IBPP3/443-264/14/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-264/14/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2014 r. (data wpływu 7 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 29 kwietnia 2014 r.):

Wnioskodawca - współrealizuje w latach 2013-2014 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "..." - umowa o dofinansowanie nr U.

W dniu 17 stycznia 2013 r. Zarząd Województwa podjął uchwałę, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Priorytetu VI "Zrównoważony rozwój miast", Działania 6.2 "Rewitalizacja obszarów zdegradowanych", Poddziałania 6.2.1. "Rewitalizacja - Duże Miasta" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Na mocy umowy zawartej w dniu 28 marca 2013 r. o wspólnym przedsięwzięciu w ramach RPO na lata 2007-2013 w celu realizacji ww. projektu Wnioskodawca stał się partnerem projektu zobowiązanym do współuczestnictwa w jego realizacji. Liderem projektu jest Stowarzyszenie.

1. Przedmiotem niniejszego projektu jest nadanie nowej funkcji zabytkowej wieży wyciągowej dawnego szybu. W wyniku realizacji projektu powstanie pierwsza w Województwie platforma widokowa umieszczona na kopalnianej wieży wyciągowej, co pozwoli na jej udostępnienie turystom. Jednym z celów szczegółowych projektu jest wykorzystywanie zabytkowego obiektu w nowej roli. Budowla będzie wykorzystywana do celów turystycznych, kulturalnych (organizowania imprez kulturalnych) i edukacyjnych (edukacja regionalna). Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności przestrzennej, gospodarczej i turystycznej dzielnicy oraz całego miasta.

2. Podczas realizacji projektu partner projektu dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw i usług faktur VAT, rachunków za następujące zadania projektowe: projekt budowlany i wykonawczy, usługę budowlaną, prezentację multimedialną o charakterze edukacyjnym, zaprojektowanie, wykonanie i dystrybucję materiałów informacyjnych i promocyjnych (w tym projekt graficzny materiałów informacyjno-promocyjnych, wykonanie i dystrybucję materiałów informacyjno-promocyjnych (broszury informacyjne), zaprojektowanie i zakup tablicy informacyjnej i pamiątkowej, zakup reklamy prasowej), zakup usługi - prowadzenie ksiąg rachunkowych projektu i rozliczeń finansowych, monitoring projektu (umowa o dzieło), koszty ogólne projektu (w tym: koszty administracyjne projektu, zakup materiałów biurowych i eksploatacyjnych niezbędnych do realizacji projektu) oraz wynagrodzenie inspektora nadzoru.

3. Do chwili obecnej Wnioskodawca poniósł koszt związany z wykonaniem koncepcji projektowej. Ww. wydatek został poniesiony zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Poziom dofinansowania projektu wynosi 83,36%. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT oraz rachunków. Wnioski o płatność przygotowuje Lider projektu - Stowarzyszenie. Pierwszy wniosek został złożony 21 lutego 2014 r.

4. Bezpośrednim beneficjentem projektu będzie Stowarzyszenie (pełniące rolę Lidera projektu) oraz Wnioskodawca (partner). Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Wnioskodawca - właściciel działki oraz wieży wyciągowej. Rolę zarządcy majątku powstałego w ramach projektu pełnić będzie Stowarzyszenie. Odbiorcą rezultatów projektu będą: mieszkańcy i miast ościennych, dzieci i młodzież w wieku szkolnym oraz turyści odwiedzający Miasto.

5. W związku z wdrożeniem projektu Stowarzyszenie będzie uzyskiwało przychody z tytułu wstępu na platformę widokową wieży. Cena jednostkowa biletu wstępu będzie wynosić 5 zł dla osoby dorosłej oraz 3 zł dla dzieci i młodzieży. Szacuje się, że w ciągu roku z nowej atrakcji turystycznej będzie korzystać 5-10 tysięcy osób.

6. Realizacja projektu przez partnera nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

7. W dniu 29 stycznia 2013 r.- Urząd Marszałkowski Województwa wystąpił do Lidera projektu tj. Stowarzyszenia z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu. Partner również ma obowiązek podania takiej informacji. W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację indywidualną w podanym poniżej zakresie.

W piśmie z 29 kwietnia 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że na wystawionych fakturach VAT jako nabywca figuruje Miasto-miasto na prawach powiatu. Zgodnie z aktualnym wnioskiem o dofinansowanie projekt jest realizowany rzeczowo w terminie od 1 sierpnia 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. Stowarzyszenie dysponuje nieruchomością zabudowaną zabytkową wieżą wyciągową dawnego szybu górniczego (stanowiącą własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Miasta) na podstawie umowy dzierżawy zawartej w dniu 4 września 2009 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wobec stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących prac i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1a w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. Tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca współrealizuje w latach 2013-2014 projekt pn. "...". Wnioskodawca stał się partnerem projektu zobowiązanym do współuczestnictwa w jego realizacji. Liderem projektu jest Stowarzyszenie. Przedmiotem projektu jest nadanie nowej funkcji zabytkowej wieży wyciągowej dawnego szybu. W wyniku realizacji projektu powstanie pierwsza w Województwie platforma widokowa umieszczona na kopalnianej wieży wyciągowej, co pozwoli na jej udostępnienie turystom. Wnioski o płatność przygotowuje Lider projektu - Stowarzyszenie. Podczas realizacji projektu partner projektu dokonał/dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę dostaw i usług faktur VAT i rachunków. Na wystawionych fakturach VAT jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu będzie Wnioskodawca - właściciel działki oraz wieży wyciągowej. Rolę zarządcy majątku powstałego w ramach projektu pełnić będzie Stowarzyszenie. Odbiorcą rezultatów projektu będą: mieszkańcy i miast ościennych, dzieci i młodzież w wieku szkolnym oraz turyści odwiedzający Miasto. W związku z wdrożeniem projektu Stowarzyszenie będzie uzyskiwało przychody z tytułu wstępu na platformę widokową wieży. Stowarzyszenie dysponuje nieruchomością zabudowaną zabytkową wieżą wyciągową dawnego szybu górniczego " (stanowiącą własność Skarbu Państwa w użytkowaniu wieczystym Miasta) na podstawie umowy dzierżawy zawartej w dniu 4 września 2009 r.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje. Wnioskodawca w treści wskazał, że Stowarzyszenie dysponuje nieruchomością zabudowaną wieżą wyciągową dawnego szybu górniczego na podstawie umowy dzierżawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Odpłatne świadczenie usług może być opodatkowane tylko wtedy, gdy podmiot świadczący te usługi działa w charakterze podatnika VAT.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. określa, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ust. 6 ww. artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W kontekście powyższych ustaleń, udostępnienie nieruchomości zabudowanej zabytkową wieżą wyciągową dawnego szybu górniczego Stowarzyszeniu (Liderowi projektu) w zamian za opłatę (czynsz) jest świadczeniem wzajemnym, a tym samym spełnia definicje odpłatnego świadczenia usług.

Zaznaczenia wymaga, że z tytułu wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych jednostki samorządu terytorialnego nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z zapisem art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz innych podmiotów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym udostępnienie nieruchomości zabudowanej zabytkową wieżą wyciągową dawnego szybu górniczego w formie dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wydzierżawiający z tytułu odpłatnego udostępniania zabytkowej wieży osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, w związku z przekazaniem nieruchomości zabudowanej zabytkową wieżą widokową do odpłatnego używania na podstawie umowy dzierżawy, dokonane przez Miasto zakupy w ramach realizacji projektu są zakupami związanymi z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z uwagi zatem na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych przepisem art. 88 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl