IBPP3/443-313/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-313/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2012 r. (data wpływu 27 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina - Urząd Miasta realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada własny numer NIP. Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina odlicza podatek od towarów i usług naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację inwestycji.

Dnia 6 lutego 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną dzierżawy z K. (zwanym dalej operatorem). Zgodnie z umową przedwstępną dzierżawy strony zobowiązały się do zawarcia, nie później niż w ciągu miesiąca od daty uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, umowy dzierżawy (umowy przyrzeczonej), na mocy której Gmina odda w dzierżawę działki wraz z obiektami zrealizowanymi w ramach zamierzenia inwestycyjnego. Dzierżawca (operator) zobowiązany będzie płacić czynsz dzierżawny w określonej wysokości na rzecz Gminy.

K. jest miejską instytucją kultury utworzoną przez Gminę. Posiada pewien zakres uprawnień m.in. samodzielność w zakresie gospodarki finansowej oraz gospodarowanie mieniem przekazanym w zarząd. W świetle ustawy o podatku od towarów i usług K. jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku VAT, zobowiązanym do dokonywania rozliczeń z tytułu tego podatku na zasadach określonych w przepisach ustawy o VAT. Wnioskodawca rozważa zmianę operatora z K. na inny podmiot, z którym zamierza zawrzeć umowę dzierżawy działek i obiektu powstałego w ramach projektu inwestycyjnego. W wyniku planowanej zmiany nie nastąpi zmiana przeznaczenia powstałego obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zmiana operatora będzie skutkowała na prawo odliczenia podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z tym, że ustawa o podatku od towarów i usług nie narzuca dodatkowych warunków związanych z wyborem podmiotu, z którym Gmina może zawrzeć umowę dzierżawy, zmiana operatora nie będzie miała wpływu na odliczony oraz przewidziany do odliczenia podatek VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia określonych przesłanek negatywnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że 6 lutego 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną dzierżawy z K. Zgodnie z umową przedwstępną dzierżawy - strony zobowiązały się do zawarcia, nie później niż w ciągu miesiąca od daty uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, umowy dzierżawy, na mocy której Wnioskodawca odda w dzierżawę działki wraz z obiektami zrealizowanymi w ramach zamierzenia inwestycyjnego pn. "...". Dzierżawca zobowiązany będzie płacić czynsz dzierżawny w określonej wysokości na rzecz Gminy. Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina odlicza podatek od towarów i usług naliczony z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację inwestycji. Wnioskodawca rozważa zmianę dzierżawcy na inny podmiot, z którym zamierza zawrzeć umowę dzierżawy działek i obiektu powstałego w ramach projektu inwestycyjnego. W wyniku planowanej zmiany nie nastąpi zmiana przeznaczenia powstałego obiektu.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca realizując zadanie inwestycyjne pod nazwą "..." dokonywał odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy z nim związane, bowiem wytworzony majątek był przeznaczony przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy w związku ze zmianą dzierżawcy zmieni się prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług zakupionych do realizacji zadania inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle powyższego odpłatne (w formie dzierżawy) przekazanie wytworzonego mienia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przez umowę dzierżawy, zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższej definicji wynika, iż umowa dzierżawy ma charakter odpłatny, a czynsz stanowi obligatoryjny element stosunku zobowiązaniowego.

Dzierżawa stanowi zatem świadczenie usług i czynność ta, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w momencie zawarcia przedwstępnej umowy dzierżawy została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu pn. "..." będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Jeżeli jednak Wnioskodawca wycofa się z zawarcia umowy dzierżawy z K. i zawrze umowę dzierżawy z innym operatorem (dzierżawcą) to nie zmieni się przeznaczenie mienia, które powstanie w ramach realizacji zadania inwestycyjnego. Powstałe w ramach realizacji projektu mienie będzie nadal bowiem służyło Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem zmiana dzierżawcy nie ma wpływu na odliczenie podatku naliczonego, gdyż w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT liczy się tylko sposób wykorzystania mienia, a z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będzie ono przedmiotem umowy dzierżawy, tj. będzie służyło czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż zmiana operatora nie będzie miała wpływu na odliczony oraz przewidziany do odliczenia podatek VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl