IBPP3/443-292/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-292/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu 1 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu ziemnego, zgłoszenia rejestracyjnego oraz obowiązku składania deklaracji w tym zakresie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu ziemnego, zgłoszenia rejestracyjnego oraz obowiązku składania deklaracji w tym zakresie. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 maja 2009 r. znak: IBPP3/443-292/09/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest wiodącym producentem węgla koksowego, a wchodzące w jej skład kopalnie należą do silnie gazowych. Dla umożliwienia eksploatacji pokładów węgla oraz zapewnienia niezbędnego bezpieczeństwa dla ludzi pracujących pod powierzchnią ziemi, Wnioskodawca prowadzi proces odmetanowania w trakcie którego ujmowana jest mieszanka metanowo - powietrzna o koncentracji 50 - 60% CH4. Mieszanka ta nie posiada cech handlowych ze względów technicznych (mieszanka o zmiennym składzie, nieoczyszczona, nieosuszona itp). Stąd nie może ona być przedmiotem dostawy do spółki dystrybucyjnej, a jedynie wykorzystywana jest w przystosowanych do niej instalacjach przemysłowych.

W 2008 r. J. S.A. KWK zakupiła technologię na produkcję energii elektrycznej z gazu z odmetanowania pokładów węgla, wykorzystywaną w całości na własne cele. Ponadto J. S.A. sprzedaje mieszankę zawierającą metan do Spółki Energetycznej "J." S.A. (100% akcji jest w posiadaniu J. S.A.), która wykorzystuje ją do produkcji w skojarzeniu energii elektrycznej i ciepła.

Pismem z dnia 26 maja 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 19 maja 2009 r. znak IBPP3/443-292/09/PK Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny w sposób następujący: Wnioskodawca w procesie odmetanowania kopalń ujmuje mieszankę metanowo-powietrzną zawierającą metan (mieszanka zawiera 50-60% CH4). Mieszanka ta wykorzystywana jest w KWK (kopalnia jest jednym z zakładów Wnioskodawcy) do produkcji energii elektrycznej (energia jest opodatkowana podatkiem akcyzowym) zużywanej na cele własne kopalni. Ponadto mieszanka ta sprzedawana jest do Spółki Energetycznej, która wykorzystuje ją do produkcji w skojarzeniu energii elektrycznej i ciepła.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z tym, że ujmowany gaz nie posiada cech handlowych i jest zużyty do produkcji energii elektrycznej wykorzystanej na własne cele, Wnioskodawca prosi o odpowiedź, czy taki gaz jest zwolniony od akcyzy. Jeśli jest zwolniony to, czy Wnioskodawca musi dokonać zgłoszenia rejestracyjnego gazu ziemnego oraz czy musi składać comiesięczne deklaracje.

Zdaniem Wnioskodawcy gaz ujmowany z pokładów węgla i wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej, zużytej na własne cele, zwolniony jest z podatku akcyzowego. Nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego ponieważ mieszanka zawierająca metan nie posiada cech handlowych. W związku z powyższym brak jest obowiązku składania deklaracji zarówno od gazu zużytego do produkcji energii elektrycznej, jak i sprzedaży Spółce Energetycznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W poz. 28 ww. załącznika pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast stosownie do art. 86 ust. 3 ww. ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) ww. ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych wynosi dla:

gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

* skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,

* w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów,

Stosownie zaś do art. 89 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych stawka akcyzy wynosi 1,18 zł/1 gigadżul (GJ).

Jednakże na mocy przepisów art. 163 ust. 2 ww. ustawy w okresie do dnia 31 października 2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25% zwalnia się od akcyzy gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych. Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013 r. stosuje się stawkę akcyzy stanowiącą 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", informację o osiągnięciu poziomu udziału gazu ziemnego, o którym mowa w zdaniu pierwszym.

Równocześnie na podstawie art. 164 ust. 1 ww. ustawy do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a) tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Z powyższego wynika, że w obecnym stanie prawnym gaz ziemny o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczony do celów opałowych, na mocy art. 163 ust. 3 cyt. ustawy o podatku akcyzowym objęty jest zwolnieniem od podatku akcyzowego. Natomiast przedmiotowy metan wykorzystywany do napędu silników spalinowych, w tym również w celu wytworzenia energii elektrycznej, na mocy art. 164 ust. 1 ww. ustawy objęty jest zerową stawką podatku akcyzowego.

Reasumując w przypadku przeznaczenia gazu ziemnego (mokrego) w stanie gazowym objętego pozycją CN 2711 do napędu silników spalinowych np. w celu produkcji energii elektrycznej stawka podatku akcyzowego na ten wyrób wynosi 0, natomiast przeznaczenie gazu ziemnego (mokrego) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 11 00 na cele opałowe (w tym również do produkcji energii elektrycznej) zgodnie z art. 163 ust. 2 korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych wyłącznie zerową stawką akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 8 (art. 16 ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z treścią powyższego przepisu obowiązek rejestracji podmiotu dla podatku akcyzowego występuje wtedy gdy podmiot wykonuje działalność w zakresie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym lub czynności z wykorzystaniem wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zarówno zużycie jak i sprzedaż gazu ziemnego, która korzysta ze zwolnienia, lecz nie ze względu na przeznaczenie, lub też objętego zerową stawką, nie są czynnościami które będą rodzić u Wnioskodawcy obowiązek rejestracji w zakresie podatku akcyzowego niemniej obowiązek rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika podatku akcyzowego będzie rodziło zużycie energii elektrycznej przez niego wyprodukowanej. Należy bowiem zauważyć, że stosownie do art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ww. ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

2.

zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w przedmiotowej sytuacji będzie zobowiązany do rejestracji do podatku akcyzowego.

W myśl art. 21 ust. 1 ww. ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Jednakże na mocy ust. 3 pkt 3 przywołanego artykułu powyższy przepis nie ma zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Na marginesie warto zauważyć, iż ze zwolnienia korzysta zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych (art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym) jak też zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości (§ 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228)).

Podsumowując, przeznaczenie (zużycie, sprzedaż) gazu ziemnego na cele napędowe lub opałowe, np. w celu wytworzenia energii elektrycznej, jest opodatkowane stawką 0 lub korzysta zwolnienia, przy czym nie jest to zwolnienie ze względu na przeznaczenie, tym samym ww. czynności nie rodzą u Wnioskodawcy obowiązku rejestracji do podatku akcyzowego jak i wykazywania tych czynności w deklaracjach podatkowych, niemniej Wnioskodawca będzie zobowiązany do rejestracji do podatku akcyzowego z tytułu zużycia energii elektrycznej oraz do opodatkowania i wykazania w deklaracjach podatkowych zużytej energii elektrycznej nie objętej zwolnieniem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl