepisami rozdziału 3 działu II ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. Wysyłka odbywa się za dokumentem dostawy o którym mowa w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz dokumentem przewozu (§ 60 ust. 6 Rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego z dnia 16 kwietnia 2004 r. Dz. U. z 2009 Nr 32 poz. 225).

Ww. podmioty nie są zobowiązane zgłaszać nabycia towarów w trybie zawieszonego poboru akcyzy co rodzi problem w związku z potrzebą urzędowego potwierdzenia dokumentu przewozu ze strony nabywców towarów akcyzowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podmioty zużywające (uprawnione na podstawie art. 32 ustawy o podatku akcyzowym) nie objęte stałym nadzorem podatkowym (nabywające towary korzystając z procedury zwolnienia) są zobowiązane dołączony (przy wysyłce zamówionego przez siebie towaru) dokument przewozu dostarczyć do właściwego Naczelnika Urzędu Celnego celem potwierdzenia.

2.

Czy w związku z brakiem potrzeby urzędowego potwierdzenia dokumentu dostawy oraz w związku z brakiem konieczności zgłaszania przez podmioty zużywające nabycia towarów (korzystając z procedury zwolnienia) koniecznym jest dołączanie przez skład podatkowy Wnioskodawcy do tego typu wysyłek zamówionych towarów dokumentu przewozu.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brakiem potrzeby urzędowego potwierdzenia dokumentu dostawy, który jest dołączany przy wysyłce towarów podmiotom będącym podmiotami zużywającymi, którzy dokonali urzędowej rejestracji zgodnie z obowiązkiem nałożonym nową ustawą o podatku akcyzowym uważamy, iż w takiej sytuacji dołączanie do wysyłki dokumentu przewozu jest zbyteczne ze względu na charakter wysyłki (dokumentu dostawy).

Nadto zarejestrowane podmioty nie zawsze mają swe siedziby w okolicach Urzędu Celnego co pociąga za sobą konieczność nadesłania do właściwych urzędów drogą pocztową wspomnianych dokumentów przewozu a to z kolei pociąga za sobą wydłużenie okresu wpływu potwierdzonej kopii dokumentu do podmiotu, który przesyłkę wysłał.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy o podatku akcyzom zwolnienie z akcyzy ma zastosowanie w przypadku dostarczenia ww. wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 22 ww. ustawy przez podmiot zużywający rozumie się podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Jednym z warunków zwolnienia, o których mowa na wstępie, jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanych dalej "dokumentem dostawy" - art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy.

Stosownie zaś do art. 32 ust. 11 nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

W miejscu tym należy podkreślić, że zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 1 procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się w momencie wyprowadzenia zwolnionych wyrobów ze składu podatkowego.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 z późn. zm.) szczególnym nadzorem podatkowym są objęte:

1.

wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, określone w załączniku nr 2 do ustawy w poz.:

a.

13, zwane dalej "piwem",

b.

14-16, zwane dalej "wyrobami winiarskimi",

c.

c. 17, zwane dalej "alkoholem etylowym",

d.

d. 18, zwane dalej "napojami spirytusowymi";

2.

wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, określone w poz. 19-23 i 27 załącznika nr 2 do ustawy;

3.

oleje smarowe otrzymywane z ropy naftowej, gdzie indziej niesklasyfikowane, o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99:

a.

objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego,

b.

objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane;

4.

wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 ustawy, objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, jeżeli są przemieszczane do podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 2 pkt 23 ustawy, lub przez ten podmiot magazynowane;

5.

wyroby akcyzowe produkowane poza składem podatkowym, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 5 ustawy;

6.

wyroby akcyzowe, w stosunku do których wprowadzony został obowiązek oznaczania znakami akcyzy na podstawie ustawy, w zakresie tego obowiązku;

7.

wyroby energetyczne, w zakresie zawartości w nich substancji stosowanych do znakowania i barwienia, których rodzaje i minimalne ilości stosowane do znakowania i barwienia regulują przepisy wydane na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dostarczać z własnego składu podatkowego do podmiotu zużywającego wyroby o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 z zastosowaniem zwolnienia od podatku akcyzowego.

W myśl powyższego dostarczanie przez Wnioskodawcę z własnego składu podatkowego wyrobów o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99 do podmiotu zużywającego z zastosowaniem zwolnienia na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (czyli poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), nie będzie podlegać rygorom szczególnego nadzoru podatkowego.

Reasumując w opisanym zdarzeniu przyszłym tj. w przypadku dostarczania przedmiotowych wyrobów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, Wnioskodawca nie jest zobligowany do dołączania do przemieszczanych wyrobów dokumentu przewozu, o którym mowa w § 60 ust. 6 ww. rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

Powołany wyżej przepis § 60 ust. 1 rozporządzenia stanowi, iż podmiot zgłasza właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zamiar odprawienia przesyłki wyrobów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-4, co najmniej na 3 dni przed terminem tej czynności, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzoną odprawą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, aczkolwiek z innego powodu niż wskazał to Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl