IBPP3/443-33/10/BWo - Obowiązek magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-33/10/BWo Obowiązek magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej po dniu 31 grudnia 2010 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej po dniu 31 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem wyrobów o charakterze karbo- i petrochemicznym, wykorzystywanych w chemii organicznej. Prowadzona przez Spółkę działalność w zakresie zakupów, produkcji i sprzedaży dotyczy przede wszystkim wyrobów akcyzowych. Czynności odbywają się w składzie podatkowym, a wyroby objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Podstawowe surowce wykorzystywane w spółce to benzol (CN 2707 10) i frakcja benzenowa (CN 2707 10 90). Służą one do produkcji wyrobów akcyzowych, w tym przede wszystkim:

1.

benzenu CN 2902 20 00,

2.

toluenu CN 2902 30 00,

3.

solwentnafty CN 2707 50 90,

4.

frakcji ksyfenowej CN 2902 44 00,

5.

frakcji heksanowej CN 2710 11 90,

6.

frakcji KI CN 2707 50,

7.

frakcji naftalenowej CN 2707 40 00.

Wskazane powyżej wyroby nie są przez Spółkę sprzedawane z przeznaczeniem do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, czy też opałowych. Odbiorcy tych wyrobów nie wykorzystują ich również jako surowców do produkcji paliw. Wyjątek stanowi frakcja naftalenowa. Jeden z odbiorców frakcji naftalenowej deklaruje, że jest on wykorzystywana do produkcji paliw opałowych (sprzedaż w procedurze zawieszenia poboru akcyzy), przez innego odbiorcę frakcja naftalenowa jest wykorzystywana do celów opałowych (sprzedaż poza procedurą, z zapłaconą akcyzą).

Spółka dokonuje wprawdzie sprzedaży jednego z wyrobów - frakcji naftalenowej CN 2707 40 00, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do odbiorcy, który deklaruje, że jest on wykorzystywany jako surowiec do produkcji paliw opałowych. Produkcja tego wyrobu nie odbywa się jednak z przeznaczeniem na cele opałowe bądź paliwowe, ani jako dodatek lub domieszka do paliw, a poza jednym wskazanym przypadkiem, odbiorcy tego produktu nie prowadzą działalności w zakresie produkcji paliw. Od grudnia 2009 r. jeden z odbiorców frakcji naftalenowej dokonuje nabycia od Spółki tego wyrobu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z przeznaczeniem do celów opałowych.

Spółka nie wyklucza również, że w przyszłości, inne wyroby energetyczne produkowane przez Spółkę, wskazane powyżej, mogą być sprzedawane do odbiorców, którzy będą wykorzystywać te wyroby jako surowiec do produkcji paliw silnikowych lub opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po dniu 31 grudnia 2010 r., wymagane będzie magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych wytwarzanych przez Spółkę, które nie są sprzedawane przez Spółkę z przeznaczeniem do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, czy też opałowych, ani też jako surowiec do produkcji paliw lub domieszek do paliw, w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z przepisów ustawy akcyzowej, wskazane powyżej produkty stanowią wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne. Z wyjątkiem pozycji nr 7 - frakcja naftalenowa, wyroby te są również wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Z uwagi na fakt, iż ww. wyroby są sprzedawane przez Spółkę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy określona dla tych wyrobów wynosi 0 zł.

Zgodnie § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231; dalej: Rozporządzenie), w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Jednocześnie, zgodnie z § 13 Rozporządzenia wyroby, o których mowa w § 3 Rozporządzenia są zwolnione do dnia 31 grudnia 2010 r. z obowiązku magazynowania w zbiornikach, które posiadają świadectwo legalizacji, o ile te zbiorniki zostały oddane do używania przed dniem 1 maja 2004 r.

Powyższe przepisy wskazują, że ustawodawca przewidział dwa rodzaje wyłączeń od obowiązku przechowywania wyrobów energetycznych w legalizowanych zbiornikach. Do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnione z tego obowiązku są wszystkie wyroby energetyczne, w tym paliwa (o ile przechowywane są w zbiornikach starszych niż pięć lat), a od tego dnia wyłączenie obejmuje jedynie wyroby objęte zerową stawką podatku akcyzowego, oraz wyroby niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej.

W uzasadnieniu do Rozporządzenia ustawodawca wskazał, że: "Merytoryczną zmianą w stosunku do obecnych regulacji jest ograniczenie ilości zbiorników służących do przechowywania w składach podatkowych wyrobów energetycznych, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej. Odpowiednie uregulowania w tym względzie zawiera § 3 projektu rozporządzenia. Obecnie, zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych, prawnej kontroli metrologicznej podlegają wszystkie zbiorniki służące do przechowywania paliw silnikowych i olejów opałowych w składach podatkowych. W związku z sygnalizowanym przez przedstawicieli branży petrochemicznej brakiem możliwości zalegalizowania w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych - wszystkich zbiorników technicznych w ramach linii produkcyjnych, w których przechowywane są paliwa silnikowe i oleje opałowe, konieczne stało się ograniczenie ilości zbiorników podlegających prawnej kontroli metrologicznej. W tym celu wyłączono z definicji ubytków wyrobów akcyzowych, określonej w art. 2 pkt 20 ustawy, straty powstające podczas produkcji wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ww. ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i tym samym zrezygnowano z określania ubytków wyrobów energetycznych powstających w czasie ich produkcji. Zgodnie z § 3 ust. 2 projektu rozporządzenia w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, prawnej kontroli metrologicznej podlegały będą jedynie zbiorniki, w których magazynowane będą gotowe wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, o ile obowiązek takiej kontroli wynikał będzie z odrębnych przepisów".

Wolą ustawodawcy było zatem, aby docelowo, tj. po dniu 31 grudnia 2010 r., obowiązkiem legalizacji objęte były jedynie zbiorniki, służące do magazynowania wyrobów objętych stawką akcyzy inną niż zero, czyli w praktyce jedynie paliw opałowych bądź silnikowych.

W konsekwencji, zgodnie z Rozporządzeniem, wymóg magazynowania po dniu 31 grudnia 2010 r. gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej (zbiornikach, które posiadają świadectwo legalizacji) dotyczy wyrobów akcyzowych, które jednocześnie:

a.

są wyrobami energetycznymi,

b.

określonymi w załączniku nr 2 do ustawy,

c.

objętymi stawką akcyzy inną niż stawka 0 zł,

d.

wytwarzanymi w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Jak Spółka wskazała w stanie faktycznym niniejszego wniosku, wytwarzane w Spółce wyroby są wyrobami energetycznymi, wytwarzanymi w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jednak aby konieczne było magazynowanie ich w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej, musiałyby one być objęte stawką akcyzy inną niż stawka 0 zł. W przypadku wyrobów wytwarzanych przez Spółkę, tak nie jest.

Zgodnie z ustawą akcyzową, wyroby energetyczne objęte stawką akcyzy inną niż stawka 0 zł zostały wymienione w art. 89 ust. 1. ustawy. W punktach 1-13 wskazane zostały konkretne wyroby akcyzowe z przypisaną im określoną stawką podatku akcyzowego ze względu na posiadany kod CN. Natomiast w art. 89 ust. 1 pkt 14-15 określono stawkę podatku akcyzowego dla pozostałych paliw silnikowych i pozostałych paliw opałowych, czyli paliw nie wymienionych wcześniej ze względu na kod CN.

Termin "pozostałe paliwa silnikowe" i "pozostałe paliwa opałowe" nie został w ustawie zdefiniowany. Ustawodawca w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy zawarł natomiast definicję paliw silnikowych i opałowych. W rozumieniu ustawy, paliwami silnikowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych.

Ustawodawca wskazał więc, iż stawka akcyzy inna niż stawka 0 zł dotyczy

(i)

wyrobów, którym została ona przypisana ze względu na kod CN oraz

(ii)

innych wyrobów, które w rozumieniu ustawy są paliwami, ponieważ są przeznaczone do użycia jako paliwa, oferowane na sprzedaż jako paliwa lub są używane do napędu silników spalinowych lub do celów opałowych (w tym przypadku jako kryterium przyjęto nie kod CN, a określone przeznaczenie wyrobu).

Jak już wskazano, Spółka nie prowadzi działalności w zakresie paliw opałowych i napędowych. Wytwarzane w Spółce wyroby to przede wszystkim surowce przetwarzane przez inne podmioty w ramach syntez chemicznych. Żaden z tych surowców nie jest przeznaczony przez Spółkę, ani też oferowany kontrahentom do celów napędowych, ani opałowych, ani jako dodatek lub domieszka do paliw napędowych lub opałowych.

W świetle powyższego, w pełni uzasadnione jest zatem przypisanie do wyrobów wytwarzanych w Spółce stawki akcyzy w wysokości 0 zł. Nie zachodzi zatem konieczność posiadania zalegalizowanych zbiorników do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych wytwarzanych przez Spółkę.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w już wydanych przez Ministra Finansów interpretacjach, dotyczących stosowania przepisów ustawy akcyzowej, w szczególności w interpretacji z dnia 15 lipca 2009 r. nr IPPP3/443-346/09-2/SM, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231) - w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że obowiązek magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, uzależniony jest od spełnienia łącznie wskazanych w powyższym przepisie warunków tj. wyroby te winny być określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym oraz objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Niespełnienie jednego z powyższych warunków powoduje, że gotowy wyrób energetyczny nie jest objęty obowiązkiem magazynowania w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że podstawowe surowce wykorzystywane w Spółce to benzol (CN 2707 10) i frakcja benzenowa (CN 2707 10 90). Służą one do produkcji wyrobów akcyzowych, w tym przede wszystkim:

1.

benzenu CN 2902 20 00,

2.

toluenu CN 2902 30 00,

3.

solwentnafty CN 2707 50 90,

4.

frakcji ksyfenowej CN 2902 44 00,

5.

frakcji heksanowej CN 2710 11 90,

6.

frakcji KI CN 2707 50,

7.

frakcji naftalenowej CN 2707 40 00.

Wyroby wymienione w poz. 1-7 są wyrobami energetycznymi wymienionymi w art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Załącznik nr 2 do ww. ustawy określa wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

W przedmiotowym załączniku nie został wymieniony wyrób z poz. 7, tj. frakcja naftalenowa o kodzie CN 2707 40 00; nie jest on zatem objęty obowiązkiem magazynowania w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów również wówczas, gdy jest opodatkowany stawką inną niż zerowa (np. sprzedaż na cele opałowe).

Pozostałe wyroby z poz. 1-6 wniosku, mieszczą się odpowiednio w poniżej wskazanych pozycjach załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym:

*

pozycja 19: solwentnafty CN 2707 50 90; frakcji KI CN 2707 50;

*

pozycja 20: frakcja heksanowa CN 2710 11 90

*

pozycja 23: benzen CN 2902 20 00; toluen CN 2902 30 00; frakcja ksyfenowa CN 2902 44 00.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wymienione we wniosku wyroby są wyrobami gotowymi, czyli przeznaczonymi do sprzedaży do odbiorców zewnętrznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy natomiast budzi, czy magazynowanie wyrobów gotowych objętych wnioskiem nie przeznaczonych do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych, ani też jako surowiec do produkcji tych paliw lub domieszkach do paliw, w zbiornikach podlega prawnej kontroli metrologicznej.

Zauważyć należy, że obowiązek wynikający z ww. § 3 ust. 2 dotyczy wyrobów energetycznych objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Dla wyrobów o ww. kodach CN, które nie są przeznaczone do celów opałowych i napędowych nie zostały określone stawki podatku akcyzowego w art. 89 ust. 1 ustawy. Uwzględniając powyższe, w przypadku nie przeznaczenia tych wyrobów do produkcji paliw silnikowych lub do produkcji paliw opałowych, jako surowiec, półprodukt lub komponent do tych paliw lub dodatek lub domieszka do tych paliw, mieć będzie tutaj zastosowanie art. 89 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym stawka na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego, wyroby energetyczne wymienione w poz. 1-6 wniosku są wymienione w Załączniku nr 2 do ww. ustawy, jednakże nie spełniają one drugiego warunku wskazanego w § 3 ust. 2 cyt. Rozporządzenia, gdyż zgodnie z art. 89 ust. 2 cyt. ustawy wyroby te ze względu na przeznaczenie objęte są stawką podatku 0 zł. Tym samym nie są spełnione łącznie warunki dotyczące obowiązku magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem w tym przypadku na gruncie obecnie obowiązujących przepisów Spółka po dniu 31 grudnia 2010 r. nie będzie miała obowiązku przechowywania ww. wyrobów energetycznych, sprzedawanych zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy z przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, napędowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, w legalizowanych zbiornikach.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 2 i 3 zawartych we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl