IBPP3/443-316/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze szkoleniem właścicieli i pracowników firm instalacyjno-budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów wnioskodawcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-316/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze szkoleniem właścicieli i pracowników firm instalacyjno-budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów wnioskodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze szkoleniem właścicieli i pracowników firm instalacyjno-budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego w związku ze szkoleniem właścicieli i pracowników firm instalacyjno-budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów Wnioskodawcy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 maja 2013 r. znak: IBPP3/443-316/13/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

S Sp. z o.o. Dystrybucja S.K.A. (Wnioskodawca) jest firmą handlową branży grzewczej sanitarnej i instalacyjnej. Funkcjonuje na rynku od kilkudziesięciu lat, prowadzi działalność w zakresie nowoczesnych, energooszczędnych, chroniących środowisko technologii.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składa miesięczne deklaracje VAT- 7.

Wnioskodawca realizuje projekt: "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 08.01.01 PKOL.

W dniu 5 października 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z instytucją pośredniczącą tj. Województwem reprezentowanym przez Marszałka i Wicemarszałka Województwa. Umowa przyznaje Spółce dofinansowanie na realizację projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1 271 565,30 PLN, stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

W tym płatność ze środków europejskich w kwocie 1 080 830,50 PLN oraz dotacja celowa z budżetu krajowego w kwocie 190 734,80 PLN.

Celem głównym projektu jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych w zakresie instalacji systemów O. przez 156 osób będących właścicielami i pracownikami firm instalacyjno-budowlanych - klientów bądź potencjalnych klientów Spółki. Działania obejmują okres 17 miesięcy w latach 2013-2014.

W ramach projektu ponoszone będą koszty bezpośrednie i pośrednie na następujące zadania:

1.

szkolenie dla instalatorów O. "..."

2.

współpraca ponadnarodowa

3.

zarządzanie projektem.

Na koszty bezpośrednie składają się:

* wynagrodzenia kierownika i asystenta projektu,

* koszty podróży osób zarządzających projektem,

* opłaty bankowe,

* koszty szkoleń dla instalatorów.

Wydatki w ramach kosztów pośrednich to:

* zakup materiałów biurowych,

* telefon, internet,

* opłaty pocztowe,

* wynagrodzenie księgowego projektu.

Wszystkie koszty poniesione na realizację projektu będą miały związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

W piśmie z dnia 7 czerwca 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Koszty poniesione na realizację projektu mają związek z podstawową działalnością Spółki tj. sprzedażą hurtową wyrobów metalowych oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia hydraulicznego i grzejnego - PKD 4674 Z,

W ramach projektu Spółka prowadzi szkolenia w zakresie instalacji systemów odnawialnych źródeł energii dla klientów bądź potencjalnych klientów. Celem szkoleń jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych ich uczestników. Nabyta wiedza pozwoli klientom Wnioskodawcy bądź potencjalnym klientom na wykonywanie instalacji systemów odnawialnych źródeł energii, a tym samym na realizację przez Spółkę sprzedaży materiałów i urządzeń niezbędnych do wykonania instalacji O. na rzecz tychże firm instalacyjno-budowlanych.

Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy czynności opodatkowanych podatkiem należnym, ponieważ nie jest podmiotem przeprowadzającym szkolenia lecz realizatorem projektu. Szkoleniami klientów bądź potencjalnych klientów Spółki zajmuje się firma zewnętrzna tj. C, której usługi korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca przypomina, że Spółka oprócz kosztów szkoleń ponosi dodatkowe wydatki na realizację projektu np. w postaci zakupu materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, internetowych oraz opłat pocztowych, które dokumentowane są fakturami VAT.

Wnioskodawca potwierdza informację zawartą we wniosku, że wszystkie koszty poniesione na realizację projektu mają związek z działalnością opodatkowaną tzn. wykorzystywane są lub będą w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych VAT generujących podatek należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu, dofinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w związku ze szkoleniem właścicieli i pracowników firm instalacyjne-budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów Wnioskodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1081/2004 określa zasady rozliczania podatku VAT naliczonego do "kosztów kwalifikowanych" projektu. Zgodnie z podstawową regułą, podatek VAT podlegający zwrotowi nie może być, w żadnym przypadku, uznawany jako koszt kwalifikowany, nawet wtedy kiedy beneficjent pomocy nie uzyska jego zwrotu. Koszt podatku VAT w budżecie projektu należy wykazać w sytuacji, kiedy został poniesiony przez beneficjenta i nie ma on możliwości jego odzyskania tj. odliczenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest zdania, że jako podatnik VAT czynny będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w lekturach VAT dokumentujących zakupy, dokonane w związku ze szkoleniem właścicieli i pracowników firm instalacyjno - budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie źródła finansowania zakupów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy, bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei art. 88 ustawy określa przypadki, w których nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem, w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego". Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo - prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składający miesięczne deklaracje VAT-7) realizuje projekt: "..." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 08.01.01 PKOL.

Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie na realizację projektu.

Celem głównym projektu jest podwyższenie kwalifikacji zawodowych w zakresie instalacji systemów O. przez 156 osób będących właścicielami i pracownikami firm instalacyjne-budowlanych - klientów bądź potencjalnych klientów Spółki. Działania obejmują okres 17 miesięcy w latach 2013-2014.

W ramach projektu ponoszone będą koszty bezpośrednie i pośrednie na następujące zadania:

1.

szkolenie dla instalatorów O. "..."

2.

współpraca ponadnarodowa

3.

zarządzanie projektem.

Na koszty bezpośrednie składają się: wynagrodzenia kierownika i asystenta projektu, koszty podróży osób zarządzających projektem, opłaty bankowe, koszty szkoleń dla instalatorów. Wydatki w ramach kosztów pośrednich to: zakup materiałów biurowych, opłaty pocztowe, wynagrodzenie księgowego projektu.

Wszystkie koszty poniesione na realizację projektu będą miały związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

Wnioskodawca w ramach projektu nie świadczy czynności opodatkowanych podatkiem należnym, ponieważ nie jest podmiotem przeprowadzającym szkolenia lecz realizatorem projektu. Szkoleniami klientów bądź potencjalnych klientów Wnioskodawcy zajmuje się firma zewnętrzna, której usługi korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Wnioskodawca oprócz kosztów szkoleń ponosi dodatkowe wydatki na realizację projektu w postaci zakupu materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, internetowych oraz opłat pocztowych, które dokumentowane są fakturami VAT. Nabyta wiedza pozwoli klientom bądź potencjalnym klientom na wykonanie systemów odnawialnych źródeł energii a tym samym wpłynie na realizację przez Spółkę sprzedaży materiałów i urządzeń.

Wszystkie koszty poniesione na realizację projektu mają związek z działalnością opodatkowaną tzn. wykorzystywane są lub będą w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych VAT generujących podatek należny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Zakupy towarów i usługi będą przez Wnioskodawcę (zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług składającego deklaracje VAT-7) wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego przedmiotem jest szkolenie właścicieli i pracowników firm instalacyjno-budowlanych - klientów lub potencjalnych klientów Wnioskodawcy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do firmy zewnętrznej przeprowadzającej szkolenia, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl