IBPP3/443-265/12/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-265/12/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży prototypu chwytów wspinaczkowych wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na nabywcę z zastosowaniem stawki VAT 8% oraz dokumentowania tej sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży prototypu chwytów wspinaczkowych wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na nabywcę z zastosowaniem stawki VAT 8% oraz dokumentowania tej sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od 1 lutego 2012 r., na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jednocześnie Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie projektowanie prototypów chwytaków wspinaczkowych i przyrządów treningowych (główna działalność według PKD-7410Z działalność w zakresie specjalistycznego projektowania).

Obecnie na rynku, firmy zajmujące się produkcją chwytów oraz wyposażeniem obiektów wspinaczkowych, aby być konkurencyjnymi na rynku muszą wprowadzać nowe kolekcje chwytów i przyrządów treningowych. Powołując się na swoje wieloletnie doświadczenie we wspinaczce, jak również na doświadczenie w dziedzinie prototypingu, umiejętności designerskie, posiadanie know-how, doświadczenie w projektowaniu wzorów chwytów wspinaczkowych oraz znajomość oczekiwań branży wspinaczkowej w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie projektować innowacyjne, posiadające indywidualny charakter prototypy chwytów wspinaczkowych i przyrządów treningowych swojego pomysłu.

Wraz z przekazaniem wzorów na rzecz klienta, przenoszone będą również prawa autorskie. Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie przygotowań to znaczy: kompletowania sprzętu, surowców itp. dlatego też pierwszą sprzedaż Wnioskodawca przewiduje na miesiąc kwiecień lub maj 2012 r.

Sprzedaż oferowanych przez Wnioskodawcę prototypów wraz z przeniesieniem praw autorskich będzie każdorazowo dokumentowana fakturą VAT, na podstawie której Wnioskodawca będzie otrzymywać honorarium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można zastosować stawkę 8% VAT na sprzedaż prototypów chwytów wspinaczkowych opisanych i czy wymagany jest podział na fakturze na dwie pozycje:

1.

Sprzedaż prototypu chwytów wspinaczkowych - obniżona stawka VAT w wysokości 8%

2.

Wynagrodzenie w formie honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich do projektu - obniżona stawka VAT w wysokości 8%

czy też możliwy jest zapis w jednej pozycji na fakturze:

1.

Sprzedaż prototypu chwytów wspinaczkowych wraz z przeniesieniem praw autorskich na nabywcę z zastosowaniem obniżonej stawki VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Powołując się na poniższe zapisy ustaw Wnioskodawca uważa, iż za sprzedaż prototypów należy wystawić fakturę VAT, stosując preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, ponieważ Wnioskodawca jest twórcą wzorów przemysłowych w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz będzie wynagradzany w formie honorariów. Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest wystawianie faktury VAT zawierających dwie pozycje opisujące powyższą sprzedaż

1.

Sprzedaż prototypu chwytów wspinaczkowych - 8%

2.

Wynagrodzenie w formie honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich - obniżona stawka VAT w wysokości 8%

jak również zawarcie tej sprzedaży w jednej pozycji:

1.

Sprzedaż prototypu chwytów wspinaczkowych wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na nabywcę z zastosowaniem stawki VAT 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 181, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim lub udzielenie licencji do prawa autorskich lub praw do artystycznego wykonania.

Ustawa o VAT nie zawiera informacji, co do tego, jakie usługi mogą być przedmiotem prawa autorskiego, dlatego należy się odwołać do ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W art. 1 ust. 2 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego wymieniono utwory w tym m.in.: (...) 5 wzornictwa przemysłowego. Jednocześnie w art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) zostało zapisane, iż wzorem przemysłowym jest nowa posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez ornamentację.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod poz. 181 wymieniono usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania - bez względu na symbol PKWiU.

Powyższe unormowanie odsyła wprost do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zatem należy zauważyć, iż stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei jak stanowi art. 1 ust. 2 pkt 1-9 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); plastyczne; fotograficzne; lutnicze; wzornictwa przemysłowego; architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne; muzyczne i słowno-muzyczne; sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; audiowizualne (w tym filmowe).

W myśl art. 8 ust. 1-3 cyt. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od 1 lutego 2012 r., na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Jednocześnie Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest głównie projektowanie prototypów chwytaków wspinaczkowych i przyrządów treningowych (główna działalność według PKD-7410Z działalność w zakresie specjalistycznego projektowania).

Obecnie na rynku, firmy zajmujące się produkcją chwytów oraz wyposażeniem obiektów wspinaczkowych, aby być konkurencyjnymi muszą wprowadzać nowe kolekcje chwytów i przyrządów treningowych. Powołując się na swoje wieloletnie doświadczenie we wspinaczce, jak również na doświadczenie w dziedzinie prototypingu, umiejętności designerskie, posiadanie know-how, doświadczenie w projektowaniu wzorów chwytów wspinaczkowych oraz znajomość oczekiwań branży wspinaczkowej w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie projektować innowacyjne, posiadające indywidualny charakter prototypy chwytów wspinaczkowych i przyrządów treningowych swojego pomysłu.

Wraz z przekazaniem wzorów na rzecz klienta, przenoszone będą również prawa autorskie. Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie przygotowań to znaczy: kompletowania sprzętu, surowców itp. dlatego też pierwszą sprzedaż Wnioskodawca przewiduje na miesiąc kwiecień lub maj 2012 r. Sprzedaż oferowanych przez Wnioskodawcę prototypów wraz z przeniesieniem praw autorskich będzie każdorazowo dokumentowana fakturą VAT, na podstawie której Wnioskodawca będzie otrzymywać honorarium.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały w związku z prawidłowością zastosowania stawki podatku dla czynności sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę prototypów chwytaków wspinaczkowych wraz z przeniesieniem praw autorskich.

Twórcą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym i nowym wytworem intelektu. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy zarówno autorskie prawa osobiste, jak i autorskie prawa majątkowe, w szczególności zaś wynagrodzenie za korzystanie z utworu. Cecha indywidualności przejawia się w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność, niepowtarzalność. Sam "przejaw działalności twórczej" nie jest warunkiem wystarczającym do zakwalifikowania określonego wytworu jako przedmiotu prawa autorskiego. Konieczne jest bowiem, by wytwór taki miał indywidualny charakter, tzn. żeby cechował się indywidualnością. Muszą zatem cechować go dostatecznie doniosłe różnice w porównaniu z uprzednio wytworzonymi produktami intelektualnymi.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 102 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) wzorem przemysłowym jest nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, strukturę lub materiał wytworu oraz przez ornamentację. Wytworem jest każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy, obejmujący w szczególności opakowanie, symbole graficzne oraz kroje pisma typograficznego, z wyłączeniem programów komputerowych.

Zaznaczenia również wymaga, że zgodnie z definicja słownikową (Mały słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, str. 712) prototyp to pierwotny, najwcześniejszy wzór czegoś, według którego coś się tworzy, który się naśladuje, pierwowzór.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, którym może być również wzór przemysłowy w postaci projektowanych przez Wnioskodawcę innowacyjnych, posiadających indywidualny charakter prototypów chwytów wspinaczkowych własnego pomysłu. Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej, ustalony w jakiejkolwiek postaci. Przejawem działalności twórczej jest uzewnętrzniony rezultat działalności twórcy. Przedmiotowe prototypy stanowią niewątpliwie uzewnętrzniony rezultat działalności twórczej Wnioskodawcy. Zaznaczenia wymaga, iż prototyp zostaje zbudowany w celu zademonstrowania możliwości urządzenia docelowego. Stanowi ścisłe odwzorowanie zaprojektowanego wyrobu zgodnie z dokumentacją, służy jako wzorzec odtwarzający pełny zakres funkcjonalny wyrobu.

Z powołanej powyżej definicji wzoru przemysłowego wynika, iż wzorem przemysłowym są postacie wytworów, które mogą być ujawniane w różnej formie (graficznej, plastycznej itp.). Postacią wzoru przemysłowego chwytów wspinaczkowych w rozpatrywanym przypadku jest zaprojektowany prototyp stanowiący urzeczywistniony rezultat działalności twórczej, który jak wskazuje Wnioskodawca będzie sprzedawany wraz z prawami autorskimi do tego wzoru.

Jak wskazano na wstępie na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy o VAT usługi twórców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, przy założeniu, że przedmiotowe chwyty wspinaczkowe Wnioskodawca wykonuje jako twórca i artysta w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a przedmiotem sprzedaży są prototypy wraz z przeniesieniem praw autorskich, za które Wnioskodawca będzie otrzymywać honorarium, to czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy.

Odnosząc się do kwestii dokumentowania sprzedaży chwytów wspinaczkowych wraz z przeniesieniem praw autorskich na nabywcę, należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług

Stosownie do § 5 ust. 5-12 ww. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

* miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

* cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

* wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

* stawki podatku;

* sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

* kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

* kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z uwagi więc na nierozerwalność powyższych czynności tj. sprzedaży prototypu oraz praw autorskich, zasadnym będzie wystawianie faktury VAT zawierającej jedną pozycję:

1.

Sprzedaż prototypu chwytów wspinaczkowych wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na nabywcę z zastosowaniem stawki VAT 8%.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii uznania Wnioskodawcy za twórcę oraz zakwalifikowania wykonywanych przez niego czynności do usług wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bowiem zagadnienia te nie mieszczą się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl