IBPP3/443-339/10/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-339/10/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu 2 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania technicznego przesuniętej linii kablowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekazania technicznego przesuniętej linii kablowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął w 2009 r. proces inwestycyjny związany z budową łącznika płyty postojowej z drogą startową lotniska na terenie dzierżawionym od innego podmiotu. W trakcie prowadzonych prac pojawiła się konieczność dokonania przeniesienia kabli energetycznych należących do innych podmiotów (tzw. kolizja inwestycyjna). Wykonanie prac prowadzących do usunięcia kolizji inwestycyjnej - przeniesienia kabla - było konieczne dla wykonania inwestycji budowy łącznika.

Prace związane z przebudową infrastruktury należącej do innych podmiotów dotyczyły:

1.

Przeniesienia kabla należącego do Jednostki Wojskowej,

2.

Przeniesienia kabla należącego do zakładu energetycznego,

3.

Przeniesienia kabla należącego do Wnioskodawcy.

Efekty wykonanych prac - nowo umiejscowiony kabel wraz z wymaganą dokumentacją techniczną - w jednym przypadku został przekazany zakładowi energetycznemu, w kolejnym zostanie przekazany Jednostce Wojskowej. Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej Spółka korzysta jedynie z kabla będącego jej własnością. Spółka nie czerpie ani nie czerpała energii elektrycznej z przeniesionych linii kablowych należących do innych podmiotów. Przedmiotowa linia kablowa nie jest związana technicznie ani funkcjonalnie z prowadzoną inwestycją budowy łącznika.

Spółka odliczała VAT naliczony związany z wydatkami poniesionymi na prace związane z usuwaniem kolizji - zakupem usług związanych z przeniesieniem kabli energetycznych należących do innych podmiotów. Wydatki poniesione na prace związane z przeniesieniem linii kablowej nie zostaną Spółce zwrócone przez właścicieli infrastruktury.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy techniczne przekazanie przesuniętego odcinka linii kablowej właścicielom infrastruktury podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, techniczne przekazanie przesuniętego odcinka linii kablowej właścicielom infrastruktury nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w świetle art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Przez dostawę towarów należy przy tym rozumieć, zgodnie z art. 7 ustawy o VAT, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ustawa o VAT zrównuje z odpłatną dostawą towarów przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów m.in. na cele osobiste podatnika lub jego pracowników oraz wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przez świadczenie usług natomiast rozumie się na gruncie art. 8 ustawy o podatku VAT każde świadczenie, na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Powyższy przepis ustawy o VAT stanowi także, że jako odpłatne świadczenie usług traktuje się wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisywanym stanie faktycznym przekazanie przeniesionej w nowe miejsce infrastruktury podmiotom będących jej właścicielami nie będzie stanowiło nieodpłatnej dostawy towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT.

W ramach wykonanych prac Spółka dokonała, co prawda, oddania technicznego wykonanych robót na rzecz właścicieli kabli - a więc Jednostki Wojskowej oraz zakładu energetycznego - jednakże, w opinii Wnioskodawcy, takie przekazanie nie może zostać uznane za dostawę towarów w rozumieniu ustawy o VAT. W analizowanym przypadku nie doszło bowiem do przeniesienia prawa do rozporządzania daną częścią infrastruktury jak właściciel, z uwagi na fakt, że takie prawo nigdy Spółce nie przysługiwało, a jedynie została ona upoważniona przez właścicieli kabli do dokonania prac mających na celu przemieszczenie infrastruktury w inne miejsce. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy prace dokonane przez Spółkę należałoby zakwalifikować jako świadczenie usług z punktu widzenia przepisów o podatku VAT. Mając natomiast na uwadze, że omawiane nieodpłatne świadczenie usług jest ściśle związane z działalnością Spółki, nie powinno zostać uznane za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu. Nie została bowiem spełniona przesłanka determinująca obowiązek opodatkowania świadczenia VAT - a więc dokonanie świadczenia na cele inne niż prowadzona działalność.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy nie można też uznać, że przekazanie infrastruktury przez Spółkę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, nawet gdyby świadczenie dokonane przez Spółkę zostało potraktowane jako dostawa towarów na gruncie ustawy o VAT, wówczas również nie powinno ono zostać uznane za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu VAT. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż analogicznie jak ma to miejsce w przypadku świadczenia usług, ustawa precyzuje, że za taką dostawę jest uznawana dostawa towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Natomiast w przedmiotowej sytuacji związek poniesionych wydatków i dokonanego przekazania z działalnością Spółki nie powinien budzić wątpliwości.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone między innymi w interpretacji z dnia 27 października 2009 r., wydanej za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. IPPP1/443-857/09-4/AW).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel

Stosownie do art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, że wszelkie nieodpłatne usługi świadczone przez podatnika w ramach jego przedsiębiorstwa i na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie powinny podlegać opodatkowaniu

Stosownie do ww. przepisów opodatkowaniu w obrocie krajowym podlegają dwie podstawowe czynności: odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Czynności te są względem siebie komplementarne, gdyż każde świadczenie wykonywane w obrocie krajowym w ramach działalności gospodarczej przez podatnika VAT jest albo dostawą towarów, albo odpłatnym świadczeniem usług. Ustawa opisuje bliżej przede wszystkim dostawę towarów, w przypadku usług ograniczając się do stwierdzenia, że są one każdym świadczeniem, które nie stanowi dostawy towarów.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Chodzi tutaj o taką czynność, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca nigdy nie dysponował przedmiotową linią kablową jak właściciel tym samym nie mógł przenieś tego prawa na inny podmiot, a zatem w tym przypadku nie doszło do dostawy towarów.

Mając na uwadze brzmienie definicji usługi, zgodnie z którą jest to każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów należy stwierdzić, że przesunięcie linii kablowej na gruncie ustawy o VAT należy uznać właśnie za świadczenie usług.

Przy czym należy tutaj zauważyć, że w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na przesunięciu linii kablowej. Przesunięcie to będzie pozostawać w ścisłym związku z uzyskaniem przychodów z tytułu prowadzonej przez Spółkę działalności w postaci portu lotniczego. Tak więc nie zachodzą przesłanki powodujące opodatkowanie przedmiotowej usługi, tym samym nieodpłatne wykonanie ww. usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji została przedstawiona w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl