IBPP3/443-301/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-301/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009 r. samochodów osobowych nabytych w okresie do 28 lutego 2009 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży po 1 marca 2009 r. samochodów osobowych nabytych w okresie do 28 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą dealerską zajmującą się sprzedażą samochodów. Do dnia 28 lutego 2009 r. obowiązywała ustawa o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 259 z późn. zm.), od dnia 1 marca 2009 r. weszła w życie nowa ustawa o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) z dnia 6 grudnia 2008 r. do której nie wydano przepisów wykonawczych.

Na dzień 28 lutego 2009 r. na stanie magazynowym pozostały Wnioskodawcy samochody z odliczoną akcyzą, które zostaną sprzedane po 1 marca 2009 r.

Przed wejściem w życie ustawy z dn. 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, akcyzę od zakupionych samochodów Wnioskodawca odliczał w momencie zakupu, a naliczał gdy samochód został sprzedany. Spółka rozliczała to w deklaracji AKC-3 za dany miesiąc, tak też został rozliczony miesiąc luty 2009 r. W związku z wejściem w życie dnia 1 marca 2009 r. ww. ustawy, podatek akcyzowy opłacany jest przez dostawcę, a więc nie jest on wykazywany na fakturach zakupowych i analogicznie na fakturach sprzedażowych. Z powyższego wynika, że nie zostanie on naliczony od samochodów zakupionych przed dniem 1 marca 20O9 r. (rozliczona akcyza w momencie zakupu samochodów w danym miesiącu) - nie sprzedanych w lutym 2009 r. w sposób wyżej opisany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

W jaki sposób rozliczyć podatek akcyzowy od samochodów zakupionych przed zmianą stanu prawnego (1 marca 2009 r.). Czy opisany wyżej sposób rozliczenia miesiąca lutego 2009 r. jest prawidłowy.

2.

Czy należy skorygować deklarację za m-c luty 2009 r. i odprowadzić do UC odliczoną akcyzę od nie sprzedanych samochodów.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z brakiem przepisów wykonawczych do ustawy (Dz. U. Nr 3, poz. 11) z dnia 6 grudnia 2008 r. oraz w związku z zasadą lex retro non agit akcyzę należy rozliczyć według przepisów obowiązujących w dacie nabycia towarów (samochodów), i nie ma obowiązku korygowania deklaracji AKC-3 za miesiąc lutego 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W świetle art. 80 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 ww. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. W związku z tym, jeśli nabyty samochód osobowy następnie został sprzedany przed pierwszą rejestracją, wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie sprzedawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku.

W przedmiotowej sytuacji wielofazowość opodatkowania rozpoczyna dokonanie czynności nabycia samochodu osobowego i powstający z tego tytułu obowiązek podatkowy, a kończy dokonanie ostatniej jego sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją.

Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tj. sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą z tytułu nabycia, faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tj. przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009 r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu nabycia została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju. W konsekwencji u Wnioskodawcy nie powstanie, w opisanej sytuacji, obowiązek korekty deklaracji AKC-3 za miesiąc luty 2009 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl