IBPP3/443-277/14/UH - Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-277/14/UH Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 lutego 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

W związku ze zrealizowaniem projektu pt. "..." miasto (gmina)... (Wnioskodawca) uzyskało środki w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Zachodzi konieczność dostarczenia interpretacji organów podatkowych co do kwalifikowalności bądź też niekwalifikowaności podatku VAT, tj. czy Beneficjent (gmina) wykonywał czynności objęte projektem, co do których uprawdopodobnione jest odzyskiwanie podatku VAT, tzn. czy Gmina jako Beneficjent środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu dotyczącego przebudowy otoczenia zabytkowej kopalni... w... pod kątem profesjonalnej obsługi turystów. Projekt ten obejmuje budowę elementów bazy okołoturystycznej: drogi wewnętrznej, 2 parkingów, chodników; infrastruktury rowerowej: ciągu pieszo-rowerowego trasy nr 492 z placem wypoczynkowym i infrastrukturą dla cyklistów, parku tematycznego, a także odwodnień, oświetlenia, ogrodzeń, małej architektury służącej turystom oraz zieleni.

Na terenie po byłej kopalni... prowadzona jest Galeria Sztuki Współczesnej, w której odbywają się rożnego rodzaju wydarzenia artystyczne. Gmina nie uzyskuje z tytułu prowadzonej tam działalności żadnych przychodów i w związku z potencjalnym wystąpieniem pomocy publicznej, pomimo rozszerzenia skali działań placówki, nadal nie będzie przychodów z tytułu prowadzonej działalności kulturalnej, edukacyjnej czy turystycznej (np. bezpłatny wstęp do muzeum kopalni, na parkingi, plac wypoczynkowy czy do parku tematycznego, bezpłatne korzystanie z pomieszczeń przez organizacje prowadzące działalność kulturalną w obiekcie i wokół niego).

Gmina (Miasto) jest stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskało dofinansowanie, tj. z Zarządem Województwa. Efekty projektu stanowią majątek Gminy.

Z kolei Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej w imieniu Miasta pełnił rolę inwestora zastępczego i był płatnikiem faktur (wystawionych na MZGK) otrzymywanych w ramach projektu. MZGK jest czynnym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7. W związku z powyższym, rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie był Wnioskodawca, lecz MZGK, będący odrębnym od Wnioskodawcy podmiotem.

Projekt zrealizowany został w ramach zadań własnych wynikających z przepisów o samorządzie gminnym, dotyczył spraw:

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

* utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przedsięwzięcie zakładało realizację:

* remontu nawierzchni ul.... z korektą niebezpiecznego zjazdu z ul.... oraz odcinkiem jej chodnika w strefie wejściowej;

* budowę parkingów i zatok dla 81 pojazdów, w tym z 4 miejscami dla osób niepełnosprawnych i 4 stanowiskami dla autokarów;

* chodników i dojść między Galerią... a ww. elementami;

* placu wypoczynkowego (pasażu) dla rowerzystów i turystów wraz ze stałą ekspozycją poświęconą historii przemysłu oraz kopalni... oraz elementami małej architektury umożliwiającymi wypoczynek;

* zasilania elektrycznego na potrzeby organizowanych przez Galerię imprez oraz Szlak Zabytków Techniki;

* oświetlenia terenu - drogi, placów i dojść do Galerii, pasażu parku tematycznego, skansenu górniczego w głębi zabudowy kopalnianej oraz parkingów, a także ogrodzeń celem zwiększenia stopnia bezpieczeństwa;

* odwodnienia przebudowanego obszaru z włączeniem do kanalizacji w ulicy...;

małej architektury służącej rekreacji i wypoczynkowi.

Dodatkowo nastąpiło przedłużenie trasy rowerowej nr 492 przebiegającej w granicy kopalni w głąb zabytkowego obszaru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Miasto (Gmina), jako Beneficjent środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu p.t. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Jak zaznaczono powyżej, dostęp do opisanych produktów projektu jest powszechny i bezpłatny, i Gmina, jak i Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej (albo inny zarządca budynku w przypadku przekształceń zakładów budżetowych w mieście) nie wykonują w oparciu o ww. produkty projektu działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a jedynie z działalnością realizowaną nieodpłatnie w obiekcie przez Gminę, jako Beneficjenta oraz MZGK.

Wnioskodawca nie był nabywcą towarów i usług związanych z realizacją projektu, a faktury dokumentujące ich nabycie były wystawiane na inny podmiot, tj. Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej.

Beneficjent stoi na stanowisku, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od 1 stycznia 2014 r., art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), otrzymał następujące brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, do zadań własnych gminy należą zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych: (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest beneficjentem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w związku z projektem pn. "...". W ramach projektu zostały wybudowane elementy bazy okołoturystycznej jak drogi wewnętrzne, 2 parkingi, chodniki; infrastruktura rowerowa: ciąg pieszo-rowerowy z placem wypoczynkowym i infrastrukturą dla cyklistów, park tematyczny, a także odwodnienie, oświetlenie, ogrodzenie, mała architektura służąca turystom oraz zieleń. Na terenie po byłej kopalni... prowadzona jest Galeria Sztuki Współczesnej, w której odbywają się wydarzenia artystyczne. Gmina nie uzyskuje z tytułu prowadzonej tam działalności żadnych przychodów i nadal nie będzie przychodów z tytułu prowadzonej działalności kulturalnej, edukacyjnej czy turystycznej (np. bezpłatny wstęp do muzeum kopalni, na parkingi, plac wypoczynkowy czy do parku tematycznego, bezpłatne korzystanie z pomieszczeń przez organizacje prowadzące działalność kulturalną w obiekcie i wokół niego). Efekty projektu stanowią majątek Gminy.

Gmina (Miasto) jest stroną umowy o dofinansowanie z Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa, w ramach którego uzyskało dofinansowanie. Rolę inwestora zastępczego ww. inwestycji pełnił Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej, który był płatnikiem faktur. Faktury związane z realizacją projektu wystawione były na Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej. Rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie był Wnioskodawca, lecz Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Aby faktury umożliwiły zrealizowanie prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Zgodnie z przepisami obowiązującego do 31 grudnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, adresy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

Od 1 stycznia 2014 r. do ustawy o podatku od towarów i usług został dodany art. 106e na podstawie art. 1 pkt 50 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35, ost. zm. Dz. U. z 2013 r. poz. 1027). Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ww. ustawy faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

W przedmiotowej sprawie faktycznym nabywcą wszystkich towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pn. "..." jest Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej będący odrębnym od Wnioskodawcy (Miasta) zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, składającym deklarację VAT-7.

Jak wyżej zostało podniesione, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić wyłącznie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ponieważ ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia żadnych towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie może mieć możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z ww. projektem.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...".

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Miejskiego Zarządu Gospodarki Komunalnej, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawno-podatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl