IBPP3/443-333/08/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-333/08/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2008 r. (data wpływu 13 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 sierpnia 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy towarów nabywanych przez kontrahenta z Norwegii, przeznaczonych do przerobu na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty na terytorium państwa trzeciego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 6 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dostawy towarów nabywanych przez kontrahenta z Norwegii, przeznaczonych do przerobu na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty na terytorium państwa trzeciego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej CP) uczestniczy w transakcji łańcuchowej, w której zaangażowane są łącznie 4 podmioty. Głównym zlecającym jest spółka z siedzibą w Norwegii (zwana dalej N). N zleca wykonanie maszyny przemysłowej (wykorzystywanej w przemyśle papierniczym) innej spółce z o.o. z siedzibą w Polsce (zwanej dalej P). N zleca również spółce CP zakup pewnych podzespołów do maszyny produkowanej przez P. CP po dokonaniu zakupu podzespołów przekazuje je nieodpłatnie do spółki P. Fakturę sprzedaży CP wystawia bezpośrednio dla N. Podzespoły te następnie są montowane przez P w maszynie. Po wyprodukowaniu maszyny P obciąża N fakturą za wyprodukowanie maszyny. P w imieniu N dokonuje w polskim urzędzie celnym odprawycelnej maszyny, która jest następnie dostarczana do końcowego odbiorcy z siedzibą w kraju spoza Unii Europejskiej (zwanego dalej K). Dla celów odprawy celnej w Polsce P załącza fakturę wystawioną dla N. Wartość tej faktury opiewa na kwotę wynagrodzenia jakie P otrzyma od N. W fakturze tej nie jest uwzględniona wartość podzespołów zakupionych przez CP. Jednakże w specyfikacji załączonej do faktury P wymieniawszystkie podzespoły, jakie składają się na wyprodukowaną maszynę, również te zakupione przez CP. Następnie N wystawia fakturę dla K, gdzie wartość faktury uwzględnia już wszystkie koszty poniesione przez N (zafakturowane przez CP oraz P) wraz z marżą N. Dla celów importowych spółka K przedstawia więc fakturę otrzymaną od N. P wystawia dla N fakturę z 0% VAT, traktując dostawę jako eksport bezpośredni. CP wystawia dla N fakturę również z 0% VAT, traktując dostawę jako eksport pośredni. P dostarcza do CP kopię dokumentu SAD wraz ze specyfikacją wszystkich podzespołów zamontowanych w eksportowanej maszynie. Na tej podstawie, w rejestrach oraz deklaracji VAT-7 CP wykazuje zrealizowaną dla N dostawę jako dostawę eksportową (posiada kopię dokumentu SAD oraz specyfikację części składowych maszyny, w której wymienione są podzespoły, będące przedmiotem dostawy pomiędzy CP a N).W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że transakcja opisana we wniosku ORD-IN jest jeszcze w fazie realizacji. Proces produkcji maszyny jest dość długi, w związku z czym płatność ze strony spółki norweskiej za zakupione w Polsce przez Wnioskodawcę podzespoły jeszcze nie nastąpiła.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca (CP) prawidłowo klasyfikuje zrealizowaną dla N dostawę jako eksport pośredni wystawiając fakturę z 0% VAT. Czy opisany schemat transakcji nie narusza przepisów polskiego bądź wspólnotowego prawa podatkowego i celnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zgodnie z art. 2 pkt 8 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

- dostawcę lub na jego rzecz, lub

- nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Zgodnie z art. 41 ust. 11 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stawka podatku VAT w eksporcie towarów wynosi 0%, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Zdaniem Wnioskodawcy w opisanej sytuacji wypełniony jest warunek zastosowania 0% stawki VAT przewidzianej dla dostaw eksportowych. Towar będący przedmiotem dostawy jest faktycznie wywożony poza terytorium Unii Europejskiej. Eksporterem jest firma norweska N a odprawy celnej w jej imieniu dokonuje polska firma P. Spółka C. P. (CP) otrzymuje od firmy P kopię dokumentu SAD, potwierdzoną przez Urząd Celny wraz ze szczegółową specyfikacją podzespołów zamontowanych w eksportowanej maszynie. Specyfikacja ta zawiera więc zarówno podzespoły zakupione przez firmę P jak i przez firmę CP.Przekazanie podzespołów z CP do P nie można traktować jako dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż w wyniku tego przekazania nie następuje przeniesienie prawa na rzecz firmy P do rozporządzania towarami jak właściciel. Przeniesienie tego prawa następuje dopiero w momencie wystawienia przez CP faktury na rzecz firmy N, która faktycznie staje się właścicielem całej maszyny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

- eksport towarów;

- import towarów;

- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.-

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez eksport towarów, zgodnie z art. 2 pkt 8 ww. ustawy, rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

Stawkę podatku 0% stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio (art. 41 ust. 11 ww. ustawy).W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego, należy uznać, iż co prawda dostawa podzespołów dokonywana przez Wnioskodawcę spełnia definicję eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ww. ustawy, jednakże Wnioskodawca nie posiada dokumentu, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Podzespoły są bowiem przekazywane nieodpłatnie do Spółki P, a następnie montowane przez Spółkę P w maszynie, która jest później dostarczana do końcowego odbiorcy na terytorium państwa trzeciego. Dla celów odprawy celnej w Polsce P załącza fakturę wystawioną dla N. Wartość tej faktury opiewa na kwotę wynagrodzenia jakie P otrzyma od N. W fakturze tej nie jest uwzględniona wartość podzespołów zakupionych przez CP. Jednakże tylko w specyfikacji załączonej do faktury P wymieniawszystkie podzespoły, jakie składają się na wyprodukowaną maszynę, również te zakupione przez CP. Spółka P dostarcza do CP kopię dokumentu SAD wraz ze specyfikacją wszystkich podzespołów zamontowanych w eksportowanej maszynie.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie posiada kopii dokumentu, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy, a w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Zatem z uwagi na niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 41 ust. 11 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku 0%.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 25 cyt. ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami w rozumieniu art. 15, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik:

a.

przekaże nabyty przez podmiot towar podatnikowi, który dokonuje przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia tego towaru,

b.

posiada dowód, że należność za towar została zapłacona i przekazana na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju.

Powyższy przepis stosuje się pod warunkiem, że podatnik otrzyma zapłatę, nie później jednak niż 40. dnia, licząc od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego (art. 83 ust. 12 ww. ustawy).

Z powyżej zacytowanych przepisów wynika, iż z objęciem stawką 0% usług uszlachetniania towarów krajowych, które będą przedmiotem eksportu, koreluje regulacja art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy. Zgodnie z nią stawką 0% jest objęta czynność wcześniejsza, czyli dostawa towarów krajowych do nabywcy z państwa trzeciego, jednakże z wcześniejszym wydaniem ich podmiotowi dokonującemu ich uszlachetnienia, poprzedzającego eksport towarów. W tym przypadku mamy bowiem do czynienia z realizowaną na raty transakcją eksportową, która jednak nie spełnia przesłanek ustawowych uznania jej za eksport (pośredni czy bezpośredni). Przepis punktu 25 stanowi o stosowaniu zerowej stawki podatku do dostaw towarów nabywanych przez podmioty mające siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego, niebędące podatnikami (zarejestrowanymi) w Polsce, jeżeli towary te są przeznaczone do przerobu, uszlachetnienia lub przetworzenia na terytorium kraju, a następnie do wywozu z terytorium Wspólnoty, w przypadku gdy podatnik spełni przesłanki wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 25 cyt. ustawy. W przypadku tej dostawy, aby została objęta stawką 0%, ustawa stawia warunek otrzymania zapłaty w określonym terminie. Powinna być otrzymana w ciągu 40 dni, licząc od dnia wydania towaru. Nieotrzymanie zapłaty w tym terminie skutkuje koniecznością opodatkowania dostawy jako dostawy krajowej. Otrzymanie jednakże zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje dostawy podzespołów na rzecz kontrahenta z Norwegii, które są przekazywane nieodpłatnie do Spółki P, a następnie montowane przez Spółkę P w maszynie. Po wyprodukowaniu maszyny Spółka P obciąża kontrahenta z Norwegii za wyprodukowanie maszyny. Spółka P w imieniu kontrahenta z Norwegii dokonuje w polskim urzędzie celnym odprawy celnej maszyny, która jest następnie dostarczana do końcowego odbiorcy z siedzibą poza Unią Europejską. Proces produkcji maszyny jest dość długi, w związku z czym płatność ze strony spółki norweskiej za zakupione w Polsce przez Wnioskodawcę podzespoły jeszcze nie nastąpiła. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy nie przysługuje stawka 0%, co skutkuje koniecznością opodatkowania dostawy podzespołów jako dostawy krajowej. Otrzymanie jednakże zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego.

Reasumując, dostawa podzespołów montowanych na terytorium kraju przez Spółkę P w maszynie, na rzecz kontrahenta z Norwegii spełnia co prawda definicję eksportu pośredniego, jednakże w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca nie może z tego tytułu zastosować stawki 0% z uwagi na niespełnienie warunku, o którym mowa w art. 41 ust. 11 ustawy. W sprawie natomiast znajdą zastosowanie regulacje wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 25 ustawy w powiązaniu z art. 83 ust. 12, na podstawie których przysługuje Wnioskodawcy do przedmiotowej transakcji stawka 0%, po uprzednim spełnieniu warunków wskazanych w tych przepisach.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto tut. organ zauważa, iż nie jest organem właściwym do dokonania przepisów wspólnotowego prawa podatkowego oraz celnego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl