IBPP3/443-241/09/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-241/09/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 5 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków finansowych otrzymanych od UEFA za udział zawodnika w rozgrywkach EURO 2008 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania środków finansowych otrzymanych od UEFA za udział zawodnika w rozgrywkach EURO 2008. ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 kwietnia 2009 r. znak: IBPP3/443-241/09/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał za pośrednictwem PZPN środki finansowe od UEFA tytułem udziału zawodników klubu w mistrzostwach Europy w piłce nożnej w 2008 r.. Środki te UEFA wypłacała nawet tym klubom, których obecni zawodnicy nie uczestniczyli w rozgrywkach EURO 2008, lecz uczestniczyli w nich zawodnicy, którzy grali w klubach na dwa lata przed finałami EURO 2008. Mogło więc dojść do sytuacji, w której klub otrzymał pieniądze ponieważ jego były zawodnik uczestniczył w mistrzostwach (taki, który przez ostatnie dwa lata grał w danym klubie), podczas gdy żaden z obecnych zawodników w mistrzostwach nie uczestniczył.

Wypłata środków, o których mowa we wniosku o interpretację następuje na podstawie ustalonego pomiędzy narodowymi związkami piłki nożnej a Europejską Federacją Piłkarską UEFA ekwiwalentu finansowego - kluby w Polsce takie informacje otrzymują z Polskiego Związku Piłki Nożnej.

Kluby piłkarskie w Polsce występujące w rozgrywkach ligowych są zrzeszone w PZPN, który jest odpowiedzialny za organizację rozgrywek, natomiast sam związek jest członkiem zarówno Europejskiej Federacji Piłkarskiej UEFA, jak i Światowej Federacji FIFA. Podmiotem reprezentującym kluby na arenie międzynarodowej jest PZPN, który jest członkiem UEFA organizatora Mistrzostw Europy.

Zasady ustalania wielkości wypłat zostały ustalone pomiędzy UEFA z narodowymi związkami piłki nożnej w Europie, które są ogłoszone przed turniejem mistrzowskim.

Każdy klub ma w obowiązku zezwolić na grę zawodnikowi w reprezentacji kraju - mecze mistrzowskie, eliminacyjne, towarzyskie a także udział w zgrupowaniach - w innym przypadku może narazić się na różnego rodzaju kary z wykluczeniem z rozgrywek ligowych włącznie, co za tym idzie klub nie może zabronić swojemu zawodnikowi gry w reprezentacji. Jedynie sam zawodnik może zrezygnować z gry w reprezentacji kraju a co za tym idzie w imprezach rangi Mistrzostw Świata czy Europy.

Zarówno FIFA, UEFA czy PZPN nie przejmują żadnych praw do zawodnika od Klubu (odrębnym tematem są umowy reklamowo-marketingowe federacji piłkarskich ze sponsorami) oczywiście w przypadku kiedy zawodnik związany jest ważnym kontraktem z danym klubem, na okres ww. wydarzeń krajowy związek ma w obowiązku ubezpieczyć zawodników reprezentacji i zapewnić warunki związane z jak najlepszym przygotowaniem się do turnieju czy też meczu (hotel, wyżywienie, sprzęt sportowy, boiska, opieka medyczna, odnowa biologiczna itp.) jednakże prawo do zawodnika w okresie rozgrywek międzynarodowych (w tym Mistrzostwa Europy) cięgle przysługuje klubowi i na czas tych rozgrywek nie jest przenoszone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy fakt otrzymania przez spółkę środków finansowych od UEFA za pośrednictwem PZPN powoduje jakiekolwiek skutki na gruncie ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymanie środków z UEFA za pośrednictwem PZPN za udział zawodników w mistrzostwach Europy w piłce nożnej nie wywołuje żadnych skutków na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa VAT).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z całą pewnością nie doszło do dostawy towaru w opisanej sytuacji. Trudno również przypisać zaistniałym zdarzeniom walor usługi, gdyż przez usługi należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT. Spółka nie dokonała żadnego świadczenia na rzecz UEFA jak również nie powstrzymała się od jakiejkolwiek czynności wobec UEFA przez co nie doszło ze strony spółki do świadczenia usług na rzecz UEFA w rozumieniu ustawy VAT. Jednakże gdyby przyjąć, iż powyższe argumenty są chybione to otrzymane środki również nie wywołają skutków na gruncie ustawy VAT. Zgodnie z treścią art. 27 ust. 3 pkt 3 lit. a), miejscem świadczenia usług w zakresie sportu jest miejsce gdzie są one faktycznie świadczone. Gdyby przyjąć, że spółka świadczyła usługę byłaby to z całą pewnością usługa w zakresie sportu. Mistrzostwa Europy w piłce nożnej w 2008 r. odbywały się w Austrii i Szwajcarii, a więc poza Polską. Z uwagi na to, nawet gdyby uznać, iż doszło do świadczenia ze strony spółki usługi to miejscem jej świadczenia nie była Polska, co w kontekście art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zgodnie z którym można opodatkować jednie świadczenie usług na terenie kraju, powoduje, iż usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie wywołuje przez to żadnych skutków na gruncie ustawy VAT dla spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, iż pojęcie usługi zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Powyższa definicja jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Definicja ta obejmuje bowiem nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania usługodawcy.

Zatem aby ocenić czy doszło do świadczenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanej należy rozpatrzyć czy przez Wnioskodawcę w ogóle były świadczone jakiekolwiek czynności, a jeżeli tak to czy czynność ta była odpłatna.

Warto zwrócić uwagę na regulacje ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298 z późn. zm.), zgodnie z art. 28 ust. 2 tejże ustawy obowiązkiem zawodnika z chwilą powołania do kadry narodowej jest reprezentowanie kraju w międzynarodowych zawodach sportowych. Stosownie do art. 32 ust. 1 ww. ustawy kluby sportowe z chwilą zakwalifikowania zawodnika do kadry narodowej są obowiązane umożliwić mu uczestniczenie w przygotowaniach do udziału w międzynarodowych zawodach sportowych oraz udział w tych zawodach.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż powołany zawodnik jest zobowiązany do reprezentowania kraju ale co najważniejsze, z punku widzenia rozpatrywanej sprawy, klub jest zobowiązany do umożliwienia zawodnikowi uczestniczenia w przygotowaniach do udziału w międzynarodowych zawodach sportowych oraz udziału w tych zawodach. Tym samym zdaniem tut. organu zachodzi w tej sytuacji przesłanka przewidziana w art. 8 ust. 1 pkt 3a mianowicie Wnioskodawca w wyniku nakazu prawa udostępnia własny personel Kadrze Narodowej. A zatem w przedmiotowej sytuacji dochodzi do świadczenia, które należy zakwalifikować jako usługę lecz jak już zauważono aby dana czynność była opodatkowana konieczne jest aby była to czynność odpłatna.

Ustawa o VAT nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną jednakże kwestia ta była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Jak zauważył ETS w wyroku 102/86 "czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem". Należy też zwrócić uwagę na wyrok C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie trybunał zauważył, iż czynność "podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy".

W orzeczenie z dnia 5 lutego 1981 r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że czynność uznaje się za odpłatną gdy są spełnione następujące warunki:

* istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy

* istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi

* odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zdaniem tut. organu w przedmiotowej sprawie zostały spełnione ww. warunki, a mianowicie:

* Wnioskodawcę łączą więzy prawne, co prawda pośrednie, za pośrednictwem PZPN, z UEFA, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

* wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość za konkretną usługę pomimo tego, iż usługa ta była świadczona za pośrednictwem PZPN

* niewątpliwie istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie usługodawcy w formie otrzymanych środków pieniężnych,

* otrzymane środki pozostają w bezpośrednim związku z czynnością, udostępnieniem zawodnika, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem

* istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji dochodzi do odpłatnego świadczenia usług, w rozumieniu przepisów o podatku VAT, przez Wnioskodawcę. Tym samym należy się zastanowić nad miejscem świadczenia przedmiotowej usługi.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z ust. 2 pkt 3 lit. a) ww. artykułu w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Jak podaje Wnioskodawca we wniosku świadczona przez niego usługa stanowi usługę w zakresie sportu tym samym miejscem świadczenia jak też i opodatkowania tej usługi będzie kraj w którym była ona świadczona. Mając na uwadze że impreza sportowa odbyła się poza terytorium kraju to również usługa świadczona przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana na terytorium tego państwa, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Na marginesie tut. organ chciałby zauważyć, iż nie jest właściwy do dokonania klasyfikacji czy też oceny prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, zaliczenie bowiem określonych usług do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków usługodawcy.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć świadczoną usługę, usługodawca może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Tak więc niniejszą interpretację oparto na wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji świadczonych usług jako usług związanych ze sportem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl