IBPP3/443-311/07/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-311/07/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.) oraz z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 24 stycznia 2008 r. (data wpływu 29 stycznia 2008 r.) oraz z dnia 28 lutego 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zwolnienia opodatkowania sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną budynkiem, którego budowę zakończono na początku lat 70-tych. Nabywcą przedmiotowej nieruchomości będzie Fundacja, która od 2002 r. na podstawie umowy użyczenia użytkuje ten budynek.Przedmiotowa nieruchomość została nabyta przez Powiat na mocy decyzji Wojewody z dnia 23 marca 2000 r. W związku z powyższym od ww. czynności nie był naliczany podatek od towarów i usług.

Od 1 stycznia 1999 r. ww. nieruchomość zabudowana budynkiem administracyjnym (wielofunkcyjnym) była wykorzystywana do prowadzenia działalności szkolno-edukacyjnej w formie warsztatów szkolnych. Warsztaty szkolne zostały zlikwidowane decyzją Rady Powiatu z dnia 27 maja 1999 r.Decyzją Zarządu Powiatu dnia 31 sierpnia 1999 r. ww. nieruchomość została przekazana w trwały zarząd Powiatowemu Centrum Pomocy Rodzinie, jako jednostce organizacyjnej samorządu powiatowego.

W dniu 1 czerwca 2000 r. została zawarta umowa najmu pomiędzy:

1.

Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie a Regionalną Fundacją Pomocy Niewidomym z przeznaczeniem na prowadzenie Warsztatu Terapii Zajęciowej, Zakładu Aktywizacji Zawodowej i Ośrodka Wczesnej Rewalidacji Dzieci.

2.

Polskim Związkiem Niewidomych, Koło Powiatowe na prowadzenie statutowej działalności.

3.

Przedsiębiorstwem Produkcyjno- Handlowo- Usługowym "Centrum Szkolenia" - na prowadzenie działalności z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego.

4.

Zarząd Powiatu w dniu 28 kwietnia 2004 r. podjął decyzję o wygaszeniu trwałego zarządu z uwagi, iż przedmiotowa nieruchomość jest zbędna do realizacji statutowych zadań Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Od 1 listopada 2004 r. na podstawie aktualnych umów, użytkownikami były następujące jednostki organizacyjne:

1.

Regionalna Fundacja Pomocy Niewidomym - umowa użyczenia do 31 grudnia 2010 r..

2.

Polski Związek Niewidomych - Biura Koła Powiatowego (umowa użyczenia do 31 grudnia 2007 r.)

3.

Polski Czerwony Krzyż - umowa użyczenia do 31 grudnia 2007 r.

4.

Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe "Centrum Szkolenia Placówka Kształcenia Ustawicznego - umowa dzierżawy do 19 stycznia 2007 r.

Na ulepszenie budynku, w okresie ostatnich 5 lat, zostały poniesione wydatki, zarówno przez właściciela nieruchomości jak i użytkownika. Właściciel nieruchomości, jak również użytkownik obiektu, nie mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ulepszenie budynku. Wartość nakładów na ulepszenie poniesionych przez Wnioskodawcę nie przekroczyła 30% wartości początkowej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż ww. nieruchomości jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona od podatku od towarów i usług, gdyż:

* budynek jest towarem używanym - od momentu zakończenia budowy minęło więcej niż 5 lat i w stosunku do niego nie przysługiwało dokonującemu sprzedaży prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

* wartość nakładów poniesionych przez Podatnika nie przekracza 30% wartości nieruchomości,

* wysokość nakładów poniesionych przez fundację w odniesieniu do mającej nastąpić sprzedaży budynku jest bezprzedmiotowa, gdyż to sprzedający a nie nabywca przy dokonaniu czynności sprzedaży będzie podatnikiem.

Powyższe będzie miało zastosowanie zarówno w 2007 jak i w 2008 r..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 tej ustawy.W związku z powyższym do sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem trwale z wiązanym z gruntem będą miały zastosowanie przepisy ustawy o VAT dotyczące dostawy towarów, w tym również przepisy dotyczące dostawy towarów używanych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich częśći będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Przez towary używane rozumie się:

1.

budynki i budowle lub ich części - jeżeli do końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło 5 lat,

2.

pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Jednak w myśl art. 43 ust. 6 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości wartości początkowej, a podatnik:

1.

miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,

2.

użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Użycie w tym przepisie sformułowania "użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych" wskazuje, że chodzi tu o całkowity okres użytkowania tych towarów do działalności opodatkowanej, a nie o okres od zakończenia modernizacji, czy też okres liczony od momentu przekroczenia ww. kwoty wydatków poniesionych na modernizację.Zatem aby cytowany przepis art. 43 ust. 6 wyłączający zwolnienie z podatku VAT znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wspomniane warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niewystąpienie jednego z nich oznacza konieczność zastosowania zwolnienia przy sprzedaży używanych budynków, budowli i ich części.

Kwestię dostawy gruntu, na którym położone są budynki rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem. Jeżeli dostawa budynków budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem administracyjnym (wielofunkcyjnym). Przedmiotowy budynek spełnia definicję towarów używanych (budynek wybudowano na początku lat 70-tych), a przy jego nabyciu Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sytuacji nie będzie miało zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 6 ustawy, ponieważ nie zostały spełnione przesłanki zawarte w tym przepisie. Zatem do przedmiotowej dostawy - w odniesieniu zarówno do ww. budynku, jak również do gruntu - będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 i art. 29 ust. 5 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl