IBPP3/443-305/11/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-305/11/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 4 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działek nr 4277/85, 4284/85, 4276/84, 4283/84, na których znajdują się rozpoczęte budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania sprzedaży działek nr 4277/85, 4284/85, 4276/84, 4283/84, na których znajdują się rozpoczęte budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. (data wpływu) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 kwietnia 2011 r. znak IBPP3/443-305/11/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2007 r. spółka nabyła niezabudowane działki budowlane od osób fizycznych. Na części działek rozpoczęto budowę czterech budynków mieszkalnych (dwa zespoły po dwa budynki mieszkalne), w każdym po 6 lokali mieszkalnych z garażem podziemnym i przyłączami. Budowa jeszcze nie została zakończona. Dwa budynki są wykonane na etapie stanu surowego otwartego wraz z dachem bez ułożonych dachówek, w trzecim i czwartym wykonano ściany piwnic wraz ze stropem nad tymi piwnicami.

Cztery budynki realizowane były w oparciu o dwa oddzielne zezwolenia na budowę, wydane w oparciu o przedłożone projekty, według których żadne z mieszkań nie przekroczy 150 m2 powierzchni użytkowej.

W chwili obecnej podjęto decyzję o sprzedaży tych nieruchomości w ich wyżej opisanym stanie.

Pismem z dnia 26 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe w następujący sposób:

1.

Firma jest czynnym podatnikiem VAT-u od 19 kwietnia 2007 r.

2.

Przedmiotem sprzedaży będą:

Działki budowlane o numerach:

* 4277/85 na którą jest pozwolenie na budowę nr 1470/07

* 4284/85 na którą jest pozwolenie na budowę nr 1470/07

* 4275/84

* 4282/84

* 4276/84 na którą jest pozwolenie na budowę nr 86/08

* 4283/84 na którą jest pozwolenie na budowę nr 86/08

Wraz z rozpoczętą na części z nich budową małych domów mieszkalnych (do 6 mieszkań).

3.

Działki wraz z rozpoczętą budową to działki o numerach: 4277/85, 4284/85, 4276/84, 4283/84. Pozostałe dwie działki o numerach 4275/84, 4282,84 nie są zabudowane.

4.

Rozpoczęte budowy dotyczą budynków mieszkalnych, wielorodzinnych oznaczonych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych symbolem 1122. Symbol ten (Klasa) obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne, o trzech i więcej mieszkaniach.

5.

Pozostałe, niezabudowane działki o numerach 4275/847 oraz 4282/84 zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego południowych dzielnic miasta uchwalonego uchwałą Rady Miasta z dnia 31 stycznia 2005 ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa nr 33 z dnia 24 marca 2005 r. - są położone na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową mieszaną, obejmującą małe domy mieszkalne (do 6 mieszkań), zabudowę szeregową, bliźniaczą i jednorodzinną oraz usługi na działkach nie przekraczających średniej powierzchni działek w otoczeniu - symbol planu - MM.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy sprzedaży budynku mieszkalnego, będącego obiektem budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanym w PKOB w klasie 11 wraz z działką, na której ten budynek powstaje można zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa sprzedaż może być opodatkowana przy zastosowaniu obniżonej stawki VAT w wysokości 8%.

Zgodnie bowiem z zapisem art. 41 ust. 12, który mówi o tym, iż obniżoną stawkę stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Natomiast art. 41 ust. 12a określa pojęcie budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z tym przepisem przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 2 pkt 12 ustawy obiektem budownictwa mieszkaniowego jest to budynek mieszkalny stałego zamieszkania sklasyfikowany w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Oba budynki spełniają więc wymogi cytowanych przepisów.

Stanowisko spółki znajduje poparcie w dotychczas prezentowanych stanowiskach urzędów skarbowych, jak np. opinia, którą wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 maja 2010 r., nr IPPP2/443-208/10-4/RR dotyczącej stanu prawnego obowiązującego w 2010 r. Oto fragment tej interpretacji:

" (..-) dostawa gruntu wraz z budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym sklasyfikowanym do grupy PKOB 11 - na wskazanym we wniosku etapie budowy (fundamenty oraz część podpiwniczona) - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według obniżonej stawki podatku 7%, o ile roboty dotyczą bryły budowanego domu, a nie elementów znajdujących się poza nim. Okoliczności tej nie zmienia fakt, iż wskazane czynności dotyczą obiektów znajdujących się w początkowym etapie prac budowlanych. O zastosowaniu właściwej stawki podatku przesądza bowiem każdorazowo całokształt okoliczności faktycznych i prawnych. W analizowanej sprawie natomiast, zdaniem tutejszego organu, nie ulega wątpliwości, iż przedmiotem dostawy będzie rozpoczęta budowa budynku mieszkalnego, co przesądza o zastosowaniu ww. preferencji. Preferencyjną stawką podatku w wysokości 7% opodatkowany będzie, stosownie do zapisu art. 29 ust. 5 ustawy, również grunt, na którym rozpoczęto przedmiotową inwestycję. (...)"

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z pismem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 kwietnia 1999 r. nr SRI-4-WSK-12-535/99 (pismo wydane zostało w okresie funkcjonowania obowiązującej do dnia 31 grudnia 1999 r. Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, jednak wyrażone w nim stanowisko w zakresie istotnym dla rozstrzygnięcia analizowanego zagadnienia, należy uznać za wciąż aktualne), obiekt budowlany rozpoczęty, który po zmianie właściciela nadal będzie kontynuowany może być klasyfikowany według Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. W chwili sprzedaży obiekt budowlany wznoszony na podstawie wydanej decyzji administracyjnej zezwalającej na budowę określonego budynku jest tym budynkiem w określonym stopniu zaawansowania robót budowlanych.

Z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego należy rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem sprzedaży będą działki nr 4277/85, 4284/85, 4276/84, 4283/84 wraz z rozpoczętą budową. Rozpoczęte budowy dotyczą budynków mieszkalnych, wielorodzinnych oznaczonych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych symbolem 1122. Dwa budynki są wykonane na etapie stanu surowego otwartego wraz z dachem bez ułożonych dachówek, w trzecim i czwartym wykonano ściany piwnic wraz ze stropem nad tymi piwnicami. Cztery budynki realizowane były w oparciu o dwa oddzielne zezwolenia na budowę, wydane w oparciu o przedłożone projekty, według których żadne z mieszkań nie przekroczy 150 m2 powierzchni użytkowej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz pismo Głównego Urzędu Statystycznego stwierdzić należy, iż przedmiotem sprzedaży będą budynki mieszkalne wielorodzinne wraz z gruntem, jeżeli zostały wydane decyzje administracyjne zezwalające na budowę ww. budynków.

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl ust. 12a tegoż artykułu, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż sprzedaż budynków mieszkalnych wielorodzinnych posadowionych na działkach 4277/85, 4284/85, 4276/84, 4283/84 będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 41 ust. 12-12b ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tutejszy organ podatkowy nie jest również organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów, usług czy obiektów budowlanych lecz dokonuje interpretacji w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę klasyfikacje PKWiU i PKOB.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania w zakresie transakcji sprzedaży działek niezabudowanych o nr 4275/84 i 4282/84, jak też ewentualnego zwolnienia dostawy działek zabudowanych z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a bowiem kwestia ta nie była przedmiotem niniejszego wniosku (brak pytania i stanowiska) o wydanie interpretacji indywidualnej dla Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl