IBPP3/443-24/12/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-24/12/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 9 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 marca 2012 r. nr IBPP4/443-24/12/JP.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 26 marca 2012 r. ukształtował się następujący stan faktyczny:

W dniu 8 lutego 2011 r. Powiat zawarł z Województwem, pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO W umowę o dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt był realizowany w wymiarze finansowym w okresie 23 lipiec 2007 r. - 10 grudzień 2011 r.

Przedmiotem projektu jest częściowa refundacja poniesionych kosztów prac termomodernizacyjnych z lat 2007-2011.

Wszystkie niżej wymienione zadania inwestycyjne były obsługiwane finansowo przez Powiat.

W ramach projektu wykonano następujące roboty w jednostkach oświatowych powiatu:

* Zespół Szkół im.... - budowa kotłowni gazowej, modernizacja instalacji wewnętrznej CO oraz docieplenie;

* Zespół Szkół nr... - wymiana stolarki okiennej, docieplenie przegród zewnętrznych, modernizacja instalacji wewnętrznej CO;

* Zespół Szkół w W. - budowa kotłowni węglowej, modernizacja instalacji CO, docieplenie stropu i przegród zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej;

* Zespół Szkół Specjalnych w C. - wymiana okien, modernizacja wymiennika ciepła, remont i ocieplenie stropodachu;

* Powiatowy Młodzieżowy Dom Kultury - docieplenie ścian zewnętrznych i stropodachu, modernizacja instalacji CO, wymiana okien i drzwi.

Do łącznych kosztów powyższych zadań należy także zaliczyć koszty dokumentacji projektowych i odbiorów technicznych.

Roboty objęte projektem służą poprzez ograniczenie kosztów centralnego ogrzewania i zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery poprawie efektywności realizacji zadań powiatu o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Zrealizowane w budynkach oświatowych inwestycje nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Z ich efektów korzysta nieodpłatnie młodzież szkolna. W wyniku realizacji projektu beneficjent nie osiągnął również żadnych przychodów.

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w okresie objętym umową:

* od 2007 do 28 lutego 2011 r. było Starostwo Powiatowe;

* od 1 marca 2011 r. był Powiat.

I tak zgodnie z powyższym były wystawiane faktury VAT od dostawców usług.

Budynki, w których wykonywane były roboty modernizacyjne objęte projektem zostały przekazane do jednostek oświatowych (będących samorządowymi jednostkami budżetowym powiatu będzińskiego) nieodpłatnie na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu nieruchomości. Żadna z tych jednostek, ze względu na charakter realizowanych zadań, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Nabyte na potrzeby inwestycji objętych projektem towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 26 marca 2012 r.):

Czy Powiat w związku z realizacją projektu pn. "..." ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 26 marca 2012 r.):

Powiat w związku z realizacją projektu pn. "..." nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł z Województwem, pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO W umowę o dofinansowanie projektu pn. "...".

Przedmiotem projektu jest częściowa refundacja poniesionych kosztów prac termomodernizacyjnych z lat 2007-2011, wykonanych w jednostkach oświatowych z terenu Powiatu.

Zrealizowane w budynkach oświatowych inwestycje nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Budynki, w których wykonywane były roboty modernizacyjne objęte projektem zostały przekazane do jednostek oświatowych (będących samorządowymi jednostkami budżetowym Powiatu) nieodpłatnie na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu nieruchomości.

Nabyte na potrzeby inwestycji objętych projektem towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje bowiem nabyte na potrzeby inwestycji objętych projektem towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (powyższe jednoznacznie wskazał Wnioskodawca).

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Powiatu. Nie odnosi się ona do wskazanych we wniosku jednostek oświatowych, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl