IBPP3/443-242/09/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-242/09/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania transportu towarów oraz usług pomocniczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania transportu towarów oraz usług pomocniczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest firmą z branży logistyczno-magazynowej działającą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Kontrahenci Spółki posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej i zidentyfikowani dla celów podatku od towarów i usług w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej (dalej: Kontrahenci) zamierzają dokonywać dostaw towarów do ostatecznych odbiorców w Polsce. Towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw będą transportowane przez Kontrahentów do zlokalizowanego w Polsce magazynu będącego własnością Spółki bądź do magazynów należących do osób trzecich, z których spółka może korzystać na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na zlecenie Kontrahentów, Spółka będzie odpowiedzialna za transport tych towarów na terytorium kraju, tj. z magazynów do ostatecznych odbiorców oraz świadczenia usług pomocniczych takich jak: magazynowanie, rozładowywanie, załadowywanie i pakowanie towarów. Usługi świadczone przez Spółkę będą związane z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów. Spółka będzie dysponowała listem przewozowym CMR wraz ze szczegółową specyfikacją towarów (parking list). Na podstawie powyższej specyfikacji wewnętrznej dokumentacji magazynowej Spółka będzie w stanie jednoznacznie określić miejsce przeznaczenia i odbiorcę poszczególnych sztuk towarów dostarczanych przez Kontrahentów. Spółka będzie zatem w stanie wykazać związek świadczonych usług z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów. Przedmiotowe usługi będą udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Spółkę na rzecz Kontrahentów. Spółka dla celów wykonywania przedmiotowych usług będzie dysponować numerem VAT UE Kontrahenta, wydanym przez organ podatkowy innego niż Polska kraju Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi transportowe oraz usługi pomocnicze świadczone przez Spółkę na terenie Polski na rzecz Kontrahentów będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego świadczone przez Spółkę usługi transportowe oraz usługi pomocnicze nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Poniżej Spółka przedstawia argumentację przemawiającą za prawidłowością prezentowanego stanowiska.

1.

Usługi transportowe

Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej ustawa o VAT), w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT, który przewiduje szczególne zasady opodatkowania tzw. wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów (dalej: WUTT). Przez WUTT rozumie się transport towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich. Jak stanowi art. 28 ust. 2 ustawy o VAT, za WUTT uznaje się również usługę transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z WUTT. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia WUTT jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna. Jeżeli jednak nabywca WUTT podał dla tej czynności świadczącemu numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z powyższego wynika, że usługi transportu świadczone na terytorium Polski nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:

* usługa transportu jest związana z WUTT,

* usługa transportu jest świadczona na rzecz podatnika VAT UE,

* nabywca usługi podał świadczącemu usługę numer dla potrzeb podatku od towarów i usług, który został wydany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Spółkę na rzecz Kontrahentów usługi transportu towarów z magazynu zlokalizowanego na terenie Polski do polskiego odbiorcy będą stanowić WUTT. W konsekwencji biorąc pod uwagę fakt, że kontrahent posiada status podatnika podatku od wartości dodanej na terytorium innego państwa Unii Europejskiej niż Polska i poda Spółce numer identyfikacyjny nadany mu przez organ podatkowy w tym kraju, miejscem świadczenia usługi i w rezultacie miejscem jej opodatkowania nie będzie terytorium Polski, lecz terytorium państwa, które wydało podany przez Kontrahenta numer.

Zaprezentowane powyżej przez Wnioskodawcę stanowisko jest powszechnie przyjmowane w wiążących interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w indywidualnych sprawach podatników. Przykładowo, Dyrektor izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 lutego 2009 r. (sygn. IPPP2/443-1804/08-2/PW) wydanej na tle stanu faktycznego, w którym polska spółka działając na zlecenie firmy litewskiej dokonywała transportu towarów na terytorium Polski wskazał, że "w sytuacji gdy kontrahentem podatnika świadczącego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest podatnik, który poda numer identyfikacyjny nadany mu przez organ podatkowy w kraju UE innym niż kraj rozpoczęcia transportu towarów, miejscem opodatkowania usługi będzie terytorium kraju, które kontrahent wskazał jako miejsce swojej rejestracji (...) Spółka, która w przedmiotowej sprawie rozpoznaje transport wykonany przez siebie na terytorium kraju za składową wewnątrzewspólnotowej usługi transportu towarów obowiązana jest przestrzegać warunków prawidłowego wystawiania faktur określonych w tych przepisach. Tym samym, jeśli Spółka spełnia warunki określone w przepisach art. 28 ustawy o VAT i posiada jednoznaczne dowody potwierdzające, że transportowany w kraju towar jest bezpośrednio związany z wewnątrzwspólnotową usługą transportu, to uznać należy, że czynności wykonywane przez Spółkę mają charakter usług transportu wewnątrzwspólnotowego i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce". Podobny pogląd wyraził Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2007 r. (sygn. 1471/VUR1/443-77/2/07/IK) uznając, że "każdy z etapów wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów wykonywany w całości na terytorium konkretnego państwa członkowskiego spełnia definicje wyrażoną w art. 28 ust. 2 i w konsekwencji, gdy nabywca tej usługi podał usługodawcy numer pod którym jest zidentyfikowany dla celów VAT w innym państwie członkowskim, usługa będzie opodatkowana w kraju, który wydał nabywcy ten numer (...) usługa transportu towarów wykonana w całości na terenie jednego kraju członkowskiego, a dotycząca przemieszczenia tych towarów z terytorium innego państwa członkowskiego UE na terytorium drugiego państwa członkowskiego stanowi część wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów. W przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany dla celów VAT lub podatku od wartości dodanej w innym kraju UE niż państwo członkowskie rozpoczęcia usługi transportu, której mowa w cyt. wyżej ust. 1 i 2 art. 28 ustawy będzie opodatkowany w państwie, które wydało nabywcy ten numer, zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o VAT". (podobne Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w interpretacji z 6 sierpnia 2007 r. sygn. ZP/443-93/1/07, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 2 sierpnia 2007 r. sygn. 1472/RPP1/443-145/07/MIRT, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 5 czerwca 2007 r. sygn. 1473/WV/443-32/07/GW).

2.

Usługi pomocnicze

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 ustawy o VAT. Stosownie do art. 28 ust. 4 ustawy o VAT usługi pomocnicze do usług transportowych podlegają opodatkowaniu w kraju nabywcy tych usług w przypadku, gdy są one bezpośrednio związane z WUTT, a nabywca usługi podał usługodawcy numer, pod którym jest zidentyfikowany, na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Spółka będzie świadczyła na rzecz Kontrahentów usługi pomocnicze związane z transportem towarów z terytorium Unii Europejskiej do odbiorców na terytorium Polski. Usługi te będą polegały na magazynowaniu, rozładowywaniu, załadowywaniu i pakowaniu towarów. Kontrahent będzie podawał Spółce numer identyfikacyjny dla celów podatku od towarów i usług wydany w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej.

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy świadczone przez Spółkę usługi pomocnicze do usług transportowych wykonywanych przez Spółkę nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, a spółka nie powinna wykazywać kwoty podatku należnego na fakturach VAT dokumentujących przedmiotowe usługi.

Powyższe stanowisko potwierdzane jest także w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe. Jak wskazał naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w interpretacji z 2 sierpnia 2007 r. (sygn. 1472/RPP1/443-145/07/MIRT) "usługi magazynowania, rozładunku, komplementacji dostaw, a następnie załadunku na inne środki transportu świadczone przez Podatnika w ramach dostawy towarów od czeskiego kontrahenta Spółki do polskich odbiorców mieszczą się w ramach usług pomocniczych do usług transportowych oraz są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługa transportu towarów. Tak więc na podstawie art. 28 ust. 4 ustawy o VAT miejscem ich świadczenia jest terytorium Czech. Reasumując należy stwierdzić, że miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest terytorium Czech, w związku z czym nie podlegają one opodatkowaniu na terytorium kraju" (podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 13 października 2008 r., sygn. ITPP2/443-640/08/AW).

Reasumując zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że w przypadku otrzymania od Kontrahentów numerów, pod którymi są oni zidentyfikowani dla celów podatku od towarów i usług w innym państwie Unii Europejskiej usługi transportowe związane z WUTT świadczone na rzecz Kontrahentów na terytorium kraju, jak również związane z nimi usługi pomocnicze nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Kwestią zasadniczą w przypadku świadczenia usług transportowych lub też związanych z transportem towarów miedzy poszczególnymi krajami członkowskimi jest ustalenie miejsca świadczenia tych usług.

Zgodnie z generalna zasadą dotyczącą ustalenia miejsca świadczenia usług transportowych wyrażona w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Unormowanie art. 28 ust. 1 ustawy o VAT odnosi się do szczególnego rodzaju usługi transportowej w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

Za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów rozumie się również usługę transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów - art. 28 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W myśl art. 28 ust. 4 ustawy o VAT przepis ust. 3 stosuje się również odpowiednio do usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b), jeżeli usługi te są bezpośrednio związane z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca świadczy usługi transportu towarów na terenie Polski z magazynów zlokalizowanych w Polsce będących własnością Wnioskodawcy lub osoby trzeciej, do których to magazynów kontrahenci z państw członkowskich dostarczają towary przez nich transportowane, do ostatecznych odbiorców oraz usługi pomocnicze do ww. usług transportowych.

Transport towarów z magazynów zlokalizowanych w Polsce do ostatecznych odbiorców w Polsce, Wnioskodawca świadczy na zlecenie kontrahentów z innych krajów członkowskich. Na zlecenie tychże kontrahentów Wnioskodawca świadczy również usługi pomocnicze takie jak magazynowanie, rozładowywanie, załadunek i pakowanie towarów.

W świetle powyższego i przedstawionego zdarzenia przyszłego usługa transportu z magazynu zlokalizowanego na terenie Polski do ostatecznych odbiorców w Polsce nie jest wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, ponieważ jej rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego kraju. Jednocześnie nie może być uznana za bezpośrednio związaną z wewnątrzwspónotową usługą transportu towarów, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ dotyczy towarów magazynowanych w Polsce, a więc po ich przemieszczeniu na terytorium Polski przez dostawców z innych państw członkowskich tj. po zrealizowaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorioum Polski, a więc nie jest wykonywana w następstwie kontynuacji usługi (bezpośrednio związanej) z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów. Wnioskodawca nie wskazał bezpośredniego związku świadczonej usługi transportowej z wewnątrzwspólnotowym transportem towarów. Biorąc pod uwagę powyższe, miejscem świadczenia usługi na odcinku krajowym od magazynu do ostatecznych odbiorców, jest terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zatem usługa transportu towarów na terenie kraju oraz świadczenie usług pomocniczych do ww. usługi transportu takich jak: magazynowanie, rozładowywanie, załadowywanie i pakowanie towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej tj. 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl