IBPP3/443-251/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-251/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 18 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęcia zwolnieniem od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie objęci zwolnieniem od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie. Ww. wniosek został uzupełniony pismem będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dni 5 maja 2009 r. znak IBPP3/443-251/09/PK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się m.in. świadczeniem usług transportowych w tym również międzynarodowych. Do prowadzonej działalności wykorzystuje odpowiednie pojazdy i urządzenia (np. chłodnie). W związku z wykonywaniem usług transportowych również w zakresie transportu żywności konieczne jest wykorzystywanie do ww. celów agregatów. W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzająca się do wyjaśnienia czy spółka może wykorzystywać olej napędowy grzewczy CN 27101945 do ogrzewania powierzchni magazynowych za pomocą agregatów.

Zamontowane na izotermach kontenerach na naczepach, agregaty posiadają własne zasilanie, z własnych zbiorników, służących wyłącznie do utrzymywania określonej temperatury. Powyższe oznacza, że agregaty są niezależne i posiadają swoje własne zasilanie z własnymi zbiornikami do przechowywania ww. oleju, które nie służą do jeżdżenia a jedynie mają na celu wytworzyć i utrzymywać prawidłową temperaturę przechowywanego i przewożonego towaru.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem interpretacji ma być art. 33 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może wykorzystywać olej napędowy grzewczy CN 27101945 do ogrzewania powierzchni magazynowych za pomocą ww. agregatów i nie uiszczać z tego tytułu podatku akcyzowego (czy ww. olej napędowy z uwagi na sposób jego wykorzystywania jest zwolniony z tego podatku).

Zdaniem Wnioskodawcy powinien on móc wykorzystywać olej napędowy grzewczy CN 27101945 do ogrzewania powierzchni magazynowych za pomocą agregatów Termoking oraz Carier Maxima Vector i nie musi regulować z tego tytułu podatku akcyzowego, albowiem olej napędowy grzewczy służy wyłącznie do wytwarzania i utrzymywania odpowiedniej temperatury transportowanych towarów - a nie do jeżdżenia.

Powyższe jest tym bardziej zasadne, że zamontowane agregaty posiadają własne zasilanie, z własnych zbiorników, służących wyłącznie do utrzymywania określonej temperatury. Są niezależne i posiadają swoje własne zasilanie z własnymi zbiornikami do przechowywania ww. oleju, który nie służy do jeżdżenia, a jedynie ma na celu wytworzyć i utrzymywać prawidłową temperaturę przewożonego towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 z 2009 r., poz. 11) zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe paliw silnikowych przeznaczonych do użycia podczas transportu i przywożonych w standardowych zbiornikach:

1.

użytkowych pojazdów silnikowych;

2.

zamontowanych w pojemnikach specjalnego przeznaczenia;

3.

statków powietrznych lub jednostek pływających.

Za użytkowy pojazd silnikowy uważa się silnikowy pojazd drogowy, włączając ciągniki z przyczepą lub bez, który ze względu na konstrukcję lub wyposażenie jest przeznaczony i nadaje się do transportu, odpłatnego i nieodpłatnego, towarów lub więcej niż dziewięciu osób, włączając kierowcę, oraz każdy pojazd drogowy specjalnego przeznaczenia innego niż transport.

W myśl art. 33 ust. 3 i ust. 4 ww. ustawy za standardowy zbiornik uważa się:

1.

zbiornik paliwa na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich środkach transportu tego samego rodzaju oraz którego zamontowanie na stałe umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa zarówno do napędu, jak i, w odpowiednim przypadku, do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzącego i innych systemów;

2.

zbiornik na stałe zamontowany przez producenta we wszystkich pojemnikach takiego samego typu i którego zamontowanie na stałe pozwala na bezpośrednie wykorzystanie paliwa do funkcjonowania w trakcie transportu systemu chłodzenia i innych systemów, w które może być wyposażony pojemnik specjalnego przeznaczenia.

Natomiast za pojemnik specjalnego przeznaczenia uważa się pojemnik wyposażony w układy chłodzenia, systemy tlenowe, izolacji termicznej oraz inne systemy.

Stosownie do art. 33 ust. 5 i 6 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma zastosowanie, pod warunkiem że paliwa silnikowe:

1.

są wykorzystywane wyłącznie przez środek transportu, w którym zostały przywiezione;

2.

nie zostaną usunięte z tego środka transportu ani nie będą magazynowane, chyba że jest to konieczne w przypadku jego naprawy;

3.

nie zostaną odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.

W przypadku naruszenia warunków, o których mowa w ust. 5, wysokość akcyzy określa się według stanu z dnia naruszenia tych warunków, a jeżeli tego dnia nie da się ustalić - z dnia stwierdzenia ich naruszenia.

Należy zauważyć, że w sprawie będącej przedmiotem interpretacji ww. zwolnienie ma bardzo ograniczony zakres, znajdzie bowiem zastosowanie jedynie w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia przedmiotowego paliwa silnikowego (oleju napędowego) przywożonego w standartowych zbiornikach zamontowanych w pojemnika specjalnego przeznaczenia (na izotermach) oraz przeznaczonego do użycia podczas transportu.

Wykorzystanie oleju napędowego do ogrzewania powierzchni magazynowych Wnioskodawcy na pomocą agregatów zamontowanych na kontenerach, naczepach (izotermach) nie jest wykorzystywaniem tegoż oleju podczas transportu, a zatem w takim przypadku nie zostaną spełnione warunki zwolnienia dla nabywanego wewnątrzwspólnotowo w pojemnikach specjalnego przeznaczenia oleju napędowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl