IBPP3/443-237/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-237/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz do ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją operacji pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa pod nazwą Stowarzyszenie "..." została zarejestrowana 21 grudnia 2009 r. na podstawie przepisów:

1.

ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.),

2.

ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. z 2009 r. Nr 72, poz. 619),

3.

rozporządzenia Rady (WE) Nr 119672006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223/1 z 15 sierpnia 2006 r.) Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. z 2009 r. Nr 72, poz. 619),

4.

Statutu Stowarzyszenia Lokalnej Grupy "...".

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, mającym na celu:

1.

działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów tradycyjnie związanych z chowem i hodowlą ryb,

2.

opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich w rozumieniu ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego,

3.

aktywizowanie społeczności lokalnych do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów zależnych od rybactwa, leżących na obszarze Lokalnej Grupy Rybackiej,

4.

pozyskiwanie partnerów oraz innych źródeł finansowania działań Stowarzyszenia oraz przygotowanie i realizacja innych projektów współfinansowanych w ramach programów pomocowych oraz innych środków Unii Europejskiej,

5.

promocja obszarów tradycyjnie związanych z chowem i hodowlą ryb oraz gmin położonych na obszarze działania LGR,

6.

organizowanie szkoleń, podnoszenie kwalifikacji zawodowych i rozwój przedsiębiorczości,

7.

podnoszenie atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa przez rozwój turystyki i małej infrastruktury,

8.

regeneracja osad i wiosek z głęboko zakorzenioną działalnością związaną z chowem i hodowlą ryb,

9.

podejmowanie i wspieranie działań na rzecz ochrony środowiska, kształtowanie postaw otwartych na wiedzę,

10.

integracje mieszkańców obszaru LGR oraz wspieranie rozbudowy infrastruktury służącej rozwojowi LGR,

11.

promocja i rozwój gmin tworzących LGR, wspieranie akcji charytatywnych,

12.

propagowanie rozwoju intelektualnego dzieci i młodzieży, i idei zdrowego rozwoju życia.

Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez:

1.

opracowanie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich (LSROR) i przystąpienie do konkursu na jej realizację,

2.

rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSROR na obszarze działania LGR,

3.

prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowania projektów związanych z realizacja LSROR,

4.

współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objęty celem LGR na poziomie krajowym i międzynarodowym,

5.

upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSROR,

6.

informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m.in. strona WWW, lokalna prasa, o możliwości wystąpienie do LGR w sprawie wyboru projektu do realizacji LSROR,

7.

dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych LGR na realizację LSROR,

8.

organizowanie i finansowanie przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, imprez kulturalnych oraz działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej.

Stowarzyszenie realizując cele statutowe opiera się na pracy społecznej członków oraz zatrudnionych pracowników Biura. Nie prowadzi działalności dochodowej i nie jest płatnikiem podatku VAT. Koszty kwalifikowane dotyczące dotacji księgowane są łącznie z podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie odlicza VAT naliczonego od kosztów kwalifikowanych i pozostałych. Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Na podstawie umowy nr... z dnia 19 kwietnia 2012 r. o dofinansowanie, podpisanej z Samorządem Województwa, Stowarzyszeniu została przyznana pomoc na funkcjonowanie w celu realizacji operacji w ramach środka 42. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w zakresie "Wsparcie na rzecz współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej, w ramach którego mogą być realizowane operacje polegające na promowaniu współpracy międzynarodowej między LGR", objętego osią priorytetową 4, zawartą w programie. Pomoc będzie przekazana jednorazowo i dotyczy współpracy pomiędzy Lokalnymi Grupami Rybackimi polegającej na zdobywaniu wiedzy, wymianie informacji i doświadczeń, promocji oraz realizacji wspólnych przedsięwzięć. W ramach działania 42. Stowarzyszenie ponosi wydatki na: organizację szkoleń, seminariów, targów, wystaw tematycznych, kampanii informacyjnych, zakup materiałów biurowych i papierniczych, działania mające na celu promocję i rozwój obszarów zależnych od rybactwa. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje własnością Stowarzyszenia i jest wykorzystywane jedynie dla jego potrzeb. Nabycie towarów i usług jest dokumentowane fakturami VAT, na których nabywcą jest Stowarzyszenie. Efekty powstałe w wyniku realizacji działań Stowarzyszenia nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją działania 42. "..." przysługuje nam prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT, oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji w ramach środka 42. "..." - Program Operacyjny "...". Wnioskodawca nie ma także możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawcy została przyznana pomoc na funkcjonowanie w celu realizacji operacji w ramach środka 42. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w zakresie "...", objętego osią priorytetową 4, zawartą w programie. Pomoc będzie przekazana jednorazowo i dotyczy współpracy pomiędzy Lokalnymi Grupami Rybackimi polegającej na zdobywaniu wiedzy, wymianie informacji i doświadczeń, promocji oraz realizacji wspólnych przedsięwzięć. W ramach działania Wnioskodawca ponosi wydatki na: organizację szkoleń, seminariów, targów, wystaw tematycznych, kampanii informacyjnych, zakup materiałów biurowych i papierniczych, działania mające na celu promocję i rozwój obszarów zależnych od rybactwa. Nabycie towarów i usług jest dokumentowane fakturami VAT, na których nabywcą jest Wnioskodawca. Efekty powstałe w wyniku realizacji działań Wnioskodawcy nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją działań w ramach środka 42. "Rozwój obszarów zależnych od rybactwa" w zakresie "...".

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl