IBPP3/443-244/07

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-244/07

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 19 listopada 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości zwrotu bądź odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Aktywność mieszkańców szansą rozwoju Powiatu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 21 stycznia 2008 r. (data wpływu 23 stycznia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "Aktywność mieszkańców szansą rozwoju Powiatu".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie realizuje pod nadzorem Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa, projekt pt. "Aktywność mieszkańców szansą rozwoju Powiatu" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006". Z treści umowy o finansowanie projektu (stanowiącej integralną część wniosku) wynika, iż celem projektu jest promocja obszarów wiejskich, mobilizacja ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich, wsparcie działalności lokalnych grup działania na rzecz realizacji strategii rozwoju obszarów wiejskich oraz upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach aktywizujących ludność na obszarach wiejskich.

Realizacja projektu obejmuje:

* wykonanie zakresu rzeczowego,

* udokumentowanie wykonania zakresu rzeczowo-finansowego,

* ponoszenie kosztów kwalifikowanych projektu.

W ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca zobowiązany jest do:

* bezpłatnego świadczenia, w trakcie realizacji projektu, usług doradczych w zakresie zasad przygotowywania projektów inwestycyjnych o charakterze zbieżnym z celami wypracowanej Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich,

* nieprzenoszenia prawa własności lub posiadania dóbr nabytych ze środków przyznanej pomocy przez okres 5 lat,

* przeznaczenia otrzymanych środków wyłącznie na realizację projektu,

* przechowywania całości dokumentacji związanej z realizacją projektu,

* umożliwienia dokonywania przez fundację lub inne upoważnione do tego podmioty krajowe i Unii Europejskiej audytów i kontroli dokumentów związanych z realizacją projektu lub audytów i kontroli w miejscu realizacji projektu,

* złożenia Fundacji, wraz z wnioskiem o płatność końcową, sprawozdania końcowego z realizacji projektu.

Wnioskodawca nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego w trybie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Środki, z których jest finansowany projekt nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość uzyskania zwrotu bądź odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją powyższego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanie zwrotu podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją powyższego projektu nie będzie możliwe, gdyż środki, z których finansowane są projekty nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Natomiast odliczenie podatku naliczonego w trybie art. 86 ustawy o VAT nie może mieć zastosowania ze względu na brak związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika. Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi gdyż wszelkie czynności dokonywane w ramach projektu są nieodpłatne. Nie stanowią więc odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ww. ustawy. W sprawie nie znajdują również zastosowania przepisy art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż nie są spełnione przesłanki zawarte w tych przepisach. Zatem z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl