IBPP3/443-235/14/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-235/14/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 lutego 2014 r. (data złożenia 28 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. złożono ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.).

W przedmiotowym wniosku, doprecyzowanym pismem z 19 marca 2014 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Gmina) realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Przedmiotem projektu o wartości 1.471.586,45 zł jest remont ogólnodostępnego, wielofunkcyjnego otwartego obiektu sportowego w Gminie, położonego w sołectwie M. oraz zakup niezbędnego wyposażenia, umożliwiającego realizację różnych form sportu i rekreacji. Zadanie obejmuje również promocję projektu. Projekt przyczyni się do poprawy warunków aktywnego spędzania czasu wolnego przez mieszkańców Gminy, a pośrednio do poprawy stanu ich zdrowia. Inwestycja zrealizowana zostanie na przełomie II kwartał 2013 r. - II kwartał 2014 r., a jej rezultatem będzie wzrost liczby użytkowników otwartych obiektów sportowych, w tym osób niepełnosprawnych oraz wzrost liczby imprez sportowo-rekreacyjnych na tym terenie. Przedsięwzięcie to jest realizowane z udziałem środków własnych Gminy oraz środków unijnych przyznanych Gminie w ramach RPO w wysokości 85% całości inwestycji.

Zasady udostępniania infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu.

Powstała w ramach projektu infrastruktura wraz z wyposażeniem będzie wykorzystywana na cele rekreacyjne, sportowe i społeczne. Wyremontowany w ramach projektu otwarty obiekt sportowy wraz z wyposażeniem udostępniony zostanie nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom Gminy na potrzeby aktywnego spędzania czasu wolnego poprzez uprawianie różnych form aktywności ruchowej. Na zasadach udziału nie dominującego infrastruktura ta będzie również dostępna dla klubów sportowych, stowarzyszeń czy innych podmiotów, które w ramach określonych umów zobowiążą się do dbałości o udostępnione im mienie oraz do wykonywania określonych czynności porządkowych i innych czynności związanych z bieżącym funkcjonowaniem tego obiektu.

Z ramienia Urzędu Gminy bieżące administrowanie obiektem zostanie powierzone zatrudnionemu w tym celu pracownikowi. Realizacja tej inwestycji umożliwi mieszkańcom Gminy nieodpłatne korzystanie z infrastruktury sportowej, w tym boiska, bieżni lekkoatletycznej. Możliwe będzie także korzystanie z szatni oraz węzła sanitarnego. Osoby korzystające z obiektu będą mogły nieodpłatnie wypożyczać sprzęt sportowy przechowywany w magazynie. Ponadto obiekt udostępniany będzie nieodpłatnie stowarzyszeniom i klubom sportowym - w sposób nie utrudniający dostępu do niego innym użytkownikom i przy udziale niedominującym. Wyremontowany obiekt, odpowiednio przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych będzie świetnym miejscem do organizacji turniejów i rozgrywek sportowych dzieci, młodzieży oraz pozostałych mieszkańców gminy.

W piśmie z 19 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że Gmina nieodpłatnie udostępniając obiekt sportowy nie uzyska żadnych dochodów (sprzedaży opodatkowanej), więc zakupione towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (doprecyzowane w piśmie z 19 marca 2014 r.):

Czy w związku z realizacją ww. inwestycji istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji przedstawionej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z 19 marca 2014 r.), podatek wynikający z faktur dokumentujących wykonanie ww. inwestycji nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym Gmina nie ma możliwości odliczenia tego podatku w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1a obowiązującego od 1 stycznia 2014 r. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu jest remont ogólnodostępnego, wielofunkcyjnego otwartego obiektu sportowego w Gminie oraz zakup niezbędnego wyposażenia, umożliwiającego realizację różnych form sportu i rekreacji. Wyremontowany w ramach projektu otwarty obiekt sportowy wraz z wyposażeniem udostępniony zostanie nieodpłatnie wszystkim mieszkańcom Gminy. Osoby korzystające z obiektu będą mogły nieodpłatnie wypożyczać sprzęt sportowy przechowywany w magazynie. Ponadto obiekt udostępniany będzie stowarzyszeniom i klubom sportowym. Gmina nieodpłatnie udostępniając obiekt sportowy nie uzyska żadnych dochodów (sprzedaży opodatkowanej), więc zakupione towary i usługi nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że zakupy towarów i usług nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto organ informuje, że w zakresie zagadnienia podniesionego w pytaniu drugim, dotyczącym możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z użytkowaniem obiektu sportowego, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl