IBPP3/443-294/10/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-294/10/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy ksylenu oraz obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużycia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania dostawy ksylenu oraz obowiązku ustalenia dopuszczalnych norm zużycia. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od roku 1995 Wnioskodawca zajmuje się głównie krajowym i międzynarodowym przewozem drogowym ciekłych produktów przemysłu chemicznego. Obecnie swoją działalność rozszerza się o między innymi usługi oczyszczania wewnątrz zbiorników transportowych po różnych ciekłych produktach przemysłu chemicznego i spożywczego. Oczyszczanie cystern i innych zbiorników transportowych po niektórych grupach produktów (np. żywice, dyspersje, rozpuszczalniki i inne) może wymagać zastosowania następującego środka pomocniczego w procesie oczyszczania:

Nazwa handlowa: ksylen-mieszanina izomerów ksylenu

Inne nazwy: dimetylobenzen, metylotoluen, ksylol

Nr CAS: 1330-20-7

Nr indeksowy:601-022-00-9

Nr WE 215-535-7

Wzór chemiczny: CH3C6H4CH3

Kod CN:29024400

W trakcie jednego procesu oczyszczania zużywane będzie od kilku do kilkudziesięciu litrów środka pomocniczego w zależności od rodzaju zbiornika i stopnia jego zabrudzenia. Wnioskodawca określa wstępnie, że miesięczne zużycie tego produktu może wynieść około 500 litrów. Po zakończeniu procesu mycia danego środka transportowego środek pomocniczy zmieszany z wodą i pozostałościami produktu, po którym oczyszczano zbiornik transportowy, zostaną umieszczone w właściwym zbiorniku z uwzględnieniem przepisów dot. gospodarowania odpadami. Po napełnieniu zbiornika zostanie on odebrany do utylizacji przez uprawnionego do odbioru odpadów przedsiębiorcę.

Ksylen - mieszanina izomerów ksylenu dostępny będzie jedynie dla pracowników myjni. Jego zużycie planuje się ewidencjonować.

Potencjalny dostawca (firma krajowa) ksylenu - mieszaniny izomerów ksylenu informuje, że produkt ten jest produktem akcyzowym, i że w przypadku jego zużywania na własne potrzeby możliwy jest zakup bez konieczności opłacenia akcyzy, pod warunkiem złożenia oświadczenia o innym przeznaczeniu produktu aniżeli: opałowe, dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędów silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Poinformował Wnioskodawcę także o konieczności wystąpienia do właściwego nam miejscowo Urzędu Celnego o ustalenie norm zużycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy możliwe będą wewnątrzwspólnotowe jak i krajowe zakupy tego produktu bez akcyzy.

2.

Jakie powinien zachować warunki i jakie czynności podejmować Wnioskodawca by zgodnie z obowiązującymi przepisami móc używać produktu objętego akcyzą bez jej opłacania ze względu na przeznaczenie.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad.1

Możliwy jest wewnatrzwspólnotowy jak i krajowy zakup produktu bez opłacenia akcyzy ze względu na jego przeznaczenie.

Ad.2

Powinien złożyć sprzedawcy oświadczenie o innym przeznaczeniu produktu aniżeli: opałowe, dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędów silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W przypadku Wnioskodawcy nie występuje konieczność występowania do właściwego miejscowo Urzędu Celnego o ustalenie norm zużycia zgodnie z Art. 16 ust. 8 ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Obowiązuje go jedynie jednorazowe złożenie zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Po otrzymaniu informacji o przyjęciu zgłoszenia przez naczelnika urzędu celnego możliwe będzie wewnątrzwspólnotowe nabywanie i zużywanie ksylenu - mieszaniny izomerów ksylenu. Nie będzie występować konieczność raportowania w Urzędzie Celnym o ilości zużytego produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pkt 9 art. 2. zdefiniowano nabycie wewnątrzwspólnotowe jako przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju

W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 35 załącznika nr 1 zostały wymienione wyroby oznaczone kodem CN 2902 - węglowodory cykliczne. Zatem w tym mieści się również wskazany we wniosku ksylen o CN 2902 44 00

W załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/42/EWG w poz. 23 wymieniono wyrobu o kodzie CN 2902 44 00 - mieszaniny izomerów ksylenu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1-4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W odniesieniu do wyrobu akcyzowego oznaczonego kodem CN 2902 44 00 - mieszanina izomerów ksylenu zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest on wyrobem akcyzowym, który może mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia.

Jeżeli wyrób ten jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlega on opodatkowaniu akcyzą wg odpowiedniej stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub pkt 15 (w zależności od przeznaczenia wyrobu).

Zgodnie z powyższym nabywana mieszanina izomerów ksylenu w celu czyszczenia cystern będzie opodatkowana stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł.

W przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia mieszaniny izomerów ksylenu, w sytuacji gdy nabywca wewnątrzwspólnotowy nie posiada statusu uprawniającego do nabywania tych wyrobów wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy trzeba wskazać, że stosownie do art. 78 ust. 1-2 cyt. ustawy, w przypadku gdy podatnik nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym oraz wystawić i dołączyć do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju;

3.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

4.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Podatnik, o którym mowa w ust. 1, przed dołączeniem do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego, dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest obowiązany uzyskać na tym dokumencie potwierdzenie przez właściwego naczelnika urzędu celnego złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy.

W załączniku nr 2 do ustawy zostały ujęte wszystkie wyroby akcyzowe, które na poziomie wspólnotowym są objęte wspólnotowym systemem monitorowania w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą 92/12/EWG (w tym wyroby energetyczne wymienione w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE, m.in. mieszaniny izomerów ksylenu o kodzie CN 2902 44). Oznacza to, że produkcja powyższych wyrobów powinna mieć miejsce w składzie podatkowym, a ich przemieszczanie powinno odbywać się (w przypadku, gdy nie zostały dopuszczone do konsumpcji) z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego.

W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. wyrobów, które na terytorium kraju są opodatkowane zerową stawką akcyzy (jeżeli są przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe), ich przemieszczanie może odbywać się, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (w przypadku uprzedniego dopuszczenia ich do konsumpcji na terytorium państwa członkowskiego). Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku nie wskazał, że posiada status uprawniający do wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych wysłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku, jeżeli ww. wyroby, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe, i nie są opodatkowane w państwie członkowskim wysyłki, ich przemieszczanie może odbywać się jedynie na podstawie dokumentów handlowych. Ponieważ powyższe wyroby również na terytorium kraju są objęte zerową stawką akcyzy, brak jest uzasadnienia i podstawy prawnej do stosowania trybu określonego w art. 78 ust. 1 ustawy (dotyczącego przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą).

Jeżeli natomiast wyroby, o których mowa powyżej, byłyby opodatkowane akcyzą w państwie członkowskim wysyłki i wysłane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego stosowanego w obrocie wewnątrzwspólnotowym w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, należałoby odpowiednio dopełnić obowiązków określonych w art. 78 ust. 1 ustawy, tj.:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego;

2.

potwierdzić odbiór wyrobów na uproszczonym dokumencie towarzyszącym;

3.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów.

Ponieważ w omawianym przypadku, z uwagi na stosowaną na terytorium kraju zerową stawkę akcyzy, nie będzie miał zastosowania dokument potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy na terytorium kraju (o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy), zasadnym byłoby dołączenie do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego dokumentu (np. stosownego oświadczenia), że akcyza na terytorium kraju nie jest wymagana.

Ad.2

Jednocześnie ww. przepisy nie nakładają obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Niemniej jednak w interesie nabywcy tych wyrobów jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż wyroby akcyzowe, od których akcyza nie została zapłacona, zostały faktycznie wykorzystane lub mają być wykorzystane do celów innych niż napędowe lub opałowe. w takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów wyroby te zostały lub zostaną wykorzystane, może być też umieszczanie tych informacji (oświadczeń) na fakturach wystawianych przez dostawców w przypadku nabycia wyrobów na terytorium kraju.

W kwestii ustalenia dopuszczalnych norm zużycia dla ksylenu (CN 29024400) przeznaczonego do czyszczenia cystern i innych zbiorników transportowych po niektórych grupach produktów (np. żywice, dyspersje, rozpuszczalniki i inne) należy wskazać, iż stosownie do treści art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego, w drodze decyzji, wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów ustala dopuszczalne normy zużycia ww. wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów. Zatem obowiązek ustalenia z urzędu dopuszczalnych norm zużycia odnosi się do tych podmiotów gospodarczych, które zużywają powyższe wyroby do produkcji innych wyrobów.

Za zużycie ww. wyrobów akcyzowych (energetycznych) do produkcji innych wyrobów należy uznać:

1.

ich wykorzystywanie jako surowców:

* z których po przetworzeniu uzyskuje się nowy wyrób,

* które stają się integralną częścią nowego wyrobu,

2.

wyroby energetyczne, które w wyniku oddziaływania fizyko-chemicznego na inny surowiec powodują powstanie nowego wyrobu jednakże nie są jego częścią składową,

3.

wyroby energetyczne które są zużywane w ramach czynności bezpośrednio związanych z produkcją i których wielkość zużycia jest wprost proporcjonalna do wytworzonych wyrobów, przykładowo:

* do czyszczenia i mycia maszyn wykorzystywanych przy produkcji; jeśli czynności te są niezbędne ze względów technologicznych,

* jako czynnik przenoszący energię cieplną w instalacjach grzewczych lub chłodzących,

* do odtłuszczania powierzchni, wypalania form odlewniczych itp.

Jednakże w przedmiotowej sytuacji nie znajdą zastosowanie ww. przypadki ponieważ Wnioskodawca nie zużywa przedmiotowego wyrobu do produkcji innych wyrobów. W konsekwencji powyższego będzie brak konieczności rejestracji Wnioskodawcy dla potrzeb podatku akcyzowego. Nie zaistnieją tutaj przesłanki wynikające z art. 16 ust. 1 ustawy w myśl którego podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. W sprawie będącej przedmiotem wniosku nie znajdzie również zastosowanie przepis art. 16 ust. 8 ustawy w myśl którego podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Reasumując:

* mieszanina izomerów ksylenu nabyta w celu czyszczenia cystern jest opodatkowana stawką podatku akcyzowego w wysokości 0 zł,

* Wnioskodawca nie ma obowiązku składania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu,

* Wnioskodawca nie ma obowiązku wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o ustalenie dopuszczalnych norm zużycia ww. wyrobu,

* Wnioskodawca nie ma obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl